♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, July 16, 2010

prestasi Quran yang merosot







Salam bissmillah..

Semester ni aku rasa prestasi Quran aku sangat merosot. Sangat merosot. Ustaz Ibrahim pon beberapa klai menegur ketidakfokusan aku dan ketidak masyian aku dalam iadah AlQuran.Aku menjadi malu. Aku mencari sebab musabbab. Aku malu pada Allah. Manusia mungkin tidak tahu sejauh mana kelalaianku. Tapi Allah Maha Tahu. Dia tahu aku banyak lagha. Aku tak jaga hati. Aku banyak buat maksiat. Dia yang lebih tahu. Aku malu kat Allah. Malu sangat. Nanti klo Allah tanya apa aku nak jawab?

Dulu:
Ustaz: Cepat enti hafal ya? Laju je enti tasmi' pun lancar. Enti selalu iadah ke?
Husna: Takde la Ustaz. Biasanya ana iadah petang tadi untuk modal malam ni. Ana biasa iadah surah2 yang ana rasa nak..
Ustaz: Bagosla. Tapi klo enti selalu datang kelas dengan modal macam ni,alhamdulillah. Bagus la. Enti boleh potong Musyirah ni. Enti buat macamane boleh hantar banyak2 ni?
Husna: Ana biasanya baca 1 Juzuk sehari ustaz. Jadi dalam sebulan,khatam. Bila cantu,iadah jadi senang sangat ustaz. Macam sume ayat dah jadi biasa kat mulut kita.
Ustaz: Bagos. bagos sangat tu. harap eni istiqamah lah..

Sekarang:
Ustaz: Husna, enti baca Quran sejuzuk sehari lagi tak?
Husna: (diam. sambil menghitung page yang dibaca..)
Ustaz: 4 Maqraa sehari?
Husna: (diam sambil senyum kambing..)
Ustaz: Ana nampak enti ni hilang fokus. Enti dah tak macam dulu. Enti tersekat2. Dulu enti tak macam ni..
Husna: Saya mintak maaf Ustaz.
Ustaz: Haha. Mintak maaf dengan ustaz buat apa...

Begitulah al kesahnya.
Dulu aku tak paham kenapa orang kata susah bila jadi HAFIZAH QURAN ni. Kena hafal, kena ingat,kena tadabbur..
Dulu,aku rasa senang je.
Tapi sekarang baru aku tahu. Susah la jugak. hantar 5 muka sehari tu kira jumlah yang sikit la kan? Dulu aku mampu hantar lebih dari itu. Hakikat sekarang hanya aku dan Dia yang tahu soal hati aku sekarang. Agak2 sama hitam dengan minyak hitam kot. Nauzubillah.. Ampunkan aku ya Allah......

So,ni aku terjumpa artikel dari rakan sekelas tasmi aku. Tak pasti sapa. Hazwani ke. Aisyah Humaira ke. Afiqah IMY ke. Sarah ke. Musyirah ke. Tak pasti. Tapi aku curi kat blog Banat GEN9. Teroskan membaca sebagai tauladan Ya!







location: LY 08
time: 9.15pm

..pada hari kejadian, bertempat seperti yg tertera di atas, saya ditanya dgn 1 soalan yg benar2 mmbuatkan lidah saya kelu..seperti ada simpulan pada lidah, saya terdiam langsung tidak dapat berbicara..

pnjg sebenarnya perbualan ini..tapi saya quote part saya je la..
ustaz: ukhti..kamu ingat semua x al-Quran?..ingt 30 juzu'??
saya: (buat2 x dengar)
ustaz: ukti ingat x quran?...sehari kamu peruntuk 4 jam untuk mngulang quran?
saya: *silent mode..(tp still bagi respon kat ust..dgn mnggeleng kepala)

mungkin ust perasan perubahan mendadak pada wajah saya,terus diajukan soalan pada shbt saya..(menjadi jugak eh muka sedih saya..huhu..p/s: ini bukan lakonan...bagaimana sedihnya hati saya,begitulah yg terpancar di wajah.)

