♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, July 16, 2010

Aku menulis..

Slm. Lama suda nampaknya tidak ketemu dengan semua manusia di alam maya. Manusia je la kan? Agak2 ada tak makhluk laen? Makhlus halus ke.. Sebenarnya, baru2 ni broadband had been blocked sebab tak bayar. Tapi Alhamdulillah sekarang dah boleh guna balek. Alhamdulillah. Terima kaseh Bu!

Eh hari ni hari Khamis? (sebenaqnya dah masok hari Jumaat dah pon). Terkejut jugak. Aku rasa baru semalam aku dok Seremban. Maen2 dengan anak sedara aku. Dengar ceramah Isra Mikraj kat Masjid. Masak2 dengan kakak aku. Ziarah2. Rasanya baru semalam aku buat. Tapi hari ni aku terkejut kakak aku Tanya nak pergi rumah dia tak minggu ni. Fuh. Mmg nak nangis je rasa. Tak sangka seminggu tu macam tu je.. Macam bukan seminggu je. Maksudnya apa la agaknya.. Kiamat dah nak dekat,tentunya. Takkan qiamat makin jaoh pulak!!

Minggu ni ramai sangat kawan2 aku balek Kelantan. Zaleha. Wirdah. Ainu. Aqilah. Ramai la. Dierang konvo ramai2 plak tu. Mana tak cemburu. Takpe. Aku mmg zalim la klo aku balek minggu ni.Dah la minggu depan exam. Study lintang pukang. Quiz tutor main hentam2. (mesti abang aku marah baca ayat ni) Kadang-kadang jiran bilek pon tak Nampak bayang. Adoiya.. Jadi atas sebab tu aku biarkan mereka semua pulang ke Kelantan dengan gembiranya. Maklumlah mereka semangat bercuti MID SEM agaknya. Tapi aku? Tinggalkan aku disini mengaji dan mengadap buku2 akademik yang juga tanggungjawabku. Yang aku janji memikulnya dibahuku. Wajib aku selesaikan. Lagipun aku ada CABARAN yang bakal diperhitungkan. Takpe2. Nanti aku nak balek jugak 29Julai ni! Tak kira ape yang berlaku. Aku mesti balek Kelate! Lagipun appointment dengan si dia yang berkot putih pun banyak kali aku tangguh2.

Sejak aku mulamenyibukkan diri, aku rasa rendu pada tugas2ku yang lalu. Aku rendu nak baca Manzil kat speaker Mahallah. Sekarang, aku bahagia lihat orang laen menggantikan tempatku. Dan aku teringin berada ditempatnya. Aku rendu nak jadi imam,nak iqamah,nak handle bacaan Yasin. Since now,semua tu dah tertangguh. Semua tu dah tak berjalan. Aku rendu biah seperti itu. Aku tak kesah orang nak panggil aku bilal ke, nenek siak ke, ape saje gelaran yang pernah aku dapat.. Walaupun kerja tu macam tak glamor,tapi aku bahagia. Dah lama aku tak bagi tazkirah kat surau. Kat tempat laen apetah lagi. Aku rendu pada keadaan begitu. Walaupun kini tempatku mungkin lebih selesa daripada dulu, tapi aku gembira menjadi seperti dulu. Aku sedih bila mereka terjumpa denganku dan menyindirku dengan ketidakistiqamahanku dengan kerjaku yang dulu. Ketahuilah sahabat, kalau aku mampu,aku mahu melakukan semuanya seperti dulu. Kalau aku diberi peluang,aku rela berkhidmat sebagai nenek siak. Tapi taklifan yang telah aku sandang, memerlukanku meng'aula'kannya. Lebih dari kerja yang aku suka dan gembira. Aku tak tipu. Aku rendu nak testing2 mic, aku rendu nak bentang2 sejadah kat surau. Aku rendu sangat. Termasok bilik 110KC. Berminggu dah aku tak sempat melawat mereka disitu. Aku hanya mampu member masa untuk roomate2ku. Aku rendu nak baca Manzil setiap hari. Argh!! Susahnya aku!

Aku mahu menjadi aku. Menjadi aku yang aku mahu. Menjadi aku yang acuannya ALQURAN. Matlamatnya SYURGA. Aku tetap mahu menjadi aku. Aku yang aku. Sepertinya aku. Aku mahu QUDWAHku Rasulillah. Aku mahu PANDUANku KITABULLAH. Aku mahu menjadi aku. Dan bila aku menulis,aku mahu menulis sebagai aku. Bukan sebagai dia. Bukan sebagai kamu. Aku mahu aku yang menulis. DIri aku yang aku mahu. Akhirnya aku buntu nak sambung ayat ni. Sebab dah pukol 2 pagi. The bed melambai2 kearahku. Ade ke? Hiperbola.

Esok Jumaat. Hari yang mulia. Jangan lupa Surah Kahfi dibaca. Smoga Allah redha. Allah bangga dengan kita. Kita bukan calang2 hamba. Kita khalifah yang ada matlamat. Insya allah.


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

5 comments:

ol der than yo said...

salam. i dont know why i read this post and i feel really upset with that. i know u work hard. i know u work not for u 'vice president post'. i know u do thats all for islam. and i know allah give u the power to make all of this. if i am u,surely,i cant bear it. tabahlah hati. tabahlah jiwa. aku pun rindu nak dengar kau bace manzil. tapi aku faham keadaan ko. dulu,tak nampak muka kau,boleh dengar suara kau. sekarang,tak nampak muka,dengar suara pun tak. sape kate aku tak rindu kau tu gila la namenya. rindu seeii!!

Anonymous said...

vice president yang humble..

kelasmate biology said...

kuiz tutor hentam2??
tapi marks 90-100 je sume..
kak husna aktif berpersatuan,sibuk mmg sume orang tau, tapi bangga pulak sebab dalam kelas bertenaga dan aktif. tak pernah tido pulak tu dalam kelas. kadang2 tengok2 jugak kak husna tersengguk ke. tapi mmg tak pernah. steady je. caya la kak..

Anonymous said...

wonder kenapa dia tak mengantuk dalam kelas.

nurulhusna said...

mengarut..
sejak dari sekolah lagi mmg tak pernah ajar tido dlaam kelas. klo tak percaya tanya classmate dulu2. haha. bile tak ajar. mmg tak reti nak buat. klo mengantuk,minum air HPA banyak2. patu mkana gula ke. ape ke. jangan mengatuk!! dalam kelas paling penting..

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.