♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Monday, September 13, 2010

Perutusan Aidilfitri












Pertama dan selamanya saya mengucapkan syukur kepada Allah kerana diberi nikmat untuk menyambut lebaran pada tahun ini. Sebulan melalui bulan Ramadhan yang penuh barakah pastinya menjadi saat-saat yang begitu bermakna buat diri ini. Ramadhan, kali ini kau pergi lagi meninggalkan kami. Dan kami, sentiasa menunggu Ramadhan akan datang. Moga-moga berkesempatan bertemumu Ramadhan kembali.





Ramadhan. Dulu. Waktu bulan Ramadhan, kita rajin tadarrus Quran. Kita rajin bangun Qiam. Kita rajin bersedeqah dan sebagainya. moga-moga kita sentiasa istiqamah dengan segala kebaekan. Kita sentiasa mencegah diri kita dari perkara mungkar. Contoh, nak mengumpat,





"ish, jangan, ni bulan Ramadhan.."





Kita mencegah diri kita dari fahsya'. Adakah kerana Ramadhan atau kerana kita takutkan Tuhan? Tepuk dada Tanya iman didada. Jangan Tanya Aiman ya!





Muhasabah kembali diri. Terasa kucar-kacir sekali. Masya allah. Berapa banyak Ramadhan Berjaya mengubah diri ini? Perangai-perangai lapuk seperti cepat marah, mudah bosan, malas melakukan ibadat sunnat, masih bersisa dalam diri. Ampunkan hamba hina ini Ya Ghaffar..





Menjejakkan kaki ke kampung halaman jua merupakan nikmat yang teramat besar. Berjumpa adik-beradik dan saudara-mara merupakan satu amalan yang dipuji oleh Rasulullah S.A.W. insya allah.





Hari raya pertama di sini (istana saya), seperti kebiasaannya. Solat Subuh berjamaah. Makan nasi minyak hasil gotong royong kami sekeluarga pada malam raya. Kemudian sesi bersalaman dan bermaafan dan fotografi. Lalu, berjemaah ke masjid menunaikan Solat Sunnat Aidilfitri. Rutin yang sama setiap tahun namun tidak pernah jemu,malah rindu. J seusai pulang dari masjid, menyaksikan kehadiran para tetamu ke teratak kami. Lazim dengan keadaan seperti ini. Setiap tahun kehadiran tetamu tidak pernah susut. Malah makin bertambah mungkin. J Alhamdulillah. (jangan pernah lupa mengucapkan ucapan SYUKUR kepada Allah J) Santapan nasi minyak dah jadi rutin sejak 15tahun yang lalu. Tapi tahun ni kami buat kelainan sedikit. Menambah juadah soto. Dek kerana menantu-menantu kat teratak kami 'orang luar' jadi hidangan soto istimewa buat mereka. Kakak abang pulak pernah menetap kat Johor, jadi soto jadi febret lah kat rumah ni. JJ









Raya kedua? Huh. Menarik sangat. J saya merayakannya di Hospital Pasir Mas. Memandangkan keadaan yang sangat normal, yakni jalan raya yang sangat sesak, memustahilkan saya ke Kota Bharu Medical Centre ataupun Specialist Perdana, maka kami terpaksa ke Hospital KERAJAAN. Yang menyebabkan saya berada di situ sehari suntuk bersama kakak. L Paling benci karenah seperti ini dengan kerajaan. Dari pagi sampai petang saya disitu. Akhirnya pulang dan terpaksa mengambil 'khidmat' di klinik swasta jua akhirnya. Masya Allah. Waktu ini memang menguji kesabaran hamba. Dengan kesesakan lalu lintas yang memang parah,makin-makin lah S.A.B.A.R itu perlu. Sebab tu Allah sayang orang SABAR,kan?? J





Raya ketiga pun boleh tahan. Kali ini tak sambut kat hospital dah. Serik menjejak kaki ke hospital kerajaan. Sepatutnya hospital kerajaan memberikan khidmat yang lebih cemerlang berbanding hospital swasta. Pengalaman saya sendiri, 70% layanan dan khidmat hospital swasta lagi baik berbanding hospital kerajaan. Mungkin kebetulan dengan nasib saya yang sentiasa malang di hospital kerajaan. Masya Allah. Hospital Universiti pun boleh tahan, seperti PPUM (Pusat Perubatan Universiti Malaya), walaupun duit keluar macam air, tapi khidmat yang diberikan memuaskan, its ok! Ops.. berbalik pada cerita hari raya ketiga, aktiviti menziarahi saudara-mara sangat pesat berlangsung. Time macam ni lah nak bermesra dengan saudara-mara. Semua orang ada. Makan biskut raya tu dah kira nombor dua kan? Hoho. Dari Pasir Mas ke Kota Bharu, nampaknya kesesakan lalu lintas semakin parah. Jam sepanjang 4kilometer memeritkan pemandunya. Masya Allah. Kelantan ni mmg best lah! Ramai orang! Tak percaya? Korang datang la sendirikkkk… tak tipu, best lah kat Kelantan! Ting!





