♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, August 13, 2010

Selalu makan Panadol???




ini bukanlah untuk
sabotaj
atau
memburukkan nama syarikat
ubat ubatan Panadol tetapi hanya sekadar untk memberitahu sahaja.... Saya merupakan pengambil tegar ubat-ubatan*ubat dalam beg,makan tak**, maka saya sangat berhati-hati (perasan) dalam bab ni. Kadang2, orang sekeliling saya mengambil panadol walaupun hanya sakit kepala sket je.. Sebenarnya, saya seru sangat supaya anda semua tak amek panadol selagi mana anda tak terdesak sangat2. Kalau saket kepala, cuba cari inisiatif laen dulu. Macam saya, saya minum 100 PLUS. Biasanya OK. Melainkan kalau saket kepala menggila**** Saya sendiri jarang mengambil PCM (paracetamol) melainkan waktu terdesak saja. Sekiranya esok ada exam dan malamny saya diserang demam dan saket kepala. Pasti saya menelan berbiji PCM, itupun setelah timbang tara banyak perkara. Kenapa agaknya? Doktor saya dari HUSM juga, sangat tidak menggalakkan saya mengambil PCM. Dulu, saya tak kesah apa doctor kata. Tapi since dah masuk UIA, blaja banyak benda, saya mula research tentang beberapa perkara. Dan doctor saya ni baek. Beliau selalu bagi topic untuk saya search kat internet. Mesti dapat note dari doctor suro buat research. *tapi tak pernah buat*. Sekarang baek sket, dengar apa kata doctor. Huu! Credit buat akak sebab menyedarkan hamba ini supaya amek berat dengan keadaan sekeliling. *Sengih***








Kesan sampingan PCM




Panadol ni akan member kesan bila kita kerap kali mengambilnya. Kalau anda makan panadol sebulan sebijik,tade masalahnya! (ye ke?). Tapi kalau panadol diambil berterusan, ia boleh menyebabkan kerosakan pada hati dan hati disfunction. (liver damage or failure). Selaen tu jugak, PCM boleh menyebabkan hives, rash dan nafas pendek. Bahaya nih. Kalau sesapa yang memang dah didetect ada saket kat bahagian hati, memang dilarang sama sekali mengambil panadol (tak termasok yang selalu saket hati sebab masalah hati).




Pernah dengar tak orang tua-tua kata, kalau makan panadol jangan makan durian, minum air bergas.. Sebab memang bahaya. Ia boleh menambak ketoksidan PCM tu yakni yang akan react dengan liver kita. Bahaya seyh. Lama2 boleh mati gara2 amek PCM tatentu arah. Haha**





Kat Us, every year, ada dalam 800 ribu orang kena "Tylenol Poisoning". Ni sejenis penyakit macam 'keracunan panadol'. Besenya jadi canni due to overdoses taking and long term use.




Nak pesan, jangan amek PCM kalau demam lebih dari 3 hari ataupun saket makin terok hampir 10hari. Pastu bagi yang pregnant pun, jangan amek PCM, unless dinasehatkan doctor.




Pastu, berdasarkan nasehat doctor yg suro saya research, saya dapat maklumat nih. Bacalah. Sekurang2nya anda tahu. Saya sekadar berkongsi kerana sindrom menelan panadol sangat berleluasa di sekitar saya. Huhu. Bacalah. Tambah pengetahuan ye. Sekurang2nya tahu… baca eh. Kalau tak paham dalam BI, bukak kamus! Haha****




Paracetamol interactions




Consult with your physician before combining Paracetamol with any nonsteroidal anti-inflammatory drug (Aspirin, ibuprofen, naproxen), blood thinners like warfarin, and oral contraceptives.




Combining Paracetamol with alcohol increases the likelihood of liver toxicity.




Let your doctor know if you are taking any herbs as some may interfere with Paracetamol's effectiveness.




High doses of Vitamin C (1000-3000mg/day) may increase the level of Paracetamol in the body.








PARACETAMOL OVERDOSE




Symptoms of Paracetamol overdose may include excessive sweating, fatigue, nausea, and vomiting.




In case of a Paracetamol overdose, seek medical attention right away.




If you miss a dose of Paracetamol, take it as soon as you can. However, if it is just about time for your next dose, skip the one you forgot

taken from ; http://www.themedicine.net/drugs/paracetamol.html







The uses of paracetamol and the dangers of overdose




Paracetamol is a drug used as a painkiller (analgesic) and for reducing fever (antipyretic). Other names for it include Panadol and Tylenol in the US. Calpol is a liquid form for small children. It is also used as an ingredient in many cold and flu remedies, and together with other drugs such as codeine in more powerful painkillers. It is generally considered to be more effective than aspirin, which may have side-effects such as causing stomach bleeding.

The recommended adult dose of 2 x 500mg tablets (8 tablets maximum in a 24 hour period) is quite safe, but overdose is likely to result if more than 24 or 30 tablets are taken at the same time. A paracetamol overdose can damage the liver (an effect termed hepatotoxicity), and takes effect more than 24 hours later. However an antidote can be effective if given early enough, in the first 8 or 12 hours.

Normal doses of paracetamol taken repeatedly but spaced out do not build up and cause the same overdose effect as they would when taken together. The liver is also damaged in a different way by alcohol, so it is probably safe to use against a hangover headache!


Both aspirin and paracetamol have potential risks in poisoning, either through accidental or deliberate overdose.
In the UK the maximum number of tablets allowed in a pack, and the maximum number of tablets allowed in an over the counter sale, is 16 tablets.


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

3 comments:

sahel akmal said...

salam...hoho,

alhamdulillah,naseb baek sy dah ade kesedaran ttg panadol dr dulu sejak skolah lg.

sbb, panadol cume tipu otak kite x rase kite demam,hakikatnya mmg badan kite tgh demam.

lg 1,demam bukan lah penyakit tp salah satu proses melawan bakteria dlm badan menggunakan proses inflammation, slalunya inflamation hanya berlaku pada sesetengah tempat cth luka, tp demam ialah proses inflammation yg berlaku seluruh badan.

*sape dah amek bio 2, dye tau,,hoho

husnataqwa said...

ye! saya dah amek bio 2. dengna madam haliza lagi. haha.
bagos sahel.
good!

Kudin said...

Jadi boleh ke makan PCM selepas makan durian?

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.