♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Saturday, May 21, 2011

Drop by to say HI…





Dunia ini luas.
-Broga Hill with love-



Assalamualaikum.
Menemui sahabat-sahabat seperjuangan dan pembaca-pembaca blog terutama silent reader yang dikasihi Allah sekalian, semoga entum semua khair-khair hendaknya. Sebagai seorang hamba, tidak dapat tidak kita berlepas diri daripada melafazkan rasa SYUKUR kepada yang menciptakan, kerana tanpaNYA tidak mampu kita mengecapi apa yang kita ada sekarang. Bersyukurlah, kerana itu tandanya masih ada 'iman' di dalam hati kita. Insya ALLAH.

Alhamdulillah. Syukur yang teramat sangat kerana sehingga hari ini masih diberi peluang untuk menaip tinta-tinta dakwah di ruangan kecil yang serba kekurangan ini. J Setelah melalui waktu-waktu sukar, akhirnya mampu jua untuk tersenyum. Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Waktu-waktu sukar yang dilalui, pasti tidak sia-sia, hamba cukup meyakini janjiNYA. Segala dugaan dan ujian yang menimpa pasti tidak bukan melainkan untuk menghapuskan dosa-dosa hamba ibarat buih di pantai yang luas, terlalu banyak.
L

Syukran kepada sahabat-sahabat yang mendoakan. Yang menghantar SMS dengan kata-kata semangat dan sebagainya. Sungguh, hanya senyuman yang mampu dibalas apabila jari-jemari yang lemah ini menekan-nekan skrin telefon bimbit itu. Senyuman yang bukan biasa-biasa, tapi senyuman yang menghargai kepingan-kepingan SMS yang dikirim. Nilaiannya bukan 1sen, tapi nilaiannya ingatan, doa serta sokongan dari sahabat-sahabat yang dikasihi Allah, Insya ALLAH.

Sekarang, suasana cukup 'sibuk' dengan persiapan perkahwinan kakak. Macam-macam perlu dibuat. Tarikhnya tak kurang 3 minggu dari sekarang. Pelbagai persiapan yang perlu diselesaikan. Kebetulan, kakak memang menunggu saya untuk membantunya. Jadi, saya mencurahkan khidmat sebaek mungkin, walaupun saya serba kekurangan. Renovate sana sini, beli itu ini. Lastly, saya concludekan, KAWIN ITU TAK MUDAH. Tapi boleh dipermudahkan. Belum bercakap soal bersedia dan kesediaan bakal pengantin, insya ALLAH saya mahu nukilkan buat KAKAK, tribute untuk Bakal Isteri. Sekarang masih mencari masa sesuai, insya ALLAH.

Dulu, saya dan kakak tak dipisahkan. Apa yang kakak dapat, saya dapat. Apa yang kakak ada, saya ada. Sekarang, kakak bakal mempunyai suami. Saya juga tak lepas diejek dan disoal siasat. Penat den nak melayan. Mungkin mereka terlupa umur saya masih muda. Beza saya dan kakak hamper 4 tahun. Tapi mereka merasakan beza kami Cuma setahun. Mungkin saya yang terlebih tua atau kakak yang terlebih muda? J

Jangan lupa DATANG bagi yg berkelapangan.
Jemput semua sahabat dan kenalan-kenalan. Ahlan. Ahlan. 


KLIK Pada gambar untuk imej jelas.

"Husna bila? Kenapa tak buat sekali saja majlis dengan Kakak?" soalan biasa yang Ibu dapat. Ibu Cuma tersenyum. Dan biasanya saya yang menjawab,

"Muda lagi Mak Cik…"

"Eh, orang zaman sekarang semua pakat kawin muda belaka. Banyak faedah kawin muda ni…….." panjang pula leterannya. Saya sekadar mendengar. Dan kadang-kadang tersenyum. Itu saja yang mampu saya lakukan. Baru saya tahu, penat rupanya bila asyik ditanya dan diasak. Itupun umur saya masih muda. Jadi tidaklah terasa sangat.

Sepupu kata,

"Orang zaman sekarang, kalau tak ada 'gewe' umur 20 tahun, pelik! Kalau orang tanya kau cakap saja dah ada orang. Tunggu habis belajar je…"

Tapi sayang, saya tak bersetuju.



Memang sesetengah orang berfikiran kalau tak ada 'calon' pada usia 20-21 tahun, itu adalah pelik. Tapi bagi kita, bukan soal 'calon' atau 'gewe', tapi soal bersedia dan kesediaan. Kalau belum tiba masanya, tentu ALLAH belum hadirkan. Kalau sudah sesuai masanya, pasti ALLAH mudahkan. Kalau masa belum sesuai, ALLAH beri, nanti jadi benda lain pula.
Betapa ramai manusia hari ini mendapat nikmat tapi menyalahgunakan nikmat itu.
Ya, tidak dinafikan, mempunyai 'calon' adalah sesuatu yang 'indah' dan 'menarik'. Tak tipulah. Orang kata, NIKMAT dapat calon awal-awal. Betul dah tu. Kalau dari segi positifnya, dapat jaga hati, dapat jaga diri dan sebagainya. Ok, itu nikmat. Tapi NIKMAT itu jangan disalah gunakan. Jangan pula dengan NIKMAT mengundang AZAB.
J Nauzubillah……….

Kebetulan Abang juga mahu bertunang Jun nanti. Lagi-lagi saya diasak. Memandang kami bertiga Nampak SEBAYA. Ye ke? Mungkin kami bertiga selalu bersama, jadi bila kakak nak kawin, abang nak bertunang, maka saya kelihatan seperti TAK LAKU. Tapi takpe, Abang kata, "Umur hang baru 20. Rilek la. No hard feeling beb!" J

"Bertunang la sekali dengan Abang tu. Buat sekali je majlis, senang sikit…" Mak Cik belum berpuas hati nampaknya, masih dengan usul-usul yang tak logic akal.

