♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Sunday, August 22, 2010

Bagaimana anda dengan ayah anda??



Ayahandaku..


Kamarudin Ab Rahman…


Kesihatannya kini sudah tak menentu. Umurnya meningkat dan kesihatannya mula surut. Namun beliau tetap kuat semangat. Mungkin dari beliau aku belajar untuk bangun walaupun tak sihat.


Ayahandaku walaupun suaranya memang dengar tak sihat, tapi tetap beliau memikul cangkul dan melawat kebun kecilnya di tepi rumah. Ayahandaku walaupun kesihatannya aku tahu merosot, namun setiap kali kepulanganku beliau tetap memasak makanan kegemaranku, membeli durian kempunanku. Segalanya dituruti. Segalanya dipenuhi. Saat broadbandku rosak, terus diganti dengan yang baru. Saat bil broadbandku tertunggak, terus dibayar demi menyenangkan hatiku. Namun, kadang-kadang aku tak nampak apa yang beliau lakukan kerana aku lebih nampak apa yang ibu lakukan. Disini, bukan bermakna aku melupakan ibu. Tidak, ibu tetap yang pertama dihatiku. Ibu tetap yang dicintai di jiwaku. Namun, aku tidak melupakan ayahandaku. Beliau jua menyayangiku, tapi dengan cara yang berbeza. Apa yang paling mengingatkan aku pada ayah tentunya masakannya. Sebut apa saja, pasti disediakan. Dan yang lagi best, tak kena tolong pun,ayahandaku boleh buat sendiri semuanya. Istimewanya ayahandaku! Bila nak tanya resipi, pasti ayahanda yang dihubungi. Tapi, aku mungkin bukan anak yang mithali buat ayahandaku. Namun, jauh disudut hati, beliau tetap ada dihati. Kerana beliau ayahandaku yang aku sayangi. Doakan kesihatan ayahandaku membaek. Insya allah.




Bila aku membaca kisah ini di Facebook, aku mula menyedari. Ayahandaku juga menyayangiku. Waktu aku sakit tiada terhitung pada suatu hari, wajahnya cukup untuk membuktikan apa yang ada di hati. Bagaimana anda dengan ayah anda?? Walaupun ayah kita adalah seorang lelaki, namun beliau tetap punya hati. Beliau tetap mahu dikasihi. Biar apapun yang ayah lakukan, biar bagaimanapun ayah pernah lakukan pada kita, beliau tetap ayah kita. Beliau tetap bapa kita.


Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?




Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu? Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?




Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka.... Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.




Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.




Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..




Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu... Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?




Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu? Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"




Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.




Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.




Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan... Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?




Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang"




Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya. Ayah akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti. Dan akhirnya.... Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"




Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya.... Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..




Abah, terima kasih atas segalanya. Bodohnya aku tatkala mengejar cinta lelaki lain, sedangkan ada engkau, lelaki hebat yang sentiasa bersedia mencurah cintamu buat diriku!




Moga Allah memberkati dirimu selalu Abah! :)


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

5 comments:

Anonymous said...

ayah husna jgn risau..
anak ayah ni kuat. jiwanya bersemangat. anak ayah ni walaupun tak siht, jiwanya membara penuh semangat. ayah tak perlu risaukan anak ayah sorang ni. pandai jaga diri. tahu mana salah mana betul. buktinya, kebebasan yg ayah bagi sejak anak ayah form3, anak ayah tak pernah lari. berdisiplin dan punya hati suci. anak ayah sorang ni hebat. bukan calang-calang manusia. sekali bercakap, bergegar hati yang mendengar, tak berkelip mana yang melihat. anak ayah kuat. pergi hospital sorang-sorang. jumpa doktor sorang-sorang. pandai berdikari. pandai urus keadaan. anak ayah hebat. ayah tak perlu risau. abang tengok anak ayah semakin hari semakin dewasa. tapi nasihat abang jua yang dia dengar. anak ayah dah start membesar. jiwanya mula menjadi seperti remaja. mula mahu bermain dengan cinta. tapi ayah tak perlu risau. abang tengok anak ayah yang sorang ni. abang jaga anak ayah sorang ni. anak ayah bukan calang-calang anak. anak ayah yang sornag ni boleh diharap. abang kagum dengan anak ayah sorang ni. tapi Allah sayang sangat kat anak ayah sorang ni. Allah uji lebih dari Allah uji orang lain. tapi anak ayah tetap kuat.

*caliph

nurulhusna said...

waa.. u make me cry lah~~

Anonymous said...

juz want to make u know..

AH said...

hehe. spupumu nak tambah bole??
anok ayoh ni nakal. brehi main pelik2. anok ayoh ni lawak. brehi buak ore suko. anok ayoh ni bengong, blurr, tak dok perasae.
anok ayoh ni diminati ramai. tok imam, doktor, ustaz..sume pakat beri perhatie. sket lagi anok ayoh ni keno nikoh cepak. tidok gak keno wak lari gak beratt~ anokk ayoh ni solehah. hati molek. rajin kijo buak. tapi gak brehi kecek derah. kah3. anok ayoh ni sket lagi besar gak tok kecek nak laye ore mari nk tengok nok lawak. kah3.
sori spupu. gurau jerk*

Anonymous said...

bang,marah sket awatera nih. kah3
-dekna

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.