♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, June 29, 2012

Terima kasih, Ibu!

Semalam, saya borak-borak dengan Ibu. Tiap tiap hari bergayut dengan Ibu. Macam-macam cerita saya kongsi. Semua cerita yang berlaku dekat hospital, Ibu tahu. Ibu juga penasihat tegar yang baik.

"Kalau orang ajak keluar makan, tak payah la. Kata pada dia, kalau nak belanja, beli nasi, bawa ke hospital. Tak comel keluar-keluar makan ni."

Lantaran itu juga Ibu melarang saya ber'holiday' bersama classmates ke Terengganu. Agak liat sedikit kaau nak ber'holiday', tambah pula dengan kawan-kawan.

Kata saya pada Ibu,
"Jumaat nanti habislah 1st year, tak lama lagi 2nd year dah.."

Ibu pula dalam nada yang sama menyahut,
"Tak sangka cepat masa berlalu kan. Dalam sakit, perit, payah, berjaya juga. Alhamdulillah. Rupanya dah dekat 4 tahun dok bergayut dengan kakak setiap malam. setahun setengah di DQ, dua tahun di Petaling Jaya dan sekarang, setahun di Kuantan!"

Saya kerap diejek sebab setiap hari bergayut dengan Ibu.

Itu lagi baik daripada bergayut dengan orang yang haram dengan kita kan. ;)

Tak kisahlah anak manja ke apa, janji setiap kali kita gembirakan hati Ibu, kita dapat pahala. ;)

Setiap kali kita tanya khabar Ibu, kita dapat pahala. ;)

Wah, gembiranya.

Saya terfikir, agaknya berapa Ibu habis menelefon saya saban malam?
Saya miss call saja, lepas tu Ibu call semula.

Dah lah setiap bulan Ibu masukkan duit, walaupun dah ada 'sumber pendapatan', Ibu tetap masukkan wang poket.
Saya berkira-kira, agaknya dah berapa banyak Ibu laburkan untuk aku?

Itu belum kira lagi setiap kali sakit, pergi hospital swasta. Ubat yang gedabak mahal.

Tak terbalas jasa aku pada Ibu.
Walaupun hari hari aku cuba hiburkan hati Ibu, gembirakan Ibu, tapi aku yakin semua tu tak menandingi kasih Ibu pada aku.

Satu saja cara yang aku boleh gembirakan Ibu, aku akan jadi seorang yang Ibu selalu canang. Seperti Sumayyah. Seperti Aisyah. Seperti Khadijah. Seperti Asma Abu Bakar.

Aku mahu jadi mukmin yang terbaek, sebagai saham akhirat Ibu yang besar. Insya Allah.

Sejak dua minggu lepas, sebelah mata Ibu tidak dapat melihat. Dalam dua minggu ni, Ibu muga sebelah mata saja untuk memandu dan buat apa saja kerja.

Menangis waktu aku tahu Ibu dalam perjalanan ke hospital.
Terfikir, aku kat sini tengah bermesra dengan patient kat segala jenis hospital, tapi Ibu aku kat rumah, pergi hospital pun sorang-sorang.

Dalam keadaan Ibu macam tu pun, Ibu tetap nak datang Kuantan ambil aku. Macamanalah Ibu ni tak buat aku menangis. ;p

Aku kata pada Ibu, nanti aku cuti, aku temankan Ibu ke hospital. Jadi driver. Jadi nurse. Jadi semualah.

Selama ni aku boleh jadi driver orang lain, buat baik dengan patient kat hospital, tapi takkan untuk Ibu aku tak boleh kan?

Aku tak kisah kalau aku tak dapat bekerja untuk cari wang lebih, asalkan aku jaga Ibu.

Sebagai satu-satunya anak perempuan yang belum berkeluarga, tentu aku punya paling banyak masa bersama Ibu. Sementelah adik aku juga masih kecil, kecil kecil pun dah 15 tahun dah. ;)

Aku janjilah aku nak jaga Ibu. Waktu aku sakit, Ibu jadi the best companion untuk aku. Why not me? Tentu aku kena jadi lebih-lebih lagi.

Dulu, aku selalu sedih bila tengok kat hospital, orang tua datang hospital sorang-sorang. Mana pergi anak-anak dia?

Sungguh, aku kagum dengan ketabahan Ibu. Aku kagum dengan kesabaran Ibu. Aku kagum dengan pergantungan Ibu pada Allah, seringkali aku tewas dalam urusan pergantungan ini. ;)

Aku nak jadi anak yang benar-benar bermakna buat Ibu. Sementara aku masih bujang dan belum mempunyai perancangan untuk berkahwin, elok benarlah aku menemani dan berbakti pada Ibu. Nanti dah kawin pun, aku harap suami aku tu sayangkan Ibu aku macam aku sayangkan Ibu. Dan seperti itulah aku akan sayangkan mertua aku. Wah, jauh pulak fikir. HAHA.

Malam ni, aku teringat sangat pada Ibu. Malam ni malam Jumaat. Aku tak sempat ke Masjid Afzan. Bertimbun course work yang kena siapkan sebelum last day posting esok. Tambah pula aku berazam nak submit semuanya esok. Insya ALLAH. Doakan Allah mudahkan urusan aku ya. ;)

Dan urusan semua.

Nasihat aku bagi mereka yang memandang remeh pada Ibu mereka, percayalah. Berbakti pada Ibu adalah kebajikan. Kebajikan yang nilainya besar disisi Allah Taala.

Berbaktilah kepada orang tua anda sebelum terlambat dan menyesal.

Ya Allah. Lindungi Ibuku. Kasihilah Ibu ku. Ameeen. ^__^
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.