Kata saya,

"Kalau dah ada calon, nak buat sekarang pun, buat la Mak Cik, masalahnya tak ada calon." Kata saya, innocent. J Ibu memandang dari jauh. Alamak. Saya sonyap sajalah. Apa nak dikato…

"Mak Cik tunggu hang suruh mak Cik cari je, kalau hang suruh, terus Mak Cik carikan. Tunggu green light je ni…hahahaha." Gelak semangat di hujungnya.

Heh, sabo sajalah. Karenah orang kampong. J Takpe, terima kasih atas tawaran menarik tersebut. Kalau dah desperate sangat nanti saya minta Mak Cik carikan. Yang penting, jangan isikan saya borang Baitul Muslim yang IKRAM punya sudahlah. J

Jodoh itu semuanya ada pada DIA. Kita tak mampu nak mengaturnya sendiri. berusaha boleh, tapi sekadarnya saja. Selebihnya, ALLAH yang tentukan. Bukan tak boleh berusaha. Boleh. Jangan buang ikhtiar. Tapi jangan berusaha seolah-olah terlupa, ada DIA sedang mengatur sebaeknya diatas sana. Kadang-kadang orang yang kita mahu, kita tak dapat. Kita sengsara dan merana. Seolah kita terlupa, DIA tak pernah melupakan kita. DIA sudah tetapkan yang cukup baik untuk kita. Tinggal lagi kita membentuk FARDHU MUSLIM yang sempurna sebelum menjejak tingkatan BAITUL MUSLIM yang sempurna.
Kata Illeya Ibrahim, "Isteri mithali adalah isteri yang bestari.."
Kredit to Encik Khalifa Taufiq for the design.
Nanti design saya punya kad jugak ye!

Tahniah juga buat kawan-kawan seangkatan yang bakal mendirikan rumah tangga Jun nanti. Tak pelik sebenarnya, sebab sahabat-sahabat se'MAAHAD' dengan saya berumur dua tahun lebih dua dari saya. Tak pelik untuk mereka melangkah kea lam baru. J Tahniah. Ahsantum! Selamat melayari bahtera rumah tangga dengan sebaiknya.

Allah terlalu hebat. Dan tidak ada siapa yang mampu menandingi kehebatanNya. Maka, angkat tangan, dan mintalah pada DIA. Moga kita diberikan yang terbaek didunia dan akhirnya membawa kepada segala kebaekan di AKHIRAT SANA. Insya Allah. J

Saya juga memohon maaf, kisah saya yang saya janji untuk ceritakan, buat masa sekarang, saya masih memilih untuk mendiamkan diri berkenaan kisah tersebut. Bukan tidak mahu berkongsi dengan sahabat. Tapi masih belum bersedia. Insya ALLAH, saya bakal ceritakan kisah saya dan hospital bila tiba masanya. J Yang penting, mohon doa dari semua. J Syukran!

Sungguh merindui Petaling Jaya, tak tipu! J
Jumpa lagi. doakan saya semangat untuk mengupdate blog dalam kesibukan yang dibuat-buat ini. J



MUKMIN yg kuat lebih dikasihi ALLAH berbanding MUKMIN yang LEMAH. Jadi, kalo nak jadi KEKASIH ALLAH, kena jadi KUAT dan KUAT lah. Mana boleh LEMAH, jiwa kita JIWA TARBIYYAH. Jalan kita JALAN PERJUANGAN. =)
(Memberi tasji pada diri sendiri)
Ala kulli hal, ALL THE BEST UNGS! Moga Allah memberkati pejuang2 yang masih disana.... =) Ahsantum!
Buat yang "SEHABES BAEK"
♥♥♥

Karisma- UTM- UUM- USIM- UTHM- USM- 'SHOPPING'- Class- Tutor- Quiz- Outing- Talaqi- Maulid- ON CALL- Perghh............
-MERINDUI Petaling Jaya dan SEGALA ISI serta KENANGAN yang ada PADANYA-
-MENDAMBA TASJI dan KUPASAN ILMIAH dari SAHABAT-SAHABAT-
-MENGHARAPKAN sahabat dan ALL DOUBLE SIBLINGS LIVE the LIFE WELL-
Anyway- Please, KEEP IN TOUCH!
♥♥♥
Setiap org pasti diuji. Dan ujian itu pasti tidak melebihi kapasiti individu tersebut, itu janjiNya, maka yakinlah.
Syukran Allah atas tarbiyyah yg berterusan. Walau jiwa kdg2 keluhkesah, tp janjiNya dikemudian hari menjadi penghilang resah.
Syukran sahabat2 atas doa dan kata2 semangat.
<dlm proses menyesuaikan diri>
♥♥♥

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

7 comments:

cousin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
nurulhusna said...

malah bbaso..
lekat tekok sero...
dooh laa.......

cousin said...

tubik2 wad pung layan je laaaa....

esok aku nok g umah mung ni. ko mung nk tubik ng saeng mung?

nurulhusna said...

nt ak mesej ah ko mu. gune hset kak aku deh. hset ak jadi bengong. sokmo tepon ko ore lain. ak tteke molek.. doh la tepon ko ore 'jauh' pulok tu. berat ak nk jawap..aduii. keno tukar blackberry jugok ni... ahha

Anonymous said...

yakk bok tammm.. blackberry nah dio... mitok la so. hahaha

caliph said...

abe bagi blackberry kalu berjaya sahut cabaran.. nok?

nurulhusna said...

cabaran gapo dio???

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.