♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Thursday, February 09, 2012

Manifestasi redha +___+



Sering saya ulang 'tazkiyatun nafs' yang saya dapat daripada Habib Munzir,


"Manifestasi redha itu adalah bahagia."

Makna katanya, kalau kita redha, susah atau derita, kita tetap bahagia. Kalau kita redha, terseksa atau terluka, kita tetap bahagia.
Sebab tu, resipi bahagia yang kerap kali diulang oleh pakar motivasi, ialah REDHA.

Menyebut perkataan redha itu saja senang. Tapi mengabadikannya ke dalam diri adalah susah, dan ternyata begitu payah. Tapi tidak mustahil. ^__^

Saya sendiri banyak diajar erti redha, terutama di semester terakhir di PJ. Ujian yang bermanfaat, kerana daripadanya saya banyak 'menuntut ilmu' mencari erti redha. Alhamdulillah, berbaloi. ^_^

Dan ujian itu mengajar saya untuk sentiasa redha. Hari ini ataupun akan datang.


Redha bukan bererti berlepas tangan daripada mengusahakan sesuatu. Tapi redha itu bererti kita berlapang dada dengan apa yang berlaku, tetap berusaha melakukan yang terbaek, tapi seandainya jalan untuk melakukan yang terbaek itu masih diuji, disitulah kita boleh mengukur, dimana keredhaan kita.

Bersediakah kita dengan segala kemungkinan?

Didiklah sifat redha hari ini. Kerana hari ini atau pun esok, lambat atau cepat, kita pasti diberi ujian 'keredhaan'. =)



Dalam hati teringat,
"Allah menguji, tentu Allah memberi ubatnya. Bersabarlah!"

^__^


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.