♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Tuesday, June 08, 2010

Benda asing dalam hati kau.


Semalam aku jumpa seorang junior baru kat sini.


Bukan aku pergi jumpa,tapi terjumpa. Aku nak jumpa orang laen sebenarnya. Pastu nak kata aku ni peramah sangat,tak jugak. Aku pun borak-boraklah dengan junior ni. Lama la jugak boraknya. Banyak cerita budak ni nak kongsi. Aku dengar je,tambah pulak aku kenal beberapa orang senior dia yang sama batch dengan aku dan yang batch lagi atas dari aku.





Tengah borak macam-macam,tiba-tiba dia sebut nama sorang laki. Wajah dia nampak excited. Kebetulan pulak aku kenal lelaki ni. Takde lah kenal sangat,kenal nama dan cam muka tu kira kenal la kan? Panjang la pulak junior ni cerita pasai lelaki ni. Rimas aku nak dengar. Aku mula syak bukan-bukan sebab dia macam tahu semua benda tentang laki tersebut. Aku dah naek tension dah. Mana tak tanya, tanya aku macam-macam pasal lelaki. Aku layan je dulu.





Pastu aku selit jugak unsur-unsur tazkirah masa cakap dengan dia. Lastly, bila aku terpaksa minta izin sebab waktu tu mak aku call. Aku nak jawab panggilan,maka aku terpaksa pergi. Sebelum aku pergi dia kata,





"Kak, (menyebut nama lelaki tersebut) tu sepupu saya.."





Masa tu mana tak tersentak aku. Malunya. Punyalah banyak bad impression aku pada dia. Entah-entah dia jauh lebih baek dari aku. Benda asing (sangka buruk) yang ada dalam hati aku memang menjadi-jadi. Out of control. Aku pun tak paham. Kemudian, aku mula faham,


dulu, ustaz aku selalu cakap,


"manusia yang selalu ada perasaan dengki pada orang laen, sangka buruk dan niat jahat pada orang ni kena kikis perasaan tu. Kena ingat benda tu semua benda asing. Benda asing yang ada dalam hati kau. benda asing tu datang secara haram. Maka hukumnya adalah haram. Jadi,kau kena hantar semula semua benda asing yang haram itu. Maka,bersihlah hati kau.."





Waktu aku dengar ustaz aku cakap, aku rasa senang je nak buat semua ni. Tapi bila dah jadi macam-macam pada aku, betapa aku tahu susahnya nak tinggalkan maksiat. Maka dari itu, ia perlukan jihad dan kesungguhan yang hebat. Perlu juga niat yang ikhlas. Serta kesedaran yang tinggi. Bukan senang kita nak buang benda jahat. Jadi kita perlu kuat, jangan maen2 je nak buat. Nanti tak dapat.





Pengajaran buat aku,


mesti kena usaha dan rasa diri sentiasa perlu diperbaiki sebagai hamba yang serba kekurangan.


Tak boleh rasa sempurna. Dan tak boleh mengambil remeh dalam hal meninggalkan maksiat. Kita kena berusaha seusaha-usaha mungkin. Maklumlah, maksiat ni dosa. Syaitan suka dosa. Jadi, sama-sama kita mujahadah untuk tinggalkan maksiat. Jangan ambil ringan dalam muhasabah diri.





Semoga Allah sayang. Ameen.
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.