♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Tuesday, August 24, 2010

Nikah- cadangan yg menarik. Pertimbangkan!

2. Taysir Az Ziwaj ialah " Permudahkan Proses Perkahwinan " terutama kepada anak - anak muda yang tidak berkemampuan dari segi material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan .

3. Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan [ nafsu ] syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul , benar dan baik .

4. Gejala seks bebas [ zina ] dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawal dan ia disalurkan secara tidak betul , tidak benar dan membawa keburukan kepada diri dan orang lain . Sedang Islam menggalakkan perkahwinan [ aqad nikah ] agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat dikawal . Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia .ala

Firman Allah swt yang bermaksud :

dan kahwinkanlah orang - orang bujang [ lelaki dan perempuan ] dari kalangan kamu dan orang - orang yang soleh dari hamba - hamba kamu , lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin , Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurniaNya lagi Maha Mengetahui . (An Nuur : Ayat 32)


5. Perkahwinan yang digalakkan oleh Islam ini sewajarnya dipermudahkan prosesnya agar generasi muda negara tidak liar dan kemaruk nafsu lalu terjebak dalam kancah seks bebas [ zina ]. Memudahkan prosesnya boleh dilakukan oleh pihak berwajib [kerajaan] seperti [ sekadar menyebut beberapa contoh ] :

Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin

Memberi insentif sebagai galakan berkahwin

Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan
Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma
Menganjurkan perkahwinan beramai - ramai yang menjimatkan
Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan
Merendahkan hantaran perkahwinan

6. Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai Nikah Gantung . Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :


Suami
Isteri
Wali
Saksi
Aqad [ Ijab Qabul ]

cuma bezanya ialah pasangan pengantin [ suami isteri ] tidak tinggal serumah dalam tempoh - tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti [sekadar menyebut beberapa contoh] :

Masih menuntut di kolej atau uniersiti
Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah
Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga

justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan itu tinggal berasingan [ atas persetujuan bersama kedua - dua pihak ] dan barangkali tinggal bersama keluarga masing sehinggalah mereka merasakan segala halangan diatas telah selesai dan mereka benar - benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar tanggungjawabnya.

7. Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang - undang negara . Andai dalam tempoh itu mereka bertemu , keluar makan , dating , study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks , maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram .

8. Andai berlaku kehamilan , maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab [ keturunan ] . Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah .

9. Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata - ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu dan hilang maruah dari pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk kembali kepangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang . Ia memalukan keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama . Akhirnya , jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara .

10. Sebenarnya Nikah Khitbah ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab . Menurut amalan tersebut , sewaktu majlis pertunangan , ia dilangsungkan sekali dengan majlis aqad nikah [ halflun nikah ] tetapi mempelai tidak boleh tinggal sekali [serumah] sehingga berlangsungnya pula majlis perkahwinan [haflul Qiran] . Terkadang tempoh itu [ antara pertunangan dan perkahwinan menjangkau tahun lamanya.]

11. Dalam masyarakat Melayu , amalan ini sebenarnya pernah diamalkan sebelum ini dengan nama Nikah Gantung . Ia pernah di kaji oleh beberapa Anthropologist seperti Paletz , Djamour dan Jones. Mereka mengistilahkan Nikah Gantung sebagai "Suspended Marriage Contract" iaitu satu fenomena sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara .

12. Malah menurut Abdul Jalil Borhan , perkara yang berkaitan dengan Nikah Gantung terdapat dalam seksyen 112 [dalam bahagian 5] enakmen Pentadbiran Agama Islam Johor.

Perbahasan Hukum

13. Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama' ialah Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim , Rasulullah saw telah mengahwini Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah berumur 9 tahun . Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah , maka bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang dipersetujui.

14. Apabila pasangan pengantin [ nikah gantung ] bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara yang diambil kira seperti yang saya sebutkan di atas tadi , maka tidaklah berbangkit isu nafkah batin [ jima' \ bersetubuh ] . Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah zahir [ material ] . Berkait perkara ini , kita mempunyai beberapa pandangan :

a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini [ nafkah zahir ] wajib dengan berlakunya aqad , maka selepas sahaja aqad nikah , suami wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya .

b] Pandangan Jumhur ulama' iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat - syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami [ berpindah ke tempat suami ] , boleh melakukan istimta' [ mengambil keseronokan] , jima' [ bersetubuh ] , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dan seumpamanya .

15. Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa : bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku . Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama , maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri , buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .

16. Tegasnya saya sebutkan disini , terutama kepada pihak berkuasa agama , ibu bapa dan seluruh anggota masyarakat termasuk anak - anak muda agar mereka kembali kepada cara hidup Islam . Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru dalam negara kita bagi sesetengah pihak , tetapi ia lebih baik dari kita membiarkan anak - anak gadis dan teruna kita berpeleseran , bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak dalam kancah seks bebas dan penzinaan yang memalukan . Bukan sahaja maruah keluarga dan agama tercalar , murka Allah swt itulah yang paling ditakuti .


 

Sumber daripada: Ustaz Nasrudin Hassan Al -Tantawi

P/S: saket mata sangat tengok orang couple haram sana sini. Melebih-lebih pulak tu. Kalau la kawen, gado pun dapat pahala. (???)

