♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Monday, January 25, 2010

susah jugak..

"adek,susah la jugak kite nak jage mata."

"hem. memang la."

"mata ni permulaan setiap benda. tambah2 kalo selalu jumpa, patu tak jaga pandangan plak, macam2 bole jadi."

"betol2,walopon iman setinggi Gunung Kinabalu."

"Dalam satu taalim tu, ada ustaz kate, klo kite nak latih jaga mata, dah lame kite latih, yakni dalam solat kite. Dalam solat, Allah suro kite tengok pada 'tempat sujud'. Yakni fokus dan jaga pandangan. Sebab klo pandangan kite terjatoh pada benda laen, contohnya tertengok hset. macam2 kite bole pikir, dari sebersih2 perkara, higga sejijik2 perkara."

"ohhoo.."

"Maka same jugak dengan menjaga pandangan mata. Sekali dua mungkin kite ok lagi, pikir yang baek2, tapi pasni klo banyak2 kali, selalu jumpa.. ape cerita nanti.."

"betol tu. lagi2 lelaki. tengok pompuan bukan sekadar tengok."

"Haa. tau tape. Terok la lelaki ni."

"Tade la, bukan terok, fitrah kot??"

"kot?"

"tape la. janji kite same2 jaga pandangan mate. bukan senang. nak jaga hati, kena jaga mata dulu. Mula dengan anggota yang kecik, pasni kite hijrah2, jihad anggota dan jihad tinggaikan maksiat."

"Insya allah.."

"Haa.. tadi kamu maen mata dengan sapa ye??"

"Hehhe.. tade la. 'ter' je. tade niat.."

"Jangan la cantu, yang 'ter' ni yang risau ni. bimbang pasni jadi benda laen. Alim canne pon orangnya, kite jangan hanyut, klo nak snagat tengok, grab je buat suami."

"Macam la die nak kite."

"hah, da tau tu, pegii baiki diri. jadi hebat macam dia. pastu pegi la pinang die. stakat tenung dari jaoh. ape pon tadapat. dosa melimpah ruah ja."

"haa.. yelah2. terima kaseh ye sudi berkongsi. Berguna."

"Ok2. no hal le."
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.