♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Wednesday, April 25, 2012

Belajar untuk berubah ^_+

Teguran adalah sesuatu yang menyakitkan, tetapi kalau dipandang dari sudut positif, insya ALLAH ia adalah sesuatu yang baik.

Saya selalu terfikir,
Aku ni bukan Nabi, ALLAH tak turunkan wahyu untuk tegur kesilapan aku. Allah hantar manusia untuk tegur aku. Depa medium aku mendapat teguran dari ALLAH. Depa juga medium aku dihantar ujian dari ALLAH.

Kenapa bersedih bila ditegur?


Kadang-kadang, teguran yang diberikan tidak berhikmah. Tempat,keadaan, masa nak bagi teguran pun kena strategik. Kalau tak, manalah tak tension orang yang dapat teguran tu. ;)

Berkali-kali saya ditegur, kata mereka, saya garang. Wajah saya serious. Saya sombong. Orang takut nak dekat dan sebagainya. Sedih jugak, tapi tak mungkin depa cakap benda yang tak ada. Kalau dah semua orang cakap, takkan tipu lagi kot. ;)

Kalau bab garang tu, saya perasan. Kalau orang buat salah, mudah juga panas. Tapi semua tu perlu azam untuk berubah. Boleh nak berubah. Tapi kena berusahalah. Kalau orang datang lambat bila berjanji dengan saya, memang panas, minta maaflah. ;)
Dulu, bila orang lambat, saya diam je. Tak cakap sepatah pun.
Sekarang, ubah sikit, tak cakap, tapi senyum. Nak lawan nafsu ni. Nak tewaskan nafsu.

Dan alhamdulillah, rasa bahagia sangat bila sikit-sikit boleh ubah dan tahan rasa marah.
Waktu ni rasa nak berterima kasih kat orang yang selalu tegur, selalu bagi nasihat selalu komplen. ;)

Terima kasih sangat kat orang yang tak pernah bosan tegur kita. Sebab dari merekalah kita dapat tahu kekurangan diri kita.

Mustahil kita sempurna. Tapi bergerak ke arah sempurna itu tidak mustahil.


Banyak sebenarnya kekurangan diri kita. Mintalah pada ALLAh untuk beri kita kekuatan mujahadah melawan nafsu dan mengubah diri kearah kebaekan. Insya ALLAH semua OK. ;)

Belajar untuk berubah.

bagaimana kita nak orang terima teguran kita, macam tulah kita terima teguran orang lain. Berlapang dada, insya ALLAH, disukai oleh ALLAH. Dan Allah ada sebut dalam surah Al-Asr.

"Dan mereka yang berpesan-pesan pada kebenaran dan kesabaran."

Moga-moga kita tergolong dalam golongan itu, insya ALLAH.

Sakit sangat ke kena tegur?


Mak saya kata, kalau orang yang tak boleh terima teguran, dalam hati dia ada penyakit bernama EGO. ;)

Ego ni sejenis penyakit yang boleh mengeraskan hati tau. ;) So, berhati-hatilah. ^_+

Buat pada penegur, pemberi nasihat, jangan lupa untuk pilih tempat,masa, keadaan dan kata-kata yang sesuai untuk beri nasihat. ;)

Both side kena kerjasama each other untuk keharmonian bersama. Insya ALLAH boleh. ^__+


Untuk menjadi yang terbaek, kita memang tak boleh lari dari pengorbanan. ;) Berkorbanlah sedikit, hati akan tenang dalam lindungan ALLAH, insya ALLAH...


BILAKAH LAGI KITA SEMUA SATU HATI
BILAKAH LAGI KEAMANAN AKAN DIKECAPI
BILAKAH LAGI ISLAM AKAN DIJULANG TINGGI
BANGUNLAH WAHAI UMMAH KITA SATU HATI

BILAKAH LAGI KITA SEMUA SATU HATI
BILAKAH LAGI KEAMANAN AKAN DIKECAPI
BILAKAH LAGI ISLAM AKAN DIJULANG TINGGI
BANGUNLAH WAHAI UMMAH KITA SATU HATI

MARILAH BERSAMA BERSATU BERJIHAD
MENENTANG KEZALIMAN
OH INSAN SEDARLAH PEMBALASAN TUHAN PASTI AKAN DATANG

MARILAH BERSAMA BERSATU BERJIHAD
MENENTANG KEZALIMAN
OH INSAN SEDARLAH PEMBALASAN TUHAN PASTI AKAN DATANG

JANGAN TAKUT
JANGAN TAKUT BERJUANGLAH UNTUK KEAMANAN

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.