♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Tuesday, August 17, 2010

Mahasiswa ‘bergurindam’ dalam kes buang bayi

KEMANA HILANGNYA PERIKEMANUSIAAN WAHAI HAMBA TUHAN??
KEMANA PERGINYA RASA KASIH SAYANG?
INILAH KEADAAN JIKA MEMBELAKANGKAN TUHAN!






Kes buang bayi meningkat




KUALA LUMPUR 16 Ogos - Kes buang bayi di negara ini semakin serius apabila ia meningkat mendadak lebih 54 peratus sejak Januari sehingga hari ini berbanding lapan bulan pertama tahun lalu.




Statistik terbaru dikeluarkan oleh Ibu Pejabat Polis Bukit Aman menunjukkan, terdapat 65 kes buang bayi dilaporkan di seluruh negara sejak awal tahun ini berbanding hanya 42 kes dalam tempoh sama tahun lalu.




Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin berkata, pihaknya bimbang dengan trend peningkatan kes pembuangan bayi itu.




Sehubungan itu, beliau berkata, Polis Diraja Malaysia (PDRM) mempertimbangkan untuk menyiasat kes pembuangan bayi di bawah Seksyen 302 dan 307 Kanun Keseksaan.




"Jika kita lihat ada trend peningkatan (kes pembuangan bayi). Saya nampak dalam akhbar-akhbar banyak kes yang dilaporkan, malah Peguam Negara sudah membuat kenyataan berkaitan isu ini.




"Ketua Polis Negara telah kata laksanakan (Seksyen 302 dan 307 Kanun Keseksaan) kalau itu boleh selesaikan kes-kes pembuangan bayi," katanya pada sidang akhbar di Bukit Aman di sini hari ini.




Pada 12 Ogos lalu, Kabinet mengarahkan mana-mana individu yang terlibat dalam kes buang bayi disiasat mengikut Kanun Keseksaan iaitu perbuatan membunuh atau percubaan membunuh.




Mohd. Bakri menjelaskan, sejak tahun 2005 sehingga kini, terdapat 472 kes buang bayi dilaporkan di seluruh negara.




Beliau berkata, daripada jumlah tersebut, 214 bayi yang ditemui masih hidup manakala 258 lagi sudah meninggal dunia.




"Sepanjang tahun lalu, 79 kes pembuangan bayi dilaporkan iaitu 25 kes membabitkan bayi lelaki, 29 bayi perempuan dan 25 kes lagi tidak dapat dipastikan jantinanya kerana dibuang masih janin.




Sumber-http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0817&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_02.htm




Perbincangan di Facebook:




Respons para menteri kabinet serta tokoh-tokoh kerajaan berkenaan meningkatnya kes pembuangan bayi serta cadangan mereka dalam mengatasinya wajar dihasilkan dalam bentuk kompilasi dan dijual, ia sungguh melucukan. – YB Din Abbas




Memperkenalkan kondom, baby hatch, sekolah pelajar hamil, pddikan seks. Bernasnya ! – YB Qah Zulkifli




saranan yg sama dgunakan ketika isu HIV satu ketika dulu
apabila kerajaan mncdgkn dberikan kondom,dberikan jarum suntikan,dan sjenih dadah jenis methadone...
sumenye mcm keluar mulut naga masok mulut harimau – YB Kim Amran




sedangkan, pada masa yg free2 tu diperkenalkan, kerajaan US telah pon buat perkara yg sama da mengalami KEGAGALAN, tp Malaysia tetap x phm2 mende 2 da gagal, naseb baek x jd, xpe, cadangan ja, tp, yg undang2 dah ada depan mata, yg sempurna, Al Quran dan Sunnah, x mau amek,HOH! – Senator Sahel










  • betol tu sahel akmal al-fateh...
    mmg xjd buat...
    analogi dye sme mcm psal isu illegal hamil...
    idea/strategi mereka sme jek...
    psal isu hamil nie sme je...
    ...seolah2 mghalalkn ape yg telah haram... – YB Kim Amran



    sbenaqny dierang fikiq masalah baby yang dibuang tuh. mereka tak rasa zina tuh salah. mungkin dah sebati kot. bile mereka anggap baby kena buang tu masalah,sebab tu mereka cari penyelesaian untuk masalah tu. mereka tak cari penyelesaian untuk elak zina. satu je cara, hukum hhudud. habes cite. tak kena pakai duet banyak. rejam sebat. rm100 pun dah lebih dari cukop. nak buat skolah, nak bekalkan kondom, berjuta2 pun belom tentu cukop. malaysia bankrup la jap lagi. Haih – YB Taqwa




    kalau la mereka sedar.tahu,faham, bahwa, zina itu wajib dibanteras, tutup la pusat2 karaoke dan segala benda yg menyebabkan jadinya zina. ni tak, dok pk benda laen. mereka ni kuno sangat, 'flight' ada, nak jugak naek 'kereta unta'. – YB Taqwa




    Ya tepat skali, Inilah masaalahnya kerajaan Malaysia Yang Kita Teramat2 Sayang Sekali- Kerajaan hanya melihat masalah2 ini dari perspektif yang cetek dan hanya menyelesaikan masalah2 ranting dan bukannya menyelesaikan masalah pokok – Senator Fiq Ramli




    dan sesunguhnya islam,rujukannya ALQURAN telah menyediakan PERLEMBAGAAN terunggul untuk menyelesaikan masalah yang timbul. namun mereka tetap bisu,buta,pekak dan angkuh untuk menerimanya. semoga kita tidak tergolong dalam kalangan mereka yang menolak alquran.. – YB Taqwa







  • Cultural Relativism. dalam ilmu SOCIOLOGY. istilah cultural relativism adalah kecenderunagn melihat puak/kaum/bangsa lain adalah lebih hebat dari puak/kaum/bangsa sendiri.........sebab tu lah, ape2 nak buat tgk barat..sedangkan..dasar melih..-.at ke timur masih lagi releven walaupun sedikit....

    ini semua berlaku kerana kegagalan memahami tujuan penciptaan manusia.....
    mereka ini perkara kepada pak cik charles darwin...YB Ash Azhar.







    P/S : inilah mahasiswa kita. Berani mengeluarkan pendapat yang betol. Dan menyedari hakikat kesyumulan Islam sebagai Addeen itu sendiri. Alhamdulillah. Sekurang-kurangna, mahasiswa hari ini tidak dicucuk hidungnya seperti seekor lembu. Nauzubillah. Semoga Allah merahmati mahasiswa yang bakal memimpin negara suatu hari nanti. Dan semoga Malaysia mendapat terbaek, yang selayaknya sebagai sebuah NEGARA ISLAM.




    *ia tidak berkaetan dengan isu yang sensitif. Ia mempersoalkan tentang agama. Tidak mempersoalkan tentang mana-mana parti politik. Harap maklum. Terima kaseh.




    * sape kata Facebook tidak memberi manfaat? Ia bergantung kepada penggunanya. Bergantung pada bagaimana ia digunakan. Sekian._




rujukan satu,rujukan dua,.


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.