♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Wednesday, September 29, 2010

Kongsi sikit.



As well as ada orang yang bertanya pada saya, tentang maksud taqdim, baru saya sedar, saya tak mampu beri jawapan yang terbaek. Memang saya tak tahu. Atau dalam kata laen, jahil. Saya mungkin faham, apa itu taqdim, tapi tidak pasti samada apa yang saya faham itu tepat dengan maksud sebenar TAQDIM itu sendiri. Saya mula belajar perkataan ini, since berlakunya peristiwa Mac dan peristiwa April dalam hidup saya dan team saya. (hanya orang tertentu yang memahami). Bila saya research kat internet ni, tak keluar pula hit yang sesuai untuk menjawab persoalan saya. Nak Tanya Tok Guru, macam melampau sangat. Tadi sesapa yang tahu, apekebendanya maksud taqdim tuh, boleh la share-share dengan saya yang jahil dan pembaca blog ni yang teringin nak tahu.


By the way, mase tengah cari meaning TAQDIM, saya terjumpa satu blog yang buat saya melekat dengannya. Heh, susah saya nak melekat dengan blog orang ni. Blog ni best, apa saya nak kata, sesuai untuk WANITA MUSLIMAT la terutamanya. The blog owner baru umuq 20 tahun. Lebih kurang sebaya dengan kita-kita. Tapi dah kawen. J menarik perkongsiannya. Bagaimana cerita beliau tidak mengenali suami sebelum berkahwin menarik minat saya untuk meneroka blognya. Makin teroka, makin banyak yang saya tahu. Best lah! Tak tipu. Kalau tak percaya, jemputlah bertandang


ke blog Saudari Insyirah Solehah, link beliau sudah ada di link blog saya. J


Percayalah kata saya, menarik blog beliau. Khas untuk teman seperjuangan saya yang mencari eri cinta dan kehidupan. Terutamanya tentulah pedoman buat diri sendiri kan? Bacalah, Muslimat. Muslimin nak baca pun apa salahnya. J


Penjelasan juga buat yang bertanya kat shoutbox, saya sepenuhnya kepunyaan Allah, dibawah jagaan ibu bapa saya. Maksudnya saya belum berkahwin lah tuh. J saya baru berumur belasan tahun. Terlalu awal untuk melangkah kea lam perkahwinan. Bila dah puluhan nanti, insya allah. J jika ada rezeki, sampai waktunya, sesuai calonnya, insya allah kita semua bakal bergelar isteri @ suami. Jadi tak perlu risau lah kan? Dan tak perlu 'terdesak' mencari cinta manusia jika keadaannya belum sesuai. Kan? Buat semua sahabat, selamat menjaga cinta yarr!! Dan terutamanya tentunya buat diri sendiri yang lemah dan penuh dengan kedhaifan ini.


Okeyh.


Kadang-kadang rasa tak sabar nak exam BIOLOGY nih. Tapi bila piker-pikir balik tak ready fully-fully lagi. Allah menjadi tempat sebaek pergantungan. Stress jugak asyik hadap buku BIO. Sampai sakit-sakit kepala. Adoiya. Dugaan betollah! Moga-moga diri ini ikhlas menerima dugaan yang ditimpakan olehNYA. Syg Allah lah! J


Hem. Mari sama-sama doa moga kita dapat buat yang terbaek dalam exam dunia dan exam akhirat jugak. Bagi yang dah habis paper, doakan dapat keputusan yang terbaek. Serahkan semua urusan itu pada Allah selepas kita dah berusaha sebaek mungkin,kan? HohoHo.


Buat yang sudah start bercuti, haa… jangan lupa manfaatkan cuti anda sebaeknya yarr. Manfaatkan pada diri sendiri, pada ibu pada, keluarga, jiran tetangga, saudara mara, agama dan negara. Kan best dapat cuti sekali sekala, tambah-tambah waktu dah habis exam ni. Takde tutor kena buat. Takde quiz kena study. Jadi, waktu terbaek untuk ketepikan kitab-kitab akademik dan menghadap kitab Allah sepenuhnya. Kan? Great idea for a freat person like u all okeyh!




:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

1 comment:

Ahmad Ashraf said...

SALAM psot yg nenarik tajuknya nak bace. tapi xleh nok bace2 isi yg ditunggu tunggu,

cadangan, kalo bole, paste kan je isi kat blog anda, tapi jgn lupa kreditkan utk tuan blog asal.

satu lagi, backlink ke blog tu kalo bole specific ke tajuk dy, jgn tulis niqobgirl jer, susah org nak cari.

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.