♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Monday, May 25, 2009

jelajah UIAM..

salamullah alaik.. saje nak citer citer lapok..dah lame berlalu...
24hb APRIL yang lalu,seramai hampir 100 orang pelajar Persijilan Tahfiz AlQuran 08/09 menyertai satu lawatan ke kampus2 UIAM.
3buah bas,3 orang guru pengiring dan 3 buah UIAm yang akan dijelajah..
Namun matlamatnye..untuk memberi gambaran awal tentang kehidupan selepas DQ bagi kami,pelajar PErsijilan..Kalau nak dikira,kami rasa macam baru je lepas SPM sebab kemasukan kami ke UIAM pon same dengan adek2 yang baru lepas SPM..tapi takpe..ape yang ade pada umur...bese aje..
kehidupan selepas DQ..
agak takot dan menyeramkan..
ana takot andai ana terpesong dari kebenaran..ana takot kalau ana yang berkata2 kedengaran cukop hebat dan bernas,api ana yang tergelincir dari sebuah perjuangan yang kite same2 cipta..
ana risau kalau kawan2 ana yang dekat dengan ana buat hal dan ana tak mampu berbuat ape2..
baru2 ni..ana diberi satu test..
ana tak tau ade hikmah disebalik ape yang berlaku..ALLAH tunjukkan pada ana seorang sahabat ana yang melakukan perkara di luar jangkaan semua orang..amat terkejot bile ana dapat tau..tapi nyatanye iman ana cukop lemah..ana hanya mampu diam dan kononnye mencegah dalam hati..ana malu sendiri..malu pada diri ana,malu pada orang yang menguji iman ana..
kenapa ana tak boleh buat ape2??ana tak berani..ana takot persahabatan kami rosak..ana takot die terganggu..sedangkan terang2an ana tahu maksiat yang dilakukan..
tengok,sahabat sendiri yang buat masalah pon ana tak mampu nak tegor..tak mampu nak bawak die kembali ke jalan yang mustaqim..ni ape lagi kalo ke UIAM??orang yang ana tak kenal..orang yang mungkin latarbelakangnye amat berbeza dari ana..yang mungkin fikrahnye tak pernah same dengan fikrah ana dan mungkin jugak yang anti dengan ana..banyak dugaannye..mungkin ana tak dibaleng dengan batu,tak dihalang dengan najis atau sebagainye..mungkin dugaan ana tak sehebat dugaan yang menimpa RASULULLAH di THAIF..tapi ana tetap takot..nyata sekali ana maseh belom bersedia keluar dari kepompong dakwah darul quran..tapi sampai bile2 pon ana tak mungkin bersedia..tak pernah cukop tarbiah..itu benda besar,benda kecik pon ana tak boleh buat..nak ajak orang pergi masjid pon ana susah nak buat..

ibnu mas'ud r.a berkata,
"sesiapa yang hendak berjumpa allah dengan mudah pada hari kiamat dalam keadaan beriman maka hendaklah ia menjaga sembahyang2 fardhunya,dengan menunaikan setelah azan dilaungkan oleh bilal.Sekiranya kamu semua suka bersembahyang dirumah2 kamu semua seperti orang yang suka meninggalkan sembahyang berjamaah maka kamu semua telah meninggalkan sunnah nabi kamu.sesungguhnya ak melihat sendiri,tidak ade seorang pun yang meninggalkan sembahyang jamaah melaenkan orang munafiq yang telah diketahui akan kemunafiqannya.kemudian ana pula seorang lelaki yang menghadiri sembahyang jamah sehingga disandarkan kepada dua orang lelaki dimana mereka membuat barisan untuk same2 sembahyang jamaah disebabkan mereka tahu kelebihan solat jamaah itu."

daripada Uthman bin Affan r.a katanya aku telah mendengar rasulullah bersabda:
"sesiapa yang mengejakan sembahyang isya' berjamaah seolah2 die telah mendirikan solat sebahagian waktu malam dan sesiapa yang mengerjakan sembahyang subuh dengan berjamaah maka seolah2 ia mendirikan solat satu malam penuh."
~muslim

daripada abu hurairah r.a berkata,rasulullah bersabda:
"tidak ada satu sembahyang pun yang dirasakan paling berat oleh orang munafiq, melainkan untuk menunaikan solat subuh dan isya' tetapi sekiranya mereka mengetahui besar pahala kedua-duanye nescaya mereka akan melakukannya walaopon dalam keadaan merangkak"
~bukhari dan muslim

ana mohon pada allah,kuatkan iman kami pelajar2 persijilan gen9 agar teros thabat dalam perjuangan yang memerlukan banyak kesabaran yang ketabahan..

