♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Sunday, October 11, 2009

i will be with u,ukhti..

"salam.."
"wassalam."
semua orang sebok membicarakan masalah hati masing2. memang. umur sebegini,galak mencari cinta. galak dibuai asmara. orang yang begini,cara cintanya begini. orang yang begitu,cara cintanya begitu. semua orang punya cara cinta yang berbeza2. ade pulak yang berselindung atas dasar kerja. yang peliknya,macam2 topik dibualkan. serbi serbi dikongsikan. keliru. mereka ni kerja ke ape. tape. mungkin masing2 ade cara untuk merapatkan ukhwwah masing2. mungkin atas alasan, nak kenai2 nanti mudah nak buat kerja. semua orang ade alasan masing2. terpulang. cipta saje ape alasan yang anda ingin cipta,kalau anda rase itu mampu menyedapkan hati anda. dalam kitab Riyadhussolihin,ade mengatakan,bahawa.. apabila kite melakukan sesuatu perkara dan kite rase tanak orang tahu.. kite rase bersalah.. itulah dosa..
ok. berfikir sejenak. banyaknya dosa kite?? ops.. mungkin dosa ana.
kite malu orang tahu kite usya mane2 brothers. kite malu orang tahu kite pakai baju tak tutup aurat. kite malu orang tahu kite mesej jiwang dengan mane2 brothers. kite malu kan? haa.. itu tandanya itulah dosa.. cube kite renung kembali.. kite malu kalo orang tahu kite keluar dating dengan mane2 jantan. sebab orang nampak. kite malu. alhamdulillah. sekurang2nya kite tetap ade rase malu. kan? berbanding manusia2 yang tak malu diluar sane. tape. masing2 muhasabah diri. terutamanya ana. yang menulis. yang menaip.
kite selalu marah..
"kenapa laaa ak ade perasaan kat die.."
"kenapa ye ak suke die.."
"ya allah.. ak tanak suke die.."
macam2 lagi ayat yang kite keluarkan. seolah2 kite mempersalahkan takdir yang mempertemukan kite dengan si die. seolah2 kite memarahi ape yang terjadi antara kite dengan si die. sebenarnya siapa yang nak kite marah?? pikir sendiri.
kite suke soal macam2. pintar kite mengeluarkan persoalan2 bile kite jatuh cinta. bertanya pelbagai.
cube kite amek mase sejenak. renung diri sendiri. sebenarnya sape yang cari pasal?? bukan kite sendiri ke?
sape yang buat hal?
bukan empunya diri ke?
oh. soal diri anda sendri.
tak perlu melihat orang laen.
sebenarnya terjadinya masalah hati adaalh kerana diri kite sendiri.
kite yang tidak menjaga diri kite sendiri. kite yang biarkan diri kite jatuh cinta. kite yang cube membinasakan diri sendiri. benar bukan?
ok. contohnye. situasi A.
"kak. saya ni dah jatuh cinta dengan die.. tapi akak faham kan keadaan kite sekarang macamane.. saya tanak pon jatuh cinta.."
"oh. sabar2.. kenapa buleh sampai jatuh cinta ni..."
"hem. dulu mesej2 biasa je kak.. tak sangka dah jadi macam ni."
Lihat. mesej2 biasa yang dimulakan oleh diri sendiri. akhirnya. membinasakan diri sendiri.
Situasi B.
"Saya benci perasaan ni. kenapa mesti jatuh hati pada die..saya taknak."
"macamane kenal die?"
"dulu classmate..dari situ stat mesej.."
ok. lihat. sendiri. sapa yang mulakan? kite yang dedahkan diri kite kepada benda2 macam tu. kite yang membiarkan diri kite diceroboh dengan cinta. tapi akhirnya kite yang menolak. memberontak. kenapa? soal diri sendiri. kite sepatotnya mencegah dari awal. hati kite tidak kuat. kite ade nafsu. kite ade nafsu. ingat tu. kite bukan malaikat. berbual. biase. lame2? buleh jadi luar biasa. benar?
kite sepatutnya menjaga diri kite sendiri. allah berfirman dalam surah annur supaya kite,lelaki mahupun perempuan same2 menjaga pandangan masing2. kerana sedikit sahaja peluang yang kecik buleh membuahkan efek yang besar di kemudian hari. katakan kite bekerja untuk persatuan, kenapa mesti kite lanjutkan perbualan sampai perkara2 peribadi. ana terkejot jugak dengar sesama pimpinan bercakap soal peribadi. sedih dan sebagainya. perlu ke? soal diri sendri,perlu ke? bercerita macam2. meluahkan perasaan dan sebagainya. perlu ke? sekiranya kite betol2 ingin menjaga diri kite,perkara yang dilihat kecik itulah yang perlu kite jaohi. kite tak payah mulakan sesuatu yang kite rase membawa padah diri sendri. ramai orang yang ana temui,mereka mengeluh dengan bahana cinta yang mereka hadapi. tapi tanpa disedari,mereka yangmencari bahana itu sendiri.
jangan mulakan.
jangan mulakan.
jangan cari penyakit untuk diri sendiri.
anda mampu mengubahnya.
kite perlu mengubahnya.
tape. ni untuk pesanan diri sendri dan orang laen. kalo salah tolong la tego. mane tau terMASOK BAKOL ANGKAT SENDIRI lagi kali ni. tak pom,masok lif tekan sendiri.
haha
take it easy,husna.
~perkataan yang dikeluarkan ialah gambaran hati anda. watch it out.
wassalam
~jumpe lagi
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

1 comment:

liyana120390 said...

article yang membangun dan membuka minda..bagus bear! teruskan..huhu

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.