♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Thursday, November 11, 2010

Don’t jump to a conclusion

Bismillah. Alhamdulillah.

Bila kita melihat sesuatu. Mendengar sesuatu. Jangan cepat membuat konklusi. Mungkin konklusi itu salah. Mungkin konklusi itu fitnah. Bukan semua yang kita lihat dengan mata kepala kita itu adalah hakikat kebenaran. bukan semua yang kita sangka-sangka itu fakta yang baek untuk dikongsikan.

Jangan cepat menghukum tanpa sesuatu yang kebenarannya entah di mana.

Kita kadang-kadang cepat membuat konklusi, sehingga kita terlupa mencari bukti. J

p/s: saya tak suka gossip. Gossip, boleh menimbulkan masalah hati. Jangan menyangka sesuatu yang tidak perlu disangka-sangkakan. Saya tak suka gossip. L belom tentu apa yang kita lihat itu kebenaran. kadnag-kadang mungkin kita memandang sesuatu yang fantasi. Hehe. Jangan marah. Saya tak suka gossip. Kalau benda tu betol pun, ada beberapa perkara yang tak perlu digossipkan untuk menjaga diri masing-masing, yang penting menjaga hati. J tapi masalahnya ia tak betol. J

Hati saya tak sebersih hati kalian.

konklusi: jangan gossip. Tidak dapat apa-apa faedah dari aktiviti ini. Hanya mengundang bala dan padah. Bukan hanya pada anda, malah orang laen jua. Ok!


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

15 comments:

Anonymous said...

hehe. paham2. sori ehh pasal tadi...
tapi klo betul pe salahny. its look nice. both! hiii. :)

husnataqwa said...

please laa..

Anonymous said...

tadak pa pun.. saja ja.. tapi ok jugak, kira doa la tu.. mana tahu betul2 nanti ke.like3

husnataqwa said...

gurau2 jugak.
takot jadi fitnah. ni, hati ni haa. kena jaga. mana2 pihak pun.
sapa tahu dengan statement gurauan anda boleh menyebabkan orang laen yang suku sakat tersedih hati. terluka jiwa. takpe, tak marah. tapi banyak kali dengar benda same. lame2 rasa bosan. dan tak larat nak dengar benda tak betol. +__+

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
husnataqwa said...

tengok tu.. haih. :((

ahli said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

betul tu husna. kadang2 letih dgr gosip ni. banyak kisah kita dengar. dari gosip boleh jadi mengumpat. tak elok sangat kan. tapi yang tak elok tu la yg kita buat. berapa banyak gosip yg kita pernah dengar kat sini. banyak sangat. semua orang kena ada kesedaran bahawa menyebarkan cerita yang tak betul tu berdosa. allah marah. tapi yang saya peliknya, kita yang sibuk, yang banyak ketja ni, yang tu lah yang banyak bergosip. padahal sepatutnya dah banyak kerja tu, kuranglah masa nak berbuat dosa. kadang-kadang kita bekerja, orang kata kita bercinta. kita bermeeting orang kata kita berdating. macam-macam dugaan bergerak kerja ni. penat nak layan. tapi itu antara kemanisan dalam perjuangan.
anyway husna saya ada dengar jugak kot pasal husna. hehe. orang cakap2 sajalah. biasalah husna. kalau kita jadi icon ni kita tak boleh nak lari dah dari benda2 gini. jadi apa yang husna boleh buat,sabar sajalah. kebenaran itu menang kan?
kepada sahabat2, elok jugak kita berhenti bergosip ni. kalau benda tu betul sekalipun, kita risau kita membawa aib orang. kita membuka aib orang. lebih teruk kalau aib itu bukan yang betul pun. malah fitnah dan tipu2 belaka. masya allah. rakan seperjuanganku sekalian, mari kita fokuskan perkara yang sepatutnya kita fokus.
[naa}

husnataqwa said...

suke2 komen kat atas tu. huhu.

caliph said...

dekna,
kalu ado orang talking about u. something not nice. jange tengok kesalahan ore je. mungkin kesalahan dekna sendiri. dekna,gano ore nak kecek tanpa ape2 yg berlaku. betol? dale hal ni, dekna sendiri kena perbetul diri dekna. i say with my heart. i know how much u dont like that cakap-cakap orang. tapi kita sendiri terlebih dulu kena perbetul diri kita. kalu ore kato tu mesti ore ado napok sket2, dengar sket2, kelih sket2. mesti ado! tokkea ore nok kate benda hok tak pernah ado. jadi, dale hal ni, dekna hok kena bertindak. maksudny my sister tak pandai lagi nak jaga diri. setuju? baiki diri. jangan cepat melatah pada orang lain.. tengok diri dulu dik..

caliph said...

ingat pesan, kita hidup dikelilingi masyarakat, kita kena jaga pandangan masyarakat. kalu sumthing keluar dari mulut masyakat pasal kita, try check diri kita dulu deh.. ingat ni pesan ni.. jange cepat g nk betul ore. betul diri dulu deh.. sayang adikku.

husnataqwa said...

sobs..sobs.. :((
baek. baek.
ngerti2.
akanku cuba perbaiki diri. thanks, peringatan yg cukup bernas buatku yg merindukan segala isi di istana kita. :(

Anonymous said...

segala isi di istana kita juga merindui srikandi ini. berjuang, bila tiba masanya, pulanglah. +___+

husnataqwa said...

touching sungguh. orait2.

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.