Kami menjelajah UIAM Petaling Jaya(Centre for Foundation Studies),Main campus UIAM Gombak dan Main Campus UIAM Kuantan Pahang.

LAwatan yang paling best tentunya di KUANTAN PAHANG..Kami bermalam di chalet Aman Sari kuantan PAHANG sebelom meneruskan perjalanan ke UIAM kuantan pada keesokannya..
Bile kat chalet ni,terasa best sangat..tapi sayu pon ade jugak..ni lah kenangan terakhir bersama2 9th GENERATION..

Di kuantan,kampus baru UIAM..lawa..best plak tu..antara aktiviti best,kami di briefing tentang semua kos di UIAM oleh abang2 dan kakak2 PROFAZ..(PROFESIONAL HUFFAZ)..
dan yang lagi best bile dapat tengok mayat2 yang digunakan oleh medical student untuk belajar..
Wah,menakjubkan!!
Bau formalin yang menusuk hidung menyebabkan beberapa sahabat2 ana mengeluarkan air mata..bile tengok mayat ni..teros ingat mati..subhanallah..
hati yang mengingati mati akan teros hidup..
maka,ingatlah mati..
mati akan datang bile2 masa saje..
tak kira sape..di mane..dalam keadaan iman atau kufur..
subhanallah..
kami jugak melawat makmal perubatan..
melihat bagaimana allah menciptakan tulang2 manusia..yang paling menakjubkan melihat otak manusia..subhanallah..ALLAH MAHA AGUNG..
ini adalah pengalaman yang paling berharga..rase tak sabar2 nak masok kampus UIAM kuantan..
i'allah tahun 2011 nanti..
satu lagi pengalaman..
ana terpandang seorang senior ana..7th GENERATION kalau tak silap ana..die mengendong seorang bayi perempuan..anak sape??
anak die laa..
masya allah..
ana kagum dengan die..
sewaktu menamatkan persijilan di DQ,kak muthmainnah telah menamatkan zaman "suke2nye" dengan berkahwin dengan senior ana jugak..same batch dengan kak Muthmainnah..Abang Naim kalo tak silap ana..
Canne diorang boleh survive??blajar kat matrik dah ade anak??masuk main campus tahun pertama anak dah 2tahun??
tapi masa tak mengizinkan ana berborak panjang dengan die..so ana pon tak tau canne die boleh buat semua tu..ana memang nak tau..ana cukop berminat nak tau..kenapa kawen awal sangat??
ana tahu bahawa antara perempuan2 yang barakah adalah...
1-murah maharnye
2-cepat jodohnye
2-ramai anaknye
kalo nak dikira umur akak dan abang senior ana tu baru 21 tahun..tapi dah ada anak!!
masya allah..ana kagum!
ana kagum kerana mereka mengguna cara yang paling barakah untuk mendapatkan sakinah mawaddah warahmah..
walaupun usia yang begitu muda..keadaan hidup yang masih belajar..baru masok main campus..
namun ana tumpang berbangga sekurang2nya ade jugak yang kawen same2 DQ ni..alhamdulillah..
macamane plak dengan batch kami??
ade wakil ke...??
ehem2..sape yang ade calon tuh,sile2 la tamatkan musim pencalonan..dan tirulah macam kak Muthmainnah dan abang Naim..itu jalan terbaek..
i'allah..
ehem2..macam ade je wakelnye..huhu.sape ek??
dengau2 citer dah ade yang bertunang pon..ade jugak yang berniat nakbertunang dan macam2..sangat elok lah kalo kawen awai2(bagi yang dah ade calon.kalo yang tade blajau aa dulu tol2)
anyway,harapan dan doa ana..melangkah kaki ke UIAM bukan lah dianggap satu tempat yang bebas dari kepompong dakwah..malahan ia satu tanggungjawab yang cukop2 besau bagi kite semua..tak kire DQ mahupun tidak..
UIAM nampak macam syurga dunia..lepas ni nak kua anytime buleh cabut..nak balek malam pun tade sape nak marah..nak pakai baju canne2 pon tade sape nak kesah..nak kua dengan sape buat ape pon lantak lah..nak iadah ke tanak pon terpulang lah..sangat senang..dah tade pensyarah2 tasmi' nak denda jadi unit protokol atau sebagainye..dah tade hep nak larang kua,nak marah2 dan sebagainya..ape yang ade cume..iman didada bukti ketaqwaan pada yang ESA..taqarrub ilallah..ingatlah..
dunia adalah penjara bagi orang mukmin..

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.