♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Sunday, September 19, 2010

Anda mampu menjawabnya..

mereka yang tidak mengerti bermain gembira di lobi hospital


Kenangan silam…


Petang Ahad di sebuah Hospital Kerajaan:


Doktor: Pakcik, anak pakcik kami kena tahan kat wad dulu beberapa hari sebelum kita dapat result diagnosis.


Ayah: oh, kalau macam tu saya ikut aje kata doctor.


Doktor: Pakcik nak pilih wad kelas berapa ye? Kat sini ada wad kelas 2 dan kelas 3 saje. Kelas 2 bayarannya RM25 sehari termasuk kos caj rawatan. Kalau kelas 3 kos caj Cuma RM3 saja.


(dalam hati, kat hospital pun nak main hieraki jugak?)


Ayah: pilih kelas 2 lah. Selesa sket. Lagipun dia perempuan. Senang nak jaga aurat kalo ada bilik.


Doktor: baiklah. Kalau macam tu pakcik boleh pergi ke kaunter cukai untuk urusan ye. Yang kat sini,saya uruskan.


Kata doctor lelaki itu dengan senyuman manis. Baik sungguh doctor. Walaupun tadi pertelingkahan kecil dengan nurse berlaku. Macam-macam.


Pagi Isnin:


Berjalan-jalan di sekitar kawasan hospital. Bukan sakit tak boleh jalan, lari pun boleh. Pegi tandas,pergh! Tak tahan. Tak de cleaner ke? Memang la tandas ni digunakan oleh orang-orang yang sakit, tapi at least biau le ada cleaner yang jaga. Nak termuntah! Nasi di hospital tidakku jamah walaupun kos semuanya termasuk dengan harga yang dibayar. Tapi sayang, nasik terlampau lembik, terlebih air barangkali. Ayam yang dimasak masih berbau hanyir. Sayut terasa pahit. Whats the problem? Walaupun dah bayar banyak? Ibu dan ayah bekerja. Ditinggalkan sendiri di wad. Merayau mencari makanan yang boleh dimakan.


Terjumpa seorang makcik tua. Senyum. Bertegur sapa. (kenal kot sebab pakai uniform ward)


Mak cik: adik dok wad perempuan jugak ke? Tak pernah Nampak pun.


Pesakit: Aah. Wad perempuan tapi dalam bilik.


Mak cik: oh, kelas diraja ye? Banyaknya duit. Makcik tak mampu nak letak anak makcik kat situ.


Pesakit: anak makcik sakit apa?


Mak cik: Anak makcik kemalangan. Minggu depan dia periksa PMR. Ayahnya meninggal dalam kemalangan tu. Nasibnya baik masih stabil dik.. makcik kesian anak mak cik tu, nak tido tak boleh, dia masih trauma. Tambah pulak kat bilik kelas 3 tu,macam-macam ragam ada. Mak cik tak mampu nak letak anak makcik kelas 2 dik. Sekarang dah 3hari anak makcik asyik meracau je. Mak cik bagitau doctor pun, diorang mintak deposit ratusan ringgit. Mana la makcik ada duit. Suami baru je meninggal. Kalau mak cik ni kerja kerajaan, boleh jugak minta bantuan. Setakat penoreh getah macam mak cik ni tak de sapa pandang dik oi…


Pesakit: anak mak cik sedar? Teruk ke dia?


Mak cik: sedar. 2hari lepas dia koma. Tapi sekrang dah stabil sket. Teruk tu tak ada la sangat. Masih boleh bernyawa pun makcik bersyukur. Dialah satu-satunya anak yang mak cik ada. Abangnya pulak dah masuk lokap, menagih! Mak cik kalau boleh nak bawak anak mak cik balik, biar dia selesa sket. Tapi dia kena pakai mesin. Tak boleh jugak.. sabar je lah orang yang tak ada duit macam kami ni dik..


Mak cik tersebut menangis. Kemudian berjalan beriringan. Menuju ke katil anaknya. Semua nurse memandang. Dengan uniform ward dan drip IV yang dicabut sendiri, berjalan perlahan. Memerhatikan pesakit di ward kelas 3. Tiba di katil 27, terkejut. Matanya membengkak. Mulutnya menyebut ayahnya. Syahdu. Wajahnya suci bersih. Kasihan budak perempuan ni. Dek kerana duit, dia tidak mampu berada selesa seperti di kelas 2. Kelas 2 cukup selesa. Dengan pendingin hawa dan privacy yang menyerunukkan.


Bezanya Cuma duit. Duit. Dan DUIT. Mungkin juga KEDUDUKAN.


Dlm hati : suatu hari nanti aku nak buat satu hospital yang tak de perbezaan mengikut duit. Semuanya dilayan dengan sama. Memberi perkhidmatan yang terbaik buat pesakit. Bukan kerajaan tidak punya wang, tapi banyak dilaburkan di tempat lain. Dimana? Anda mampu menjawabnya!


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.