Demikian hari raya yang dilalui saya. Kadang-kadang saya tertanya-tanya, adakah hari raya hanya sekadar itu? Makan + Ziarah + Kesesakan lalulintas = HARI RAYA? Bukankah Hari Raya merupakan anugerah dari Allah sebagai hari kemenangan? Yakni kemenangan yang bagaimana kita sambut dan raikan? Dan sejauh mana erti kemenangan tersebut untuk kita? Hurm------- Tepuk dada jangan Tanya selera! J





Peti mesej telefon bimbit (skemanya) saya jua masih penuh dnegan mesej-mesej yang tidak dibuka dan tidak dibaca. Bukan tak berkesempatan, tapi kurang mood dengan telefon bimbit sejak Aidilfitri menjelang. Tambah pulak dengan 'pemanggil misteri' yang muncul baru-baru ni sampai hari ni. Lebih baik melayan Munir, Aleeya, Naim dan Ali. Anak saudaraku lebih banyak karenah menarik untuk dilayan. J berbanding telefon bimbit yang semakin hari rasa semakin nak campak tepi jalan. L ngeh!





Apapun. Tahun ni saya tak forward mesej hari raya. Alasan sama seperti diatas. Jemu dengan telefon selular. Lantas, ni ruangan ini, (yang pembacanya mungkin beberapa orang sahaja), saya mengambil kesempatan memohon jutaan ampun dan maaf atas segala khilaf sebagai tanda hamba ini lemah dan terlalu dhaif. Diri ini tidak punya apa-apa melainkan yang dipinjamkan oleh Allah. Maafkan saya atas segala perkataan yang selalu mengguris hati kalian. Yang selalu keciiikkkkan jiwa kalian dan sebagianya. Maafkan saya jika pernah ter'masam' muka, tertinggi suara, terpukul tak sengaja, terlepas bicara dan sebagainya. saya hamba biasa yang tak lari dari kesilapan yang kesalahan. Tegorlah saya. Saya penuh dengan kecacatan.





Buat kalian sahabat seperjuangan, bantulah saya kembali dan terus thabat pada jalan yang kita pilih bersama. Dan berlapang dadalah dengan segala kelemahan yang ada pada saya. Saya cuba menjadi yang terbaik. Tapi saya tak mampu memenuhi semua yang terbaek yang kalian mahu. Maafkan saya dari hujung rambut ke hujung kaki. Ampunkan hak-hak saya yang tidak tertunai kerana saya risau saya dipersolkan di negeri abadi kelak. Ampunkan salah silap saya selama kita bergerak kerja, berukhwah, bersenda gurau dan berapa-apa aje lah.





Buat keluarga MEDCY pula, di tempat mana sekalipun saya berada, anggaplah saya manusia biasa. Kesalahan dan kesilapan saya bukan perkara luar biasa. Tegurlah salah saya. Jangan biar saya binasa.





Buat adik-adik junior, terima kasih atas sokongan kalian. Maafkan akak atas segala khilaf dan hak yang tidak tertunai. Tak lupa istimewa buat adik-adik LG MEDCY, akak tidak diciptakan sempurna, namun akak melalui jalan taqwa dalam mencari kesempurnaan. Akan tetapi, kadang-kadang akak jua bias tergelincir dari landasan sebenar. Maka, teruslah bersamaku, menuju jalan ketemu Tuhan. Insya Allah.





p/s: raya keempat kami sekeluarga bakal belayar ke Pantai. Berehlah bersama. Aktiviti tahunan yang wajib. J semoga Allah redha dan mudahkan aktiviti kami esok hari. Ameen.





p/s 2: sesapa nak datang rumah, mesej dulu bagitau. Takut-takut tak wujud kat rumah. Ngeh!





Ilalliqa'.


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

6 comments:

H.a.N said...

melampau la wak.. saya mesej langsung tak balas.. call lagi la tak angkat. kot nak marah orang lain, jangan saya plak jadi mangsa. nak p umah awak ni!!!

husnataqwa said...

hoho. insya allah. esok tade. luse bole. mai la.
*tah,mmg tade angin sangat kat hset tuh. haha

Anonymous said...

selamat hari raya maaf zahir dan batin jugak kak husna.
sama jugak, saya pun banyak salah dengan akak.. maaf segala perbuatan dan percakapan yang kurang baik kak..
-SI

H.a.N said...

eleh awak tu yang salah. banyak kali dah pesan. jangan baik sangat. tamau denga. sekarang tanggung sendiri. tak semua orang boleh terima kebaikan kita sebagai sesuatu yang biasa lebih lagi yang berlainan gender dgn kita. ada faham?
okai set, luse insya allah klo ada kenderaan.
tak sabar nak jumpa budak yang semakin chubby ni!

husnataqwa said...

hahahahahahahahhahahahahahahahaaaa...
memang chubby. penat kena kutuk kat abang2 kakak2. adoi~

husnataqwa said...

selamat hari raya kembali unt SI dan keluarga ye. syukran atas ucapan.... semoga allah sayang ye dik..

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.