♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Thursday, June 16, 2011

Melalui hari-hari yang tenang~


ketenagan itu datang dari hati. Sejauh manapun anda lari, sekiranya hati anda belum ketemu 'tenang', tentu ia tidak berhasil, kecuali jika anda mencari Tuhan. Kerana dengan mengingati Tuhan, hati akan menjadi tenang.
Setelah semua orang berangkat ke negeri permastautinan masing-masing, tinggal saya sendiri, menjadi anak sulung dan juga menjadi anak bongsu. Orang kata, "Wah, seronoknya dia." Saya kata, "Tak ada lah seronok sangat, tapi… boleh tahan.."

Sewaktu di UIA, susah nak dapat masa lapang. Kalau ada masa lapang, mesti pergi buat 'ziarah berdaulat', atau bersidang di mana-mana meja bulat sambil makan eskrem lazat-lazat. Subhanallah. Teringat kenangan sewaktu, ada orang 'high', kemudian, selepas Isyak, buat kerja 'baek',keluar ke Jaya One. Pak Guard tengok 'slack', semua buat muka baek. Pak Guard pun kata, "Sebelum pukul 9 awak kena masuk." Logik ke.. Waktu tu dah pukul 8.50 malam. Tapi kami bertiga keluar juga. Mencari aiskrim semata-mata. Sempat juga capai yogurt dan gula-gula, buat umpan mengantuk dalam kuliah nanti. Kemudian, masuk semula ke UIA dan melantak eskrem dengan bahagianya. Sebelum tu, menyelinap ke UKC, pergi cari sudu plastic! Kalau ingat kembali, nak tergelak pun ada, melayan karenah orang yang tensi ini, memang macam-macam. Tak lekang dengan ujian