♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Tuesday, December 20, 2011

OVERVIEW: Nursing kat UIA ^_^


Nursing by Nabilah Othman

~Life of nursing student~
Bismillah wa syukrulillah.Segala puji bagi ALLAH yg tlh menciptakan alam ini dgn bermacam hikmah dan pelajaran.Hanya org yg betul2 mendengar dan berfikir sahaja dapat memperoleh kejayaan dunia dan akhirat. Di harapkan coretan kali ini dapat memberikan adik2 manfaat dan clear vision dlm kehidupan adik-adik. Untuk pengenalan kepada kuliah nursing silibus belajar baru diperkenalan.Jika kebiasaan,di akhir semester wajib ada posting,tapi bermula dengan intake baru,posting di hospital akan dilakukan hanya pada short sem sahaja selama sebulan lebih.Tempat belajar akan sentiasa berubah,meaning to say,student nursing tiada kuliah yang tetap.Kita akan sentiasa merantau ke kuliah kuliah lain dan Jalan Hospital Centre(JHC) untuk kelas. Beruntunglah kita dapat mersa banyak tempat.=) Selain itu,Jadual sebagai nursing student agak padat.Kelas akan bermula seawal 8am until 4 pm. Walaupun kita tiada kuiz,tapi assignment  yg banyak akn sentiasa menanti especially assignment yg berbentuk eap.So,hopefully,before adik2 masuk ke main campus, biasa dan persiapkan diri dengan kemahiran membuat research paper yg mengikut format dan betul.


                Adik2 juga kena persiapkan diri dengan suasana student2 nursing yg agak suka bersosial kerana ini adalah salah satu  skill yg mesti ada pada student nursing.Bidang nursing menuntut agar kita pandai berkomunikasi kepada semua orang tanpa mengikut gender dan usia. Tapi peliharalah adab dan batas.Lecturer nursing walaupun mereka sangat baik dan prihatin,tapi hati2.Mereka ini sangat sensitive hatinya dan kadang2 tegas.Kalau boleh jaga kawan-kawan batch masing2 agar tidak membuat perlakuan yg x sopan kepada mereka kerana rata2 budak nursing ada yang suka buat hal.Tidak kira generasi dlu dan sekarang.Hopefully,generasi kini dan akan datang dapat menjaga sahsiah diri yg baik.Adik2 juga akan masuk lab yg baru dibuat special untuk budak2 nursing buat practical kat situ.Dia lebih kurang macam bilik2 yg ada di hospital seperti emergency room,labour room,etc.Cuma bezanya,kita bermain dengan anak patung.Kitorang pangil self direct learing(SDL).ada dlm jadual dan silibus.Sebelum dilepaskan ke medan hospital dan berjumpa dengan patient yang sebenar,adik2 akan practise macamana nak bed making,asheck blood pressure,pulse rate,angkat patients,etc.Semua ini akan dipelajari bawah subject Health Assestment.At least,korang kena practise 50x satu sem untuk buat kesemua procedure yang dipelajari.dan kepada sesiapa yang buat lebih akan dpt star sbg anugerah .UNtuk permulaan,subject core yg dipelajari like health assestment,anatomy and physiology,biochemistry,behaviour in nursing and professional nursing.So,bole la survey2 kat internet sume subject tu dan buat preparation yg mantap before masuk main camp agar ada gambaran awal apa nak study nanti.

Wish you all the best dan satu pesanan.Buatlah solat Istkhirah untuk pilihan yang bijak tentang career masing2 kerana bidang ini tidak semudah seperti yang adik2 sangka.Kita bermain dengan nyawa patient dan banyak pengorbanan yg dituntut kalau nak jadi nurses in future.Kalau tiada minat dan azam yg kuat,kita akan tersungkur di pertengahan jalan. Tapi.rata2  lecturer kitowg yg jadi nurses tak ada minat pon nak jadi nurses.Tapi,bila dah masuk in real situation(hospital),kita akan rasa keseronokan membantu orang.Itulah pesanan mereka. So think as deep as possible. Kehidupan menuntut pengorbanan. Sebaik2 manusia adalah  yang dapat memberi manfaat kepada orang lain=D


Anything due to nursing, adik2 boleh contact Mazlan Razali. (FB Mazlan Razali). Mazlan Razali ni ketua batch Nursing untuk batch kami. ^_^

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.