♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Wednesday, September 22, 2010

Salam Imtihan--



Assalamualaikum.


Alhamdulillah. Hari ini, 22hb September 2010, saya Berjaya menjejakkan kaki ke CFS IIUM PJ. Syukur yang tidak terhingga. Semalam dalam bas, teresak-esak menangis menahan sendu. Dek kerana melihat ibu,Ayah, Abang Taufiq, Abang Khairul, Kak Za, Aleeya, Ali, dan Kak Hannani melambai tangan syahdu sewaktu perjalananku bermula. Allah, Tuhan saje yang tahu sebaknya rasa hati. Walaupun dua minggu lagi bakal bertemu kembali.


Pemergianku kali ni untuk menghadapi fatrah norma bagi seorang pelajar. Yakni, fatrah Exam. Normal. Sejak tadika (walaupun saya tak pernah masuk tadika) hinggga kea lam university, exam merupakan fatrah yang memang perlu dihadapi. Walaupun apa je keadaan kita. Raya ke. Musim haji ke. Tak abes study ke. Apa saje, exam tetap kita perlu hadapi. Tidak perlu saya mengomen system pendidikan negara, mungkin ada yang lebih jauh lebih faqih daripada saya yang serba kekurangan dan cetek dengan ilmu.


Walauapapun, susah nak kembalikan mood study. Saya mengakuinya. Lebih-lebih lagi saya yang baru jejak kaki ke CFS. Dengan keadaan selesema yang masih berlarutan. Sepanjang di rumah, saya banyak meluangkan masa bersama keluarga. Memandang kakak saya hanya setahun sekali pulang ke Malaysia, saya rasa lebih bertanggungjawab untuk menyenangkan hati beliau dan bersama beliau, bergaduh, berwsenda gurau dan sebagainya. Ahh.. memang kenangan bersama kakak saban tahun tidak akan saya lupakan. Memandangkan kakak merupakan kakak yang paling hampir umur dengan saya, jadi lumrahnya hubungan kami akrab. Alhamdulillah. Itulah nikmat yang saya tidak pernah dustakan. Tidak terkecuali jua abang serta adik. Memandangkan ibu saya mengeluh bahawa saya jarang pulang kerumah, jarang menelefon dan berbual panjang sejak saya memasuki semester baru, saya mula berasa tidak sedap hati. Saya tidak mahu apa yang saya perjuangkan memberi efek kepada ikatan kekeluargaan kami. Benar, ibu memahami. Namun saya tidak mahu menyalahgunakan kefahaman ibu. Maka, saya banyak meluangkan masa menemani ibu. Lebih-lebih lagi, keadaan ibu yang kurang sihat. Sehari sebelum berhari raya, ibu saya pengsan. Dan dimasukkan ke wad. Sekejap je. Tapi ia cukup memberi efek yang besar bagi hari raya kami. Muka ibu yang pucat dan keadaan ibu yang lemah, buat ayah tak tentu hala. Kami apatah lagi. Jika sebelum ni perkara itu sering terjadi pada saya. Kini bila ia berlaku pada ibu, saya mahu saya yang menanggungnya.


Walaubagaimanapun. Saya tetap berbesar hati untuk mengucapkan SALAM IMTIHAN Bittaufiq wannajah kepada semua warga CFS IIUM, terutama roommate saya, rakan-rakan sekelas chemistry dan biology,adik-beradik Usrah saya, rakan sekerja MEDCY dan rakan seperjuangan saya. Semoga dengan kehadiran fatrah exam ini tidak melalaikan kita dengan perkara-perkara wajib dan sunnat yang lain seperti solat awal waktu, baca Quran, bertahajjud, berzikir dan sebagainya. moga-moga fatrah exam ini menjadikan kita lebih dekat dengan Tuhan. Insya-Allah. Dan semoga dekatnya dengan Tuhan sentiasa istiqamah dalam diri kita. Insya-Allah.


Saya bakal menghadapi dua paper sahaja.. (??)


Iaitu


Chemistry 1 : 25 September 2010 : 2.30 petang


Biology 2 : 30 September 2010 : 9 pagi.


Dan insya allah saya bakal pulang ke Kelantan pada 4hb oktober 2010. Dan bercuti selama 3minggu. Insya allah, cuti ni saya akan cover balik cuti hari raya saya yang terbuang begitu sahaja. Yakni tak sempat berjumpa teman-teman walau seorang pun. Apatah lagi menyumbang bakti dan tenaga. Insya allah.


Buat teman-teman yang sudah lama tidak bertemu, semoga kalian sukses selalu. Masing-masing faham akan fatrah exam. Maka, berkelakuanlah seperti orang yang faham.


Allahumma najjahna fil imtihan mumtaazan naajiha….




p/s: terima kasih jua buat yang menghantar mesej salam imtihan ke inbox henset saya. Saya menghargai doa kalian dan moga doa-doa tersebut dimakbulkan Tuhan. Ameen….


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

2 comments:

BAU said...

usaha baik2. jangan ruined ur good perfomance of ur midterm. ok sayang?

husnataqwa said...

BAU? ape tu? Afbau? haha. otak dah gile exam kimia.
sape tah. sape2 pn and. insya allah, i'll my best.. and put the trust on HIM. may He gives me the best.. sobsobsob....

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.