saya genggam tngn saya erat2..1) sebab bilik kuliah tu sejuk sangat..2)sebab ingin mengumpul kembali kekuatan yg hilang entah ke mana selepas disoal sebegitu..kepala saya ditunduk rapat ke bawah, menilik kasut sendiri yg berusia hampir setahun..sebenarnya sebab xnak tgok wajah ust..takut ust perasan perubahan ketara pada wajah saya..walaupn xdak cermin di hadapan saya,tapi saya sngt pasti wajah saya dh bertukar warna..'better u hold ur tears..jgn dok buat drama kat sini'..pesan untuk diri sndri..
saya toleh ke sebelah,mlihat reaksi sahabat saya..kpalanya jga ditundukkan ke bawah..

mungkin ust pun x sangka..persoalan2nya tadi telah mencipta suasana sejuk beku sunyi sepi dalam kelas tersebut..maka tercetuslah mode muhasabah antara kami dan ust..yg pling penting, Allah mnjadi saksi di atas penyesalan2 kami ini.

*catatan di bawah ini apa yg saya dapat sepanjang muhasabah dan tasji' yg ust kongsi dgn kami pada mlm tersebut.

Sesungguhnya al-Quran itu nilaiannya amat tinggi..bukan sekadar kitab biasa..tapi kalam Allah yg diwahyukan untuk umat manusia jadikan pegangn sepanjang zaman.
Kerana nilainya yg amat tinggi, kerana kandungannya yg tiada tandingan, kerana yg menurunkannya itu Allah Yang Maha Agung..maka untuk mendapatkannya bukan hanya dgn 'usaha yg biasa-biasa'..untuk betul2 mengingatnya bukan dgn 'iadah yg biasa-biasa'..untuk betul2 menjaganya di dalam hati bukan hanya dgn 'perisai yg biasa-biasa'..

Analogi yg diberikan sangat mudah..masing2 tahu bukan betapa bernilai dan mahalnya harga berlian?Yang saya tahu harganya mmg mahal..but d exact value saya xtahu lah..sebb x pnah lagi merasai gaya hidup mewah ni..
perumpamaan ini saya tujukan untuk diri saya..andai kata saya mmpunyai beberapa butir berlian,kemudian saya ingin menjadikannya seutas rantai(subhanallah..pasti terletak cantik di leher si pemakai)..tanpa berlengah saya akan ke mana2 kedai emas..habib jewels mungkin..
...dialog yg mungkin terjadi..

saya: auntie,saya nk auntie ikat semua berlian yg saya ada ni untuk buat seutas rantai..boleh x auntie?
auntie: amoi,manyak cantik ini berlian..mana lu dapat?
saya: owh..nenek saya yg bagi.
auntie: betuah ini budak..nenek lu betul sayang sama lu,sebab tu dia bagi oo..lu tahu x mahal ini berlian..
saya: (senyum sudaahh)
auntie: lu mau auntie ikat ini berlian dgn emas berapa kalat??..(betul ke karat jadi kalat?)
saya: emas?..eh..x payah la auntie..ikat dgn stainless steel pun dah cantik saya rasa..murah pun murah.
auntie: ini budak mmg x pandai lorr..berlian ini manyak cantik..manyak mahal..kalau mau ikat,mesti guna emas maa..kalau lu mau ikat itu batu kat atas jalan,baru padan guna besi...ini berlian pun mau guna besi ka....bla..bla..bla..
saya: .............................
(mungkin ada lagi dialog lepas kena beleter macam tu,tp mls nk tulis)

Berlian..pasangannya dgn emas..baru setanding..terbentuk cantik rantai tu..
Berlian..kalau dipasangkan dgn besi..macam lain macam ja kan?..

begitulah perumpamaan yg ustaz saya beri..
Al-quran itu nilaiannya sangat tinggi..bagi penghafaz2 al-Quran,kalam2 itu perlu diikatkan di hati...tapi hati yg bagaimana?..
'HATI YG SEPERTI EMAS'...bukan hati yg biasa-biasa..bukan hati besi,stainless steel,atau dawai..tapi emas..

