♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Saturday, October 31, 2009

JUMUD vs TAQWA

dipetik dari blog Ustaz Ihsan Fadhli,mantan YDP PERKEMAT DARUL QURAN.
Mereka yang mengikuti perkembangan saya, samada di Facebook, blog, Twitter mahupun YM, pasti akan pernah melihat tagline TAQWA yang terpapar. Obses saya kepada taqwa dengan menyebutnya pada setiap peluan dan ruang. Moga-moga ianya benar-benar meresap kedalam jiwa. Meresapi dan sebati. Menyucikan hati. Menjadikan hati saya sesuci dan semulia hati milik Ibrahim a.s. Begitulah yang diharapkan. Ameen.

Ramai juga yang bertanya, kenapa mesti Taqwa yang harus saya war-warkan. Tidak ada kalimah lainkah untuk diletak dan dikongsikan...? Juga, kenapa perlu ditulis dalam blog, YM, Twitter dan sebagainya, bukankah ianya riya', sumah dan takabbur...?



Saya ada satu kisah yang menyentuh hati sebagai jawapan.



Abu Ayyub Al-Ansari adalah seorang sahabat yang rapat dengan bagindaNabi Muhammad. Beliau terkenal dengan obsesnya beliau terhadap janji nabi tentang kemenangan tentera muslimin ke atas Rom Byzantine dengan robohnya benteng Kostantinopel. Sehingga setiap masa, pasti ayat 41 : Surah At-Taubah pasti akan meniti di bibir beliau di mana sahaja berada.



Sehingga akhirnya beliau syahid dan dikebumikan berhampiran dengan tembok Kostantinopel demi hasratnya ingin mendengar derapan kaki mereka yang akan membuka kota itu kelak.



Cukuplah satu misal kepada mereka yang berakal dan mahu menggunakan akal. Bukannya emosi dan dengki lantas mengeraskan hati meski yang baik itu datang dengan bukti.



Nilai Taqwa di Perantauan


وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ

"Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baik bekalan adalah takwa" (Al Baqarah : 197)

Untuk mencari bekalan taqwa itu, saya cuba mencari punca dan sumbernya. Sehingga beg saya yang sepatutnya dipenuhi dengan bekalan makanan, pakaian, kelengkapan 'kebiasaan' untuk mereka yang bakal bermusafir menjadi terbalik apabila dipenuhi dengan buku dan kitab. Dengan harapan, buku-buku itu mampu menjadi inspirasi taqwa kepada saya.



Taqwa : Sensitiviti...?



Saya teringat sebuah dialog yang cukup penting antara Saidina Umar al-Khattab ketika menanya Ubay bin Ka'ab tentang taqwa.



" Pernahkah kamu lalui jalan yang berduri? " Tanya Ubay r.a.



Lalu jawab Umar, "pernah...".



"Bagaimanakah kamu laluinya?". Tanya Ubay r.a




" Aku akan sentiasa peka, bersedia dan berhati-hati dengan penuh usaha agar tidak terpijak duri tersebut'', jawab Umar.



Maka jawab Ubay, " itulah juga sifat taqwa ".



Maka, kesimpulan yang saya mampu buat untuk memetakan kefahaman sendiri demi memahami isi penting dialog di atas ialah dengan meringkaskan isi-isi tersebut kedalam satu kalimah. Sensitiviti.


Sentiasa sensitif dan peka untuk mencari jalan paling selamat dan jalan yang paling baik. Al-Mulk : 2, mungkin boleh menjadi pedoman yang baik.


Sentiasa sensitif dan peka dengan keadaan sekitar, sensitif dan peka dengan keadaan sekitar, sensitif mencari ruang kebaikan, sensitif menjauhi ruang dan jalan yang memungkinkan keburukan. Sensitif.



Sensitif dalam percakapan, berjaga-jaga dengan lidah, dibimbangi tertuturnya kalimah yang kurang elok yang memungkinkan murkaan Allah. Kerana tutur itu tak akan terlepas dari catatan Malaikat Allah. [ Qaaf : 16-18 ]



Berjaga-jaga dan sensitif dengan Mata dan sifat Khianatnya kerana ada Zat yang maha mengetahui. [ Ghafir :19 ]

Sensitif dengan anggota kaki dan tangan yang bakal menjadi saksi terhadap perbuatan kita. Sensitif dengan segalanya. [ Yaasin : 65 ]

Maka, dengan sifat begitu kita akan lebih merasa diri bertaqwa. Terasa meresapnya kualiti hamba yang memakai pakaian IHSAN dalam harakat hidup.



