♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Saturday, October 10, 2009

purdah haram!


salam alaik..........................
entri kali ni pasti membutangkan mate beberapa banat yang ana kenal. tentunya. ramai. ramai jugak yang semakin berjinak2 dengan purdah. panggil lah ape saje. niqob. purdah. topeng. atau ape saje. yang pasti ia adalah pakaian. hari rabu lepas. sebelom menghantar kakak ke airport unt ke Indonesia,abang ipar ana menyuruh kakak ana memakai niqob jugak. katanya, "pakai niqob ni nampak macam mahal. kalo kite yang laki2 ni tengok ppompuan pakai niqob,rase nak tengok je... rase nak tahu je.. comelnye mata.. cantu la. kalo yang pakai tudung labuh ni pon dah rase sejok je..ape lagi yang pakai niqob. tak same yang pakai dedah sane.. dedah sini. yang tu tengok pon segan.."
kakak ana tersengih2 je.. ape nak jawab. ingat senang ke nak berniqob. kena ade kekuatan dalaman yang kuat. dan susah nak kuat walaupon minum tongkat ali mahupon radix sekalipon.
ana kata pada kakak,jawab saje,
"semoga allah bukakan pintu hati saya untuk ape yang awak mahu ke arah kebaekan."
senang cite. tayah gadoh. suami isteri gadoh ni buat habis current je.. tak lari kemane. jadi suami isteri jgn pkir gado jeee.. kena pikir saling neutralkan masing2. bijak!
kemudian,abang ipar beri harian metro setelah penat berjalan. terpampang di satu mukasurrat harian metro 7hb Oktober,
"AL-AZHAR HARAMKAN PURDAH"
katenya, purdah itu bukan ajran islam. tetapi ia satu budaya.
sheikh tantawi berkata,beliau risau sekiranya pemakaian purdah dianggap sebagai ajaran islam. sedangkan ia hanyalah budaya.. maka,beliau mahu mengharamkan purdah yang dipakai oleh pelajar muslimat di universiti al-azhar. dan sesiapa yang pakai purdah masok ke dalam universiti itu akan disuruh membuka perdah tersebut.

ana terpinga2. eish. canne ni?? sedangkan.. mereka yang pakai niqob masing2 ade dalil masing2. dan ade jugak yang berpegang dengan dalil alquran.
ana sendiri pon kurang pasti. mungkin kena cari gali mutiara ilmu. ye,berbahas tanpa ilmu ibarat monyet membaiki labu. erk,betol ke? sorri. dah lame tak amek bahasa melayu. lintang pukang.
eh..
so,sikalang kena cari lagi la ilmu..
ape pon,terima kaseh buat sahabat ana,aisyah humaira yang sentesa sokong ana dengan purdah ni. walopon maseh tah ape2,tapi ana dalam proses mentarbiah diri. halangan ana,keluarga tak berapa setuju.. mungkin kena tunggu bila dah bersuami nanti kot..(ops,abang jangan marah..)tu pon kalo suami bagi.. tak usah pk.
ape pon, kate seorang member dari Klang yang sedang belajar di universiti Cairo jurusan perubatan,
"tu melampau sangat.saya tak setuju"
ye,ape pon,kite kena usaha lagi. cari gali ilmu. yup!
ok. itu saje catatan untuk kali ni.
sesapa yang ade pandangan tentang niqob ni ana sangat alu2kan untuk beri pendapat,idea,solusi atau ape je.. ana sangat nak tahu.. tolong seyh.
huhu.
apepon,ana dah ade di kelantan sekarang. baru sampai pukol 4 petang dengan Air Asia. Terima kaseh Air Asia.
bestnye kat rumah.. jangan lupe iadah!!
ciaou.
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

15 comments:

salam said...

salam. maaf andai teguran tempoh hari tidak berhikmah. kita saling membantu untuk jadi yg terbaik. ala kulli hal, asif atas segalanya. semoga dipermudah inshaALLAH... :)

salam said...

ow ya, bukn imam shafie kate purdah wajib ke.syukran

gurlz19 said...

teringin sangat nak pakai purdah..tapi hati ni x kuat..sdey =(

Saidina Ali said...
This comment has been removed by the author.
nurulhusnakamarudin said...

to salam.
sape kamu? mahu tahu.

Saidina Ali said...
This comment has been removed by the author.
Mohd Mawardi b. Mohd Zain said...

-Pendapat imam syafie yg soheh wajib tutup semua anggota badan bagi wanita..
-pendapat yg doif yang mengatakan boleh membuka muka,tapak tgn..

zailani's daughter said...

http://nazrulnasir.blogspot.com/2009/10/isu-purdah-pembaca-jangan-cepat-melatah.html

nurulhusna said...

salam alaik.
terima kasih atas komennye.
fyi,ana tade ah bersetuju dengan pendapat mereka. ana sendiri berkata,ana ingin mencari hujah ana. tidak bermaksud ana jugak mengatakan purdah itu haram. sedang kan ana dan kawan2 masing2 ade hujah masing2. so,mungkin tabloid itu mmgt tabloid. so tape la. thanks. hargai sangat. skrang makin susah nak jumpe orang pakai purdah. dulu kat dq rase kuat sebab ramai pakai. sekarang kat uia,tak ramai yang faham.
buat girl 19
kekuatan itu bermula dari hati.
hati itu perlu bersih.
enti buleh buat kalo enti mahu.
ana sendiri pon tak kuat.
tapi cube dan cube.
yang penting hati dan niat.
kan?
tape.
kalo nak ana buleh tolong. tetiba baek. ops.. ni bukan angkat bakol sendrii.
haha
tahniah.
ramai yang peka dengan ape yang berlaku sekeliling kite.
kalo bukan kite sape lagi kan.
panjang plak.
wassalam.

Anonymous said...

bimillah walhamdulillah

sekadar membantu..

sila layari laman web ini. Moga-moga tersingkap kebenaran.
http://drmaza.com/home/?p=68

Moga-moga Allah merahmati mereka yang bersikap adil dalam penilaian

nurulhusna said...

syukran. ana suke cara enta memberi pandangan,tanpa kondem sesapa. may allah bless us/

Anonymous said...

alamak..kehidupan yang telah di'kantoi'kan..tahniah buat diriku ini

nurulhusna said...

ohhoooo.. tak kantoi. ana tatau pon kamu sape. tumpang ucap tahniah. (sape tah..)

Anonymous said...

jadi model sendiri yee...

Anonymous said...

Such a grammatically written post.. Thnkx for sharing this despatch!
[IMG]http://www.sedonarapidweightloss.com/weightloss-diet/34/b/happy.gif[/IMG]
[img]http://www.cpcstorm.com/co/images/6.gif[/img]
[img]http://www.cpcstorm.com/co/images/7.gif[/img]
[img]http://www.cpcstorm.com/co/images/8.gif[/img]
[img]http://www.cpcstorm.com/co/images/9.gif[/img]
[img]http://www.cpcstorm.com/co/images/10.gif[/img]
[img]http://www.cpcstorm.com/co/images/11.gif[/img]
[img]http://www.cpcstorm.com/co/images/12.gif[/img]
[img]http://www.cpcstorm.com/co/images/13.gif[/img]
[img]http://www.cpcstorm.com/co/images/17.gif[/img]
[img]http://www.cpcstorm.com/co/images/18.gif[/img]

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.