♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, November 13, 2009

kembali.

orang kata blog ni dah berabok. dah boring.dah tak update.bukan tanak update,tapi tak de kemudahan. skrang baru dapat celcom broadband,macam best sket.huu..
kehidupan yang uia rase best sangat..
sebab awal sem ni maseh belom sebok sepenuhnya dengan meting. tapi tiap2 malam ada talaqi. best kan? sangat best.. macam2 kitab. antaranya FIZILAALIL QURAN< FARIIDATUL FARAID. dan BIDAYATUL HIDAYAH. mmg tak tipu.sangat bahagia sebab mempunyai peruntukan masa yang maksima untuk menghadiri semua majlis talaqi ni. walopon ramai yang mungkin sebok dengan SMAC(sport and martial art carnival) yang berlangsung belom berakhir2 pon lagi. haha.
buat teman2,dulu ana tertanya2 kepada diri sendiri,kenapa kite kena hadiri majlis ilmu..agaknya kenapa. kadang2 ape yang kite dapat dalam majlis talaqi tu kite dah tahu,dah maklum.tapi kenapa kite kena pegi jugak?sebab..ni mengikot pengalaman ana sendiri laa.dulu ana kurang jugak,lebih pentingkan meeting,study je..patu beranggapan,dah thau banyak perkara,banyak baca buku dan artikel,pernah menuntut di pondok.rase macam tak perlu dah dengan majlis ilmu.kemudian,ape yang menjadi alasan,tentunya meting dan study.
"eh,malam ni ade talk kat LH A."
"em..takle g laa.ade meting."
kadang2 itu adalah alasan semata2. ana bercakap tentang diri ana sendiri. tidak anda ataupon mereka.
tapi sejak masok sem baru ni,ana mula mempelajari sesuatu. ana pegang ape yang Tuan Guru Haji Hussin kata,tanpa air ikan akan mati,tanpa ilmu manusia akan keji,tanpa amalan manusia dibenci.
Haji Hussin ni pengganti Tuan Guru Haji Abdullah Lubok Tapah,bekas Tuan Guru ana yang dah meninggal dunia.
Hari tu ana sempat meluangkan masa ke rumahnya an alhamdulillah banyak ilmu dan amalan baru yang ana dapat. sangat berguna!
itulah pentingnya mendampingi para ulama..
semoga allah mencucuri rahmah kepada para ulama.
insya allah.
ok,bile terlalu banyak ceramah,talaqi dan ana pon sedaya meluangkan masa sementra mase maseh memihak di pihak ana sebelom sebok dengan meting dan sebagainya,ana hadir seppenuhnya dan cube untuk ikhlas. tidak untuk mendpat pujian atau untuk menunjuk2 kepada manusia laen.
"waah,ak pegi talaqi..!" ia bukan satu kebanggaan.
sejak itu,ana tahu,ana belajar sesuatu,dengan majlis ilmu,hai kite jadi hidup. hati kite segar dengan wangian ilmu,hati kite hidup dengan zikrillah dan tidak mati dengan amalan.
kadang2 kite terlalu sebuk. kite tak sedar bahawa kesebokan itu adalah satu helah syaitan supaya kite ni jaoh dan jaoh dari tuhan. maka,ana belajar sesuatu. majlis ilmu untuk mengubati hati yang mati..~
sweet.
so,meh kite ramai2 pakat g majlis ilmu. insya allah besar ganjarannya disisi allah bagi orang2 yang ikhlas alam mengerjakannya. Insya allah..
yang penting,same2 kite mengejar keredhaan allah disamping kite mengejar keinginan dunia yang mewah dan senang.
selalu jugak ana katakan pada kawan2 waktu kat DQ bile kite same2 mengeluh tentang HEP DAN PERATURANNYA,
ana katakan,
"DUNIA ADALAH PENJARA BAGI ORANG MUKMIN"
sematkan perkataan ini i hati,insya allah,kesenangan dunia pasti tidak menyenangkan kite,kerana kite tahu bumi akhirat adalah yang abdi..
sume orang sebok membicarakan tentnag kiamat 2012..
tak kira la anda percaya atau tidak..
tapi anda harus tahu,kiamat itu semakin dekat,dan mustahil semakin jaoh. jika tidak 2012 pon,ia tetap akan datang. dan tak mustahil ia berlaku sebelom 2012,kerana hanya Dia yang maha mengetahui dan berhak menentukan segala apa yang Dia mahu. subhananllah..
ok,itu saje untuk kali ni.. jumpe lagi untuk coreetan akan datang.
sayang allah selaluuU~~
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.