♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, July 02, 2010

kalau kau jadi ketua...tolong la...

11 SIFAT PEMIMPIN YANG BAIK

1.Integriti

Memiliki rasa tanggungjawab yang tinggi terhadap jabatan dan tidak memikirkan diri sendiri. Tindakan yang dilakukan perlu berkaitan dengan sepenuh hati.
2.KERAS HATI

Sifat semulajadi manusia, sekiranya berada diatas. Maka inilah yang harus diingati sampai bila-bila. Sekalipun sudah dinaikkan pangkat, kamu harus bersikap pemurah dan lembut hati.
3.MENAHAN DIRI

Jadilah seorang pemimpin yang sabar memandangkan emosi tidak akan dapat menyelesaikan sebarang masalah. Sebaliknya ia akan menimbulkan pelbagai masalah baru yang merumitkan.
4.SETIA

Setia pada tugas dan tanggungjawab merupakan kunci utama untuk berjaya. Ia bukan sahaja memberikan semangat kepada orang bawahan untuk sama-sama merealisasikan impian untuk berjaya. Bahkan, kamu akan dipandang serong pemimpin yang berjaya.
5.TIMBANG RASA

Jangan jadikan jawatan kamu itu sebagai alas an untuk menindas. Sebaliknya jadikan jawatan yang kamu pegang itu sebagai semangat untuk berjaya.
6.KEBERANIAN

Sebagai ketua, kamu harus mempunyai keberanian dalam membuat keputusan.
7.ADIL

Jadilah seorang pemimpin yang adil. Pemimpin akan dicintai bawahan sekiranya bersikap adil dalam membuat sebarang keputusan.
8.SABAR

Jangan gelabah dalam memutuskan suatu keputusan.
9.RAJIN

Jadilah sikap rajin kamu ini sebagai contoh, tauladan dan dorongan kepada orang bawahan.
10.SEDERHANA

Wajar jika seorang pemimpin bersikap sederhana. Memandangkan semakin tinggi jawatan, bukan bermakna semakin tinggi gaya hidup.
11.TANGGUNGJAWAB

Apa yang akan terjadi seandainya seorang pemimpin tidak mempunyai rasa tanggung jawab yang tinggi.
p/s: bagi aku, aku lebih suka pemimpin yang tak beraksi sebagai seorang ketua dalam hal-hal yang tidak memerlukan beliau beraksi sebagai ketua. Kadang-kadang,dalam keadaan sebagai seorang kawan,aku jadi meluak kalau kawan aku yakni seorang pemimpin, menganggap dirinya sebagai seorang ketua walaupun kita semua sedang duduk di atas kerusi bercakap sebagai seorang kawan. Benar,kamu seorang ketua. Seorang pemimpin. Tapi kamu juga seorang sahabat. Seorang kawan. Jadi,apa salahlah sekiranya selain hal kerja, tak perlulah kita mengharapkan orang lain mengnaggap kita ketua. Kadang-kadang,anda lupa bahawa dalam saat-saat tertentu,sahabat anda inginkan anda sebagai seorang teman, yakni melakukan sesuatu tanpa inginkan apa-apa kepentingan.
Erk. Ni pendapat aku je lah..

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.