♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Sunday, March 15, 2015

Be a strong man.

Dalam fatrah siapkan thesis, kepala memang ligat fikir macamana nak susun jadual. Deadline memang ada less than 2 weeks. Tu belum tolak makan minum tidur bersosial beribadah beriadah segala bagai.

Rasa nak nangis fikirkan semua benda kena buat dalam restricted time. Mana nak tunaikan tanggungjawab pada orang-orang sekeliling. Tu baru tanggungjawab pada kawan-kawan dan adik-adik junior. Belum ada lagi tanggungjawab nak uruskan suami dan anak-anak.

Itulah, kita ada 24 jam. Tapi orang yang bijak menguruskan masa, 24 jam tu sudah more than enough untuk mereka. Kalau orang tak bijak susun masa, 24 jam pun boleh jadi sangat sikit untuk mereka isi dengan baik. Itulah yang membezakan orang yang berdisiplin dan orang yang kucar-kacir.

Kadang-kadang rasa letih. Bila tangan sedang semangat nak menulis thesis, tapi ideanya langsung tiada. Buntu. Stuck. No point. No solution. No answer. Waktu tu rasa sangat nak putus asa. Nak jumpa SV dan cakap, "bagilah apa-apa markah pun untuk saya. Saya dah malas dah nak fikir."

Sampai macam tu saya bayangkan.

Tapi Allah kata, Allah sayang orang yang kuat. Kuat fizikal, kuat mental, kuat iman.

Sebab nak dapat kasih sayang Allah tu la, susah macamana pun, sakit macamana pun, kita kena usaha. Sebab orang yang cepat putus asa ni orang yang lemah. Orang yang kuat, dia sentiasa usaha usaha dan usaha untuk buat yang terbaek.

Kalau diberi pilihan, tentulah nak jadi orang yang Allah suka. So dah takde choice laen untuk disukai Allah kena jadi orang yang kuat.

datang UIA bulan Ramadhan tahun lepas untuk selesaikan topik research dengan supervisor. Seronok dapat supervisor yang sporting dan mudah berkira. Semoga kelebihan ini dapat mudahkan jalan menyiapkan thesis. ^^


Senyum. Motivasi kita adalah Allah dan selamanya Allah. Semoga Allah redha dengan perjuangan menyiapkan thesis ni. Kalau dapat redha Allah, insya Allah mudah.

Doakan saya. ^^

Regards,
'AH. ;)
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.