♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Sunday, December 26, 2010

Katakan itu dusta.


tarbBismillah walhamdulillah.


Orang kata macam-macam, itu dan ini.

Orang kata, kat UIA macam-macam ada.

Yang couple sampai tak ingat dunia.

Ada yang kat luar bukak aurat macam Mat Saleh.

Ada yang bergayut dalam bilik sampai pagi.

Ada yang pergi dating tak reti malu.

Ada yang pegang tangan kat Mid Valley tak segan silu.

Ada yang ber'sayang' ber'daling' tanpa rasa takut.

Ada yang tengah malam balik meeting, ternampak kelibat bertiga.

Pelik-pelik. Macam-macam ada.



Katakan itu dusta. Kerana aku seolah tidak percaya masih ada lagi yang sanggup melakukan perkara-perkara demikian di bawah bumbung UIA.

Lebih-lebih lagi yang membawa imej 'mulia'.

Katakan itu dusta, kerana aku tak percaya, ada manusia yang menghalalkan dosa.

Katakan itu dusta, kerana aku tak sanggup berdepan dengan pemaksiat yang tidak takut tuhan yang esa.

Katakan itu dusta, kerana aku takut kelak dipersoalkan tuhan tentang tanggungjawab dakwah yang mungkin tidak tertunai.

Katakan itu dusta, kerana aku belum ada sebaik jawpaan untuk dipertuturkan kelak di negeri abadi.

Katakan itu dusta, kerana aku malu seolah-olah aku tidak melakukan apa-apa di UIA.


Mari pertingkat biah solehah.

Sila jaga diri. Jaga nama baek agama. Kalau rasa dah tak malu nak buat dosa, kalau rasa diri dah tak kisah dengan dosa, sila beringat-ingat, anda bawa imej agama.

Saya segan bila ditanya, kenapa dia buat begitu begini sedangkan dia orang yang faham tentang agama?

Maka katakanlah, hidayah itu milik allah semuanya.

Maka saya disoal kembali,

Kalau macam tu semua yang buat dosa, bestlah buat alasan sebab tak de hidayah eh?

Maka katakanlah,

Inilah tugas kita, mari sebarkan dakwah.

Peringatan bersama : Kelak, kita bakal dipertanggungjawabkan atas segala kemungkaran yang berlaku di UIA. Maka, pandai-pandailah berusaha walau sedikit untuk menjaga biah solehah UIA. Kalau sayang diri, sila sayang orang lain juga yang sedang melakukan maksiat. Mari jadi pencegah maksiat.

SAY NO TO MAKSIAT!


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

2 comments:

ⓐⓝⓢⓐⓡⓤⓛⓛⓐⓗ said...

gerak gempur medcy dan engenius..bersama sebar dakwah!!=)

nurulhusna said...

takbir!!

allahu akbar!!

kita yg pegang jawatan ni lagi2 laaa kena soal banyak kat akhirat....

ampunkan hambaMu ya Allah...

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.