♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, January 28, 2011

Kenapa malas nak update blog?


Ehem..ehem..

Orang selalu tanya, macamana saya boleh update blog hamper setiap hari? Kadang-kadang dalam sehari banyak post pulak.

Entah. Saya sendiri tak tahu kenapa. Sebelum tido, saya menaip apa yang saya rasa, apa yang saya dapat sepanjang hari.

Kadang-kadang apa yang saya tulis tu pulak, jadi peringatan buat diri saya. Bila baca balik, rasa macam satu peringatan yang baek untuk diri sendiri. J

Banyaknya idea nak update blog selalu? Roommate selalu tanya. "Update blog lagi??" Saya diam je. Dah Nampak saya menaip laju-laju tu, tengah update blog lah tu.

Kemudian dia geram, "Asyik ada idea je!" Saya diam. Khusyuk menaip.

Idea tu nak kata banyak, takde lah. Tapi selalu cari idea nak taip ape.

Bila nak tulis blog, kadang-kadang baca buku lain dulu. Supaya ada idea. Bila baca buku lain, sekurang-kurangnya dapat tambah tsaqafah. Menarik tu.



Alhamdulillah. Talaqi yang menarik juga minggu ni. Setiap minggu menarik. Malam tadi tak ramai sangat orang. Mungkin ada event dan macam-macam hal. Saya pun sebenarnya ada meeting MEDCY. Tapi saya skip. Semangat sangat nak pergi talaqi. J Bahagia. J

Apa yang nak kongsi, apa yang dapat masa talaqi.

Ustaz Muhadir cerita tentang Menjaga Kemaluan dan Menjaga Tangan serta Kaki. Saya tertarik untuk kongsikan tentang menjaga tangan. Kita dilarang berkata-kata perkara yang haram dan tidak baek seperti mengumpat, dan larangan ini juga merupakan larangan yang sama dengan menulis sesuatu yang tidak baek. Makna kata, kita tak boleh nak mengumpat dengan versi menulis.

Apa yang saya suka untuk kongsikan jugak, Ustaz kata, kalau kita selalu update blog kita dengan amar maaruf, dan segala kebaekan, insya allah, pahalanya sentiasa berkekalan selagi wujudnya blog kita. Kan best tuh? Macam amal jariah pulak. Selagi blog tu dibaca dan member manfaat pada orang lain, selagi itu pahala berterusan. Itu kalau update blog dengan kebaekan, kalau tak? Tentu sebaliknya yang berlaku kan? Mohon jauh dari segala kemungkaran. J

Kebetulan, Ustaz teringat pada Arwah Nabil dan Arwah Fatimah Zurwanty. Maka, kami ramai-ramai sedeqahkan mereka ALfatihah dan Surah Al –Ikhlas 11x. Sayang sungguh Ustaz pada anak-anak talaqinya. Agak-agak kalau saya mati nanti, Ustaz ingat tak kat saya macam Ustaz ingat pada Arwah Nabil dan Arwah Atim. Hem…. Moga-moga… J (Kena mati dulu untuk buktikannya)

Tapi Ustaz Muhadir tetap berpesan, kalau ada blog, jangan sampai lagha. J Menarik ni. Pesanan untuk diri saya sendiri tentunya. Ustaz juga menceritakan blognya yang telah dibantu oleh Akh Syafiq Kamil, tapi Ustaz belum aktifkan blognya atas sebab-sebab tertentu. J Bagus sungguh Ustaz. I like. I like. J

Maka, rajin-rajinlah update blog. Isilah blog anda yang bersawang tu dengan kebaekan-kebaekan. Insya Allah pahalanya bagus. Dan berterusan. J

Daripada kita mengelamun, pergi lepak bilik kawan, lagi elok kita upde blog. Dengan syarat menulis sesuatu yang bermanfaat. Blog saya pun tidaklah banyak member manfaat tapi, saya berusaha sebaek mungkin untuk jadikan blog ini bermanfaat pada rakan-rakan seperjuagan terutamanya dan mereka yang selalu menyokong saya dibelakang. J (Phewww)

Tabungan akhirat perlu diperbanyakkan kerana mati itu tidak tahu bila dan bagaimana. J



Tadi kakak tepon, beliau kata beliau mahu ke kubur esok pagi. Cemburunya saya. Saya juga teringin melawat nenek di sana. Dah lama saya tak bersama-sama dalam kativiti ziarah kubur. Best ziarah kubur, boleh hidupkan hati yang mati. Boleh ingatkan kita dengan kematian yang sentiasa mendekat. Tidak menjauh. J

Mari perbaiki diri. Kalau saya kurang, boleh tegur. Kalau saya lebih, silalah tegur.



J

Saya mahu mencapai state of equilibrium. J



Mari menjadi yang terbaek sebagai hamba!

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.