♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, March 13, 2009

perpisahan itu menyakitkan..

takdir allah itu paling baek..sebagai manusia yang beriman dengan ketentuan allah,hati tetap merasa berat dengan ketentuan kali ni..beberapa orang sahabat perjuangan DQ terpaksa melangkah kaki pergi meninggalkan DQ..kecundang dalam perjuangan..berat rasa hati melihat melangkahnye mereka pergi..namun tiada daya,tiada kuasa untuk menghalang segala perancangan Ilahi..meskipun telahku sedaya berusaha memperjuangkan hak mereka,ak turut kalah..failed mempertahankan mereka..membantu mereka..apakan daya,ak katakan pada hati..
"Wahai hati,tenanglah..mungkin ini terbaek buat mereka.."
ak tidak nampak dimana baeknya kejadian ini..namun tetap aku sematkan di hati,pasti hikmahnya akan tersingkap suatu hari nanti..sabar sahaja meniti hari..meskipun di UIA i'allah berjumpa lagi,namun rasa perit dihati..perjuangan hingga ke akhir tak bisa dilalui bersama lagi..
rakan sekelasku..adek beradik usrahku..
mane mungkin ak kehilangan mereka yang berkaet rapat di dalam hidupku..
ak takotkan kehilangan..
tapi ia tetap terjadi..
ia tetap menggugat iman dihati..
oh tuhan..dugaan ini berat mahu ak lalui..
tapi itu kan sudah ketetapan Ilahi..??
argh!!zalimnya DQ..kejamnya DQ..kenapa niat baek kami terhalang>??
kenapa tidak bertimbang rase dengan kami dalam memperjuangkan Quran..??
namun..sewaktu jiwa memberontak..ak masih rasional..
ini bukan jua salah DQ semata-mata..
mungkin kesilapan dari pihak pelajar juga..
tapi,tak bolehkah mereka tetap di DQ..??
beberapa bulan saje lagi..susahkah itu??
oh..inilah undang2 manusia..
tidak mengapa..redha dan ikhlas dengan segala kejadian ini..meskipon rase dihati tak boleh disembunyi..
namun,yang pasti,berat mate memandang,berat lagi bahu yang memikul..
saa..anje..
pasti merasai beban itu terlalu  perit ditelan..
namun ak lihat mereka tetap tabah..masih tersenyum menerima takdir itu..namun dihati siapa yang tahu??
13hb feb 2009..
ak terlebih dahulu meniggalkan DQ sebelom melihat anje melangkah keluar dari DQ..
ak terpaksa pulang ke kelantan atas beberapa sebab yang tak boleh ak elakkan..
hari itu ibarat hari terakhir ak bersama anje di DQ..selepas ini..mungkin hanya berjumpa di UIAM..dan keadaannya sudah berbeza
hari itu kami adek beradik usrah yang laen,cube tersenyum..cube menggembirakan hati anje semampunya..

13 feb 2009

hati yang pilu cube digembirakan..sukar??tentu sekali..perpisahan adalah sesuatu yang amat perit..amat sakit..dan sedih dan berat..meskipun raut wajahku tenang seakan merelakan pemergianmu,tapi hatiku tidak..
tidak anje..tidak sekali2..
ak telah sedaya naek ke pejabat pentadbiran DQ..minta simpati untukmu..
namun layanan kurang memuaskan..
pihak pentadbiran seakan tidak mahu mendengar..
meskipun akhirnya ak berjumpa PENDAFTAR DQ,keputusan tetap same..
PENGARAH DQ??ak tetap tak boleh mengubah ape pon..
makanya,ak pasrah..dan ak telah berusaha semampunya..namun tuhan tetap tidak mengizinkan..tidak mengapa..


ukhwah kite teruji kan??
tuhan menguji kite..
meskipon kite same2 berikrar untuk menjadi hamalatul quran bersama sejak ditakdirkan menjadi adek beradik usrah,namun ini perancangan tuhan disebalik ke'mantop'an usrah kite,MARJAN HANANI..


