♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Saturday, December 22, 2012

Isteri.


Hari ni sepupu yang kahwen hari tu,menelefon.

"Kak Una,seronoklah kawen. Hari ni Abang Imi bawak pergi Sudara beach resort."

Seronok dengar suara bahagia pengantin baru. Saya sekadar mengucap tahniah dan mendengar cerita beliau.
"Kak Una nak cakao apa-apa tak? Ada nasihat??"

"Huu,tengah busy ni. Nak pesan apa ya? Hem, dah ada suami ni, kalau betul sayang kat suami, jangan buat Allah marah. Kalau kita buat dosa,suami kena tanggung nanti. Sama-sama berusaha jaga rumahtangga. Kirim salam suami ya."

"Ok, kak Una. Thanks doakan. Semua orang tungu turn kak Una ni. Maaflah terlangkah bendul. Uhuk."

"Adeh, kak Una takkisah pun la. Tade istilah langkah bendul. Dah jodoh,masing-masing punya rezeki. Ok je nak langkah bendul-bendul ni. Asalkan kawen dengan cara baek dan terhormat."

"Haha, dah agak kak Una takkisah pun. Kak Una takpe, belajar tinggi. By the way, best sangat jadi isteri, ada orang sayang, ada orang jaga, ada orang ambil berat. Hooo,so sweet kak Una."

Saya diam. Otak tak sempat berfikir. Memang layaknya tempat seorang isteri disisi suami, dilundungi dan disayangi.

Bersyukurlah buat yang dapat suami penyayang,penuh cinta. Bersyukurlah dengan Allah atas nikmat yang besar.

Konspirasi nak 'cemburu'kan saya dengan cerita beliau tidak berjaya nampaknya.

Kerana bagi jundullah, perkahwinan itu bukan sekadar memenuhi tuntutan kasih sayang sesama manusia. Malah lebih dari itu.

Perkahwinan itu bukan sekadar untuk rasa disayangi dan dilindungi, malah matlamatnya jauh lebih besar dari itu.

Suka saya tegaskan dengan sahabat, perkahwinam tidak semestinya atas dasar cinta semata-mata. Cukup andai dilihat pada agama,akhlak dan perjuangannya. Hidup dengan orang yang kita cinta, belum tentu bahagia. Tapi hidup dengan orang yang mampu buat kita bahagia,pasti mendatangkan cinta. Dan sungguh, bahagia itu tidak ada selain dari lahir dari agama yang sempurna, akhlak yang mantap dan fikrah perjuangan yang jelas.

Saya kata pada Ibu,
"Tadi sepupu call,cerita seronok kawen."

Ibu tanya,
"Kakak jeles ke? Nak kawen jugak? Bawaklah calon.."
Saya gelak besar.

"Ksalau kakak nak kawen pun bukan sebab dia cerita seronok kawen Bu.. Kawen tu sehari dua nak rasa seronok bolehlah.. Matlamat kawen tu bukan nak seronok-seronok."

"Matang sungguh dah anak bongsu perempuan Ibu ni......."

Sungguh, menjadi isteri bukan sahaja untuk disayangi dilindungi. Malah,untuk membantu si suami membina mahligai untuk hidup bersama di syurga. Huh,tugas berat tu. Sebab tu kena mantapkan fardhu muslim! Jom?
Published with Blogger-droid v2.0.9

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

2 comments:

Srikandi permata said...

Assalamualaikum ya ukhti..
tersenyum je ana saat baca entry nie..
moga dirimu berjumpa jodoh yang terbaik.^_^

husnataqwa said...

Wassalam alaik ukhti... <3

Thanks ya membaca dan memberi komen.
Terima kaseh jua doanya... ^^

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.