♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, March 13, 2009

tahniah SEMKAL!!

malam itu,ak menelefon ayah angkatku,merangkap guru bahasa Melayu di sekolah lame ku,Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Lati..tujuannye untuk bertanya keputusan SPM sambil bertanya khanar keluarga angkatku itu..sudah lame rasenya tisak menelefon.

abah;encik hatta mohammad

"canne abah keputusan SPM Lati?"soalku.
"Bagos..amat bagos.."
"Brape orang buleh 12A?"
"aik tanya 12A je??ade 2orang yang dapat 13 1A.."
ak terpana!!maksudnya??
"3orang dapat 12A dan seorang dapat 11 1A.."terang abah lagi.
terkejut?tentulah..sebab sepanjang ak melawa SEMKAL sebelom SPM 08,guru2 mengeluh..mengatakan tiada orang2 hebat seperti zamanku..
"zaman kegemilangan Lati dah berakhir setelah awak keluar dari Lati"terang seorang guru dari SEMKAL.
tapi tanda diduga..kejayaan melimpah ruah dan nyata jauh lebih hebat dari tahun kami.
iri hati?tentuny tidak..malah berbangga.
mengikut abah juga,SEMKAL berada di tempat ketujuh dalam negeri kelantan..waa..cukop hebat..kerana di kelantan ade beberapa buah SBP..sedangkan kami cume SMKA biasa..cluster pun bukan..syukur penuh kejayaan..semoga kejayaan berterusan..
kesempatan itu ak ambil bertanyakan keputusan PMR adek angkatku,yakni anak kedua abah,Azim.Dia menduduki PMR tahun2008..baru ak berpeluang bertanya tentang keputusannya..kata abah,azim dapat 7A.Sekali lagi terkejot..masya allah..seingat ak,percubaan PMR adek angkatku cume mendapa 1A sahaja..bannga dengan Azim..
Itulah resam dunia..dah semua yang kite sangka menjadi..kerana allah adalah sebaek2 perangka dan penentu kepada semua perkara..serahlah urusanmu kepada allah,allah tahu ape yangterbaek.Kejayaan itu adalah rezeki..dalam mase yang same kejayaan itu juga adalah ujian..jangan kufur nikmat..jgn sesekali tinggi diri dgn kejayaan yang kita dapat..kerana kita harus sedar,semuany datang dari allah..maka sujudlah tanda syukur padaNYA..tanda rendah diri padaNYA..anyway,I LOVE SEMKAL..


disitulah lahirnya aku selepas 3tahun ditarbiah di MAAHAD..harapanku,SEMKAL teros maju jaya kedepan..meskipon tahun ni ak belom menjejakkan kaki ke SEMKAL namun perkembangan SEMKAL sentesa ak ikuti dari bekas guru2ku..bukan tidak mahu melangkah ke tempat bersejarah itu,tapi dek kerana tiada kawan yang mahu menemankan,ak batalkan hasrat itu.sedangkan impian unt menjejakkan kaki kesana,amat tinngi..yelah,tempat jatoh lagikan dikenang,ini pula tempat menimba ilmu dan pengalaman..kepada adek2 SEMKAL yang berjaya,ADILAH dan HAFIZ yang dapat 13 1A,smoga kau memilih tempat yang terbaek u ntuk meneruskan pengajianmu..dan kekalkan kecemerlangan..agama jangan dilupakan..all the best!!

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.