Tersentak lagi saya ketika itu...bibir menyebut lemah perkataan itu..hati seperti emas?..
x kuat iadah + hafazan yg lemah = hati....................
Astaghfirullahal'azim3x....mana mungkin kalam suci itu berada dalam hati yg penuh titik dosa..
mustahil sekali ayat-ayat Allah itu berada dlm hati yg berpenyakit..hati yg berprasangka..hati yg lalai..hati yg jarang mngingati Allah..hati yg alpa dgn kematian yg sentiasa di sisi..hati yg riak..hati yg dengki...ighfir zunubi ya Allah...ighfirli....

Manusia boleh pandang org disinya hebat..kerana yg dilihatnya hnya luaran..tapi jika masing2 dapat melihat hati yg sakit itu,pasti dipandangnya dgn pandangan yg begitu jelek..
Bagaimana diri ini di pandangan Allah??..
Dimanakah tempat yg selayak disisi-Nya??..
Malunya dgn penghuni di langit.....ya Allah...

Al-Quran itu letaknya di hati yg bersih..hati yg benar-benar menginginkannya.
kekuatan dipohon dariMu Ya Allah..agar saya benar-benar kuat untuk menjaga hati saya..kuatlah wahai diri untuk bermujahadah..wahai anasir2 luar,jgnlah dekati hati yg sedang dirawat ini..saya takut saya lemah........

Pesanan lain dari ust...jgn sesekali berputus asa dlm iadah..ulang 3x masih x ingat..ulang 8x pun x ingat...berbelas2 kali mungkin baru ingat..
semua ini datang dari Allah..Allah nk beri kita pahala lebih sewaktu berulang2 kali menyebut ayat yg sama..kenapa kita nk bersedih bila Allah nk bagi kita ganjaran?..Allah..jahilnya saya dalam menilai...
Dengan berulang2 kali meyebut ayat yg sama,mugkin menjadi penghapus kepada dosa2 kita...Allah ingin mmberi keampunan kpd kita dgn cara itu...subhanallah...alhamdulillah..
Terima kasih Ya Allah..kerana memberikan saya kekuatan menghafaz 30 juzu' sewaktu di darul quran...kini saya pohon lagi kekuatan dariMu agar saya istiqamah dalam iadah...

......Bagaimanakah agaknya rasa kita kalau menerima sepucuk surat drpd seorang kekasih,tetapi kita tidak faham apa yg telah dituliskannya...
Allah-'Kekasih' org beriman itu telah mengutus 114 surahnya; berapa surah yg kita telah tahu maknanya, faham tafsirannya, amal kehendaknya, dan perjuangkan tuntutannya??
'kita dilimpahi jutaan nikmat...tapi kita melupakan pmberi nikmat..sepatutnya kita hitung kesyukuran..sebaliknya kita hitung kesukaran'
..kami ingin cintaMu Ya Allah, ampunilah kami yg jauh drpd solat dan al-Quran..bukan Kau yg jauh..tapi kami yg menjauh..

~awan~

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

3 comments:

zunnurain said...

subhanaLlah...astaghfiruLlah..tibe2 terkena batang hidung sendiri..sama2 la kite i'adah ye...

mira said...

kak husna teror pe ayat2 quran. ingat g masa talaqi. ust bace ayat quran pastu kite tanya kak husna. ayat baper tuh. saje je nak test benony. pastu kak husna pun jawab. kite dok caye. kak husna pun cek quran. kak husna pun tunjuk. doh mmg caya ah. mmg betul dok tipu ah. ok doh tu. kalu ka husna bukak borang,saya nok gop isi ke abang saya. hehe

nurulhusna said...

kebetulan je tu dik..
nasib menyebelahi waktu korang tanya..
muhasabah bersama..

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.