Sensitiviti : Jumud vs Taqwa



" Ayah tak benarkan kamu pakai tali leher ni...bukan pakaian orang islam....", Tegas seorang ayah kepada anaknya.



" Siapa yang tanam pokok Kristian ni kat sini..?" Marah seorang Ibu melihat ada pasu di halamannya berisi pokok pain.



"Kalau kamu nak keluar rumah, pastikan kepala kamu ada kopiah...kalau tak, jangan keluar rumah..." Pesan seorang bapa lain kepada anak remaja lelakinya.



Terpulang kepada para pembaca sekalian, apakah penafsiran kepada dialog di atas, samada ianya positif dengan sensitifnya orang dahulu dalam menjaga agama dan identitinya ataupun jumudnya mereka dalam menafsirkan dunia dan massa.



Saya teringat pula dengan fatwa klasik zaman Khilafah Uthmaniyyah yang pernah mengharamkan beberapa perkara yang pada zaman sekarang ini telah menjadi kebiasaan yang meluas. Sensitif ataupun jumud? Terpulang kepada anda.


Namun harus diingat, pada zaman itu, (jumud @sensitif ) majoriti ibu ayah amat peka dangan perkembangan anak-anak. Tidak ada ibu ayah yang 'sudi' membenarkan anak lelakinya membawa pulang teman perempuannya ke rumah, begitu juga sebaliknya. Berbeza dengan zaman 'terbuka dan maju' sekarang ini. Tidak ada istilah family saya opened and sporting. Open dan Sporting yang membawa ke neraka.


Maka, saya dengan pemahaman yang saya bina dan saya usaha, mengajak untuk kita lebih sensitif dalam hidup sebagai ahli agama. Sensitifnya kita sebagai dalam memikat hati tuan Yang Maha Esa. Sensitiflah dalam beragama. Sensitiflah, atau hidupmu bakal binasa.


Taqwa, tabiat dan Sumbernya

Antara tabiat taqwa seperi yang tercatat dalam Al Quran dilampirkan secara tersusun oleh Ustaz Said Hawwa dalam kitab Jundullah :Thaqafatan wa Akhlaqan. Kitab dan buku rujukan yang cukup baik untuk dibaca oleh mereka yang sudah, bakal dan telah lama mengaku sebagai JUNDULLAH.

Apakah sikap, moral, akhlaq, attitude, intelektual kita telah cukup menepati ciri-ciri wajib seorang jundullah...? Andai tak cukup, rasailah lekuan dan sekehan dari Ustaz Said Hawwa apabila kita menatap bait nasihat dan tunjuk ajar dari beliau.

Sekadar perkongsian ringkas dari insan dhaif yang ingin mendaftar sebagai Jundullah, namun malu dengan diri yang lemah.


Komen Anda Adalah Buah Tangan Terbaik [hasanhusaini]


Posted by hasanhusaini at 10:39 PM
5 comments:
Nurul Iman, Wednesday, October 28, 2009 7:42:00 AM
Salam

SubhanAllah...teruskan perjuangan di sana

dari artikel ini, ingin ana mengingatkan diri dan antum smua agar mementingkan pandangan Allah berbanding dengan pandangan manusia..insyaAllah



Sekadar perkongsian ringkas dari insan dhaif yang ingin mendaftar sebagai Jundullah, namun malu dengan diri yang lemah
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

4 comments:

anonymous 1 said...

bismillah walhamdulillah

bukan ker dalam citer saidina umar tadi, penyoal bertukar watak dengn penjawab

ps:nama bukan adilah ek

husnataqwa said...

oh ye ke. ana hanya memetik dari blog ust ihsan fadhli. mane tahu?
da tu name ape.

hasanhusaini said...
This comment has been removed by the author.
hasanhusaini said...

mungkin us kena copy balik dari pembetulan yg telah ana buat diblog ana..

Maaf atas kecuaian..

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.