♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Thursday, October 07, 2010

hesitate



Salam. Terasa lama pulak tak menulis. Padahal baru sehari. Kat rumah, tak ada orang. Dok sorang-sorang. Memang boring. Waktu macam nilah perasaan nak kawen muncul.Kah3. buat lawak je lah. Semalam ayah pinjam broadband. So, saya tak dapat online. Bahagia saja. Masak untuk ibu bukak puasa. Masak western pulak tu. Best lah spend time berkhidmat untuk ibu bapa ni. Bahagia rasa.


Saya meluangkan masa baca buku. Tapi asyik baca buku manjang, tergeliat urat leher. Boring betollah jadi anak tunggal. Baek Wirdah, tengahari kena masak bagi adik-adik makan. Saya nak masak untuk sapa makan? Wirdah pagi-pagi kena kemas rumah. Rumah saya tak da sapa nak sepah-sepahkan kalau bukan saya, jadi nak kemas apa? Orang lain pagi-pagi sidai kain. Saya nak sidai kain pun tadak kain, 3hari sekali basuh kain. Lawak jugak. Aktiviti luar pun buat masa sekarang tak dapat nak buat lagi. Selagi spek hitam saya tidak ditemui. Siapakah yang 'berhati mulia' mengambil spek hitam saya yang bergaya tuh?kasihan saya kena berkurung. Menunggu hari minggu nak bawak ibu carikan saya spek baru. Huu.


Bila difikirkan kembali, banyak benda saya boleh buat. Kadang-kadang, kita selalu piker nak buat benda yang kita minat. Kita lupa nak buat benda yang kita perlu buat. Kadang-kadnag, kita asyik hesitate saje. Macam saya. Boring sangat kat rumah. Kakak saya kata, belajar bukan bererti kuliah saja. Belajar banyak benda. Jangan belajar yang kita minat. Belajar yang kita perlu buat. Contoh, memasak. Macamana tak minat sekalipun, this thing u must to know lah senang kata. Bagi saya saya tak anggap belajar memasak tuh untuk kebahagiaan suami. Nope only that. Bagi saya, belajar memasak adalah keperluan untuk diri sendiri. One day, kalau dah ade rumah sewa, ada rumah sendiri, waktu tu kemahiran memasak kita perlukan. One day, kalau kita duduk dalam hutan, mana ada kedai nak beli makanan, jadi waktu tu kemahiran memasak sangat diperlukan. Betol tak? Tak bermaksud, nak kawen kena pandai masak. Habes yang belom ada calon nakkawen, tapayah la belajar masak? Bahagialah saya! Jadi, belajarlah apa saja. Note again, tak semestinya belajar perkara yang penuh keperempuanan saja. Bagi kita yang muslimat nih, why not belajar memaku. Belajar tukar minyak brek motor. Belajar isi bateri keta. Belajar tukar tayar motor. Tak ada masalah. Belajar untuk diri sendiri. Sekurang-kurangnya, one day, bila kita perlukan semua ni, kita tak harapkan bantuan orang lain, kerana kita dah serba boleh. Bahagialah boleh jadi independent, tak kena harap kat orang. Bagos sangat, lelaki pun suka kalau perempuan ada many added value. (abang saya kata lah)


So. Selagi ada masa nih, gunalah sebaek mungkin. Lepas ni, dah masuk main camp cuti mungkin tak sebanyak nih. Jangan asyik dok tidoq ja kat bilik. Make something nice than that. kita buat apa yang perlu,jangan buat apa yang kita mahu. Bear in mind…


*teruja menunggu 11 Oktober.**


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

6 comments:

Anonymous said...

cikna....!! abi kata cikna jangan nakal2 kat rumah.
cikna pg doktor nati bagitau apa doc cakap kat abi ye.
abi kata, cikna jgn lupe besday abi nanti..hehe

husnataqwa said...

eeh, bila mase im pandai menulis??
ishk3..pandainy anak sedara cikna.. ngikut sape eh>?? ikut cikna ye? cakap kat abi, aik,bukan besday abi dah lepas ke? kah3..

Afiqah Zulkifli said...

ada apa dgn 11 okt ?

husnataqwa said...

insya allah will be inform later, if any.:))

husnataqwa said...

insya allah will be inform later, if any.:))

clazzmatez said...

what it is, may allah bless u dear..
(rasa macam tahu..)

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.