♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Thursday, November 25, 2010

Tukang Baca Manzil dan Nenek Siak

Heh. Panjang pulak title kat atas tu. +___+

Itulah saya, dulu. Sebelum hari ini. Saya, Cuma seorang pembaca Manzil. Setiap petang. Sebelum maghrib. Selepas makan petang. Kadang-kadang sorang. Kadang-kadan berteman. Pergi ke Microphone Mahallah, saya alunkan Manzil. Walaupun suara tak sedap. Takpelah.

Tukang baca Manzil? Rindu dengan gelaran begitu.

Nenek siak. Sebelum Maghrib, berada di surau. Buat sejadah,announcement. Lepas Maghrib baca Yasiin, bagi tazkirah. Rindu. Rindu dengan suasana itu.

Rindu dengan masa yg dilakukan untuk itu. Rindu dengan panggilan nakal mereka. Huh. Serius rindu. J

Sekarang, rasa nak buat semua tu kembali. Spend the day fikir pengisian apa nak bagi petang ni? Spend the night, mencari tajuk sesuai untuk mengukuhkan aqidah teman sejagat. Spend the whole day, thinking about ummah.

Moga masa-masa lalu menjadi pengubat rindu. Moga kenangan yang berlalu, walaupun mustahil untuk diulang lagi, namun cukuplah ia menjadi ubat buat hati.

Tukang baca Manzil dan Nenek Siak.. J itulah aku, dulu.



:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

1 comment:

level 1?? said...

kak husna, sya gelak tergolek2.


tapi betul, saya rindu dgn kak husna. sekarang susah nak jumpa akak.

cepat2,buat aktiviti kemasyarakatan. hehe

susah nk kongsi pendapat. :((

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.