name MARJAN HANANI..cukop unik..tidak seperti usrah2 laen..
usrah yang begitu menyerlah,begitu hebat dan dianugerahkan dengan anugerah usrah paling mantop..namun segalanya seakan berakhir..daripada 10orang ahli..kini menjadi 5orang ahli..sayu bukan??ye..sayu sekali..namun,rabithah yang terikat kerana akidah islam tidak putus disitu..meskipon anje pergi meninggalkan kami di DQ dan anje meneruskan pengajian anje di pondok di TERENGGANU..kami tetap mengingati anje..adek beradik marjan hanani tidak mungkin melupakan anje yang penuh kasih sayang terhadap kami..syahdu rasenya sewaktu menulis post ini..
rase sayang seakan mengiringi tulisan post ini..sekadar luahan bicara..
oh tuhan..kekalkan ukhwah kami ke akhirnya..itu janji kite kan??
ya allah..berat sekali rase perpisahan ini..terasa sayu hatiku setiap kali mahu menjadi MASTERMIND untuk membuat usrah2 pengisian mahupun usrah makan..ye,pasti ahli yang berkurang menjadi satu ujian..namun kaki digagahkan jua,otak ditabahkan jua..memikirkan hala tuju usrah kite seterusnya..memikirkan cara untuk mengekalkan akidah kite dan terus menyuburkan jiwa2 islam dalam usrah itu..
jiwa2 yang sentesa dahagakan tarbiah dan ilmu2 agama untuk diabadikan sebagai pedoman hidup seorang muslim..tatkala memandang buku,
APA ERTINYA SAYA MENGANUT ISLAM
karya FATHI YAKAN terbitan DEWAN FAJAR,hati menjadi sayu..mampukah kami berlima meneruskan usrah demi menegakkan khilafah islamiah??ah..sukarnya untuk aku melafazkan perit rasa hati..namun jiwa tetap memaksa.iman tetap memaksa,teroskan perjuangan ini..ISLAM tidak memerlukan jiwa yang lemah..ISLAM tidak mengajar jiwa muslim BERPUTUS ASA..ah,sayu sekali..berputus asakah aku??tidak..tidak mungkin sekali2..ak tidak mahu belajar putus asa..tidak pernah mahu mengenal ape erti putus asa..tidak mahu..
meskipun berat ujian menimpa..terasa kehilangan insan yang disayangi..tapi diri masih mampu tersenyum..mengungkap kekuatan untuk adek beradik usrah yang laen..andai ak rebah,bagaimana denganmereka??ah syahdunya ikatan yang terbina..
perginya sebutir permata di DQ..
kini..perpisahan seterusnya bakal terjadi lagi..
perpisahan demi perpisahan ak hadapi..
kali ni,rakan sekelasku..
SAA panggilannya..name penuhnya
HIDAYATUL SAADIAH..
oh tuhan,sejak semester satu ak bersama dengannya,bermula dengan perjuangan dengan ustaz wan noor lagi..kami bersama menongkah arah..menggapai impian..namun tanpa disangka..perjuangan dia terhenti di sini..tidak..die masih boleh terus berjuang..cume bukan di DQ..
hati terasa berat lagi..pemergian die atas sarananku juga..ya,ak menyarannye berbuat demikian..mane mungkin ak membenarkan die hidup secara haram di DQ dengan bekalan duit yang tidak seberapa untuk menanggung kos hidup secara private di DQ..kasihan melihat die..ya,maka ak sarankan die pulang ke rumah saudaranya..kenapa tidak rumahnya??kerana rumahnya nun jaoh di SANDAKAN SABAH..
ah,sudah tentu sayu kan??datang jaoh2,tapi terpaksa berhenti di pertengahan jalan..
namun ak cube mengatasi segala perasaan sedih..memang setiap kali ingin membuat keputusan,dia akan merujukku..ah,ak bukan hebat untuk memutuskan hidupnya..tidak sama sekali..cume ak membuka jalan untuk die berfikir..keputusannya dia sendiri yang buat..adil kan??oh tuhan..dugaan ape yang kau timpakan pada kami..sahabat2 kami..tahukan engkau resahnya hati kami dengan perpisahan yang terjadi>??pasti engkau tahu TUHAN..kerana itu Kau menguji..sejaoh mane tahap keimanan..surah AL ANKABUT ayat dua terngiang2 di telinga ku..syahdu sekali..
harapan terakhir saadiah,mahu ke KALUMPANG RESORT..

tempat air terjun itu tidak jaoh dari DQ..30minit saje perjalanan..namun kosnya agak tinggi..namun,sebagai orang yang bertanggungjawab dengan kelas NOORUL TAAIBAT.

.ak merancang perkelahan ke KALUMPANG..mastermind lagi..haha.dan alhamdulillah..meskipun kos untuk itu agak tinggi,namun sahabat2 sekelas tidakkesah memberi sumbangan..ape salahnya..pesanku pada mereka..andai kita sampaikan hajat manusia laen,insya allah allah pasti sampaikan hajat kite..yakin dan percayalah hanya pada allah..kan??am i rite?huhu..dan alhamdulillah..kat sane memang gembira..dan sebenarnya rancanngan ini adalah kejutan untuk die..dan berjaya..

syukur lah..sekurang2nya sebelom die melangkah pergi,ak mampu memberi kenangan yang tak mungkin die lupe..alhamdulillah..penat??tentunya hari sabtu itu mmg penat..pulang dari kalumpang tu,ak terpaksa menghadiri meeting FAMILY DAY DQ..waah!!malam itu pula meeting anak2 kelate..kepenatan??Usah cakap..esoknye pulak ke MASJID WILAYAH..ade HALAQAH TAFAQQUH FIDDEEN dari sheikh NURRUDDIN,ulama besar INDONESIA..pack kan hari minggu ku??bese la tu..
demikianlah perpisahan..
demi perpisahan yang memang kite terpaksa kite lalui..jika tidak hari ini,pasti akan datang..tenangkanlah hati mu menerima perpisahan..besar ertinya perpisahan..menguji sebuah persahabatan..samada sementara atau berkekalan..ak mengharapkan suata hari nati,UIAM menjadi saksi pertemuan jiwa2 ini kembali..demi mempertahankan ukhwah sejati yang terbina kerana ILAHI..sayang??tentu sekali..pahit??sudah pasti..namun segala nya terpaksa di telan bukti keimanan pada ILAHI..kan??

wassalam..

 

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.