Tu yang Nampak, yang maen hati dan perasaan tak Nampak? Pun ada… Takesah la sape dan bagaimana anda, masalah hati mesti ada punya. Control le. Jangan sampai makan diri. Binasa dan dosa menanti. Hoho. Pesanan buat diri sendri khususnya.

Hoho.

Mak, jangan marah ye~


 


 


 


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

19 comments:

detective said...

ehem3...
tak sabar sangat le tu. :)
sabar ye. saatnya akan tibe. :)
dsini pun tak sabar rasa... :) :)

Anonymous said...

buat ape menikah lau tak hidup macam suami isteri? takdek function aa kawen. tak logikk a

nurulhusna said...

to detective - ape plak.. tade keaetan ng diri sendiri le. ni isu semasa laa.. hem,klo tak sabar sangat, orang sana la kawen dulu..

to anonymous - anda dinasehatkan membaca sepuya faham artikel ini. terima kaseh

detective said...

aih, cmmane orang kat sini nk kawin kalau orang kat sana tak nak kawin lagi? :)
Taysir az ziwaj..
apa yang dimaksudkan oleh anonymous bahawa tak hidup macam suami isteri? betul tu, dinasihatkan baca sekali lagi. atau baca sampai faham.

husna,
kawin awal tu barakah. :)

nurulhusna said...

laaa.. klo tunggu orang sini kawin dulu lambat lagi. orang kat mesir tu kan baek2, haa.. pilih2. ape daa..
lagipun klo nk tunggu orang kat sini, ada sorang kakak, sorang abang lagi yg belom kawen seyh.. malu nk langkah bendul. haha.
*~*

detective said...

hem..
langkah bendul tak salah disisi islam..
dah jodoh smpai dulu,kawin saje.. :)
orang kat mesir memang baik2,
tapi orang kat malaysia lagi2 baik.

syu kim salam kat husna. hihi.

nurulhusna said...

ingat lagi syu pada diriku disini..
terharu rasa..

detective said...

mestilah syu ingat.. :)
husna ni..
panggil kak syu le. umurnya 23 sudaa.. selagi belum jadi apa2,panggil kak syu ye..

nurulhusna said...

haha. lupe die suda *tua dari diriku. segan plak rasa.
kak syu,mitak maap ye.. hoho.
bile korang nk balek sini? sampai KLIA baper hb? tak mampu nk jemput, mak ayah tak kasik. hoho

detective said...

insya allah mendarat 7hb nanti..
24hb birthday aleeya kan?

takpe, mak ayah tak bagi tu sebab risau la tu.. takut anak diorang kena curik.
ke ada sapa lagi yg tak bagi?
:)
kuantan?
hihi.
tak sabar nk jumpa orang disana..
family kat sana..
rasa lama sangat dah tak jumpa..
:) :)
kan?

detective said...

insya allah mendarat 7hb nanti..
24hb birthday aleeya kan?

takpe, mak ayah tak bagi tu sebab risau la tu.. takut anak diorang kena curik.
ke ada sapa lagi yg tak bagi?
:)
kuantan?
hihi.
tak sabar nk jumpa orang disana..
family kat sana..
rasa lama sangat dah tak jumpa..
:) :)
kan?

detective said...

insya allah mendarat 7hb nanti..
24hb birthday aleeya kan?

takpe, mak ayah tak bagi tu sebab risau la tu.. takut anak diorang kena curik.
ke ada sapa lagi yg tak bagi?
:)
kuantan?
hihi.
tak sabar nk jumpa orang disana..
family kat sana..
rasa lama sangat dah tak jumpa..
:) :)
kan?

detective said...

insya allah mendarat 7hb nanti..
24hb birthday aleeya kan?

takpe, mak ayah tak bagi tu sebab risau la tu.. takut anak diorang kena curik.
ke ada sapa lagi yg tak bagi?
:)
kuantan?
hihi.
tak sabar nk jumpa orang disana..
family kat sana..
rasa lama sangat dah tak jumpa..
:) :)
kan?

nurulhusna said...

aah. besday aleeya.. genap dah anak saudara itu berumur 4 tahun.. hoho.
kat sana takle ke bukak facebook?
susah la nk maen balas2 komen.
ym nape tak online?
hem..
mak tak kasi sebab waktu tu dah ada kat kelantan la.. spupu spapat yg laen pun myb dah ada kat kampung.
takpe, nanti balek kelantan jugak kan?
hoo..

detective said...

facebook haram kat sini.. tak kenal pun apa facebook. hiii..
takpe husna. orang kat sini faham,mesti family perlukanmu dalam keadaan nak raya. tak mungkin abang2 dan kakak2 lepaskanmu. nanti kami balik kelantan juga. kami family last kot sampai kelantan.. takpe, janji ada orang kat sana nk buat kuih best2 unt orang kat sini.. bole?

nurulhusna said...

bole sangat la~
yg penting balek dulu..
jadi ke raya nanti?

Anonymous said...

i-allah.
jika tiada halangan di kedua belah mak ayah, akan diteruskan macam yang dah diceritakan pada husna.
doakan yg terbaik unt kita ya..
"moga allah sayang"..
syu pun sama. dia ok je..
ok lah husna. nanti orang kat sini call malam nanti~
ym tak online. malas~~

nurulhusna said...

okeyp.
*~*

adilah said...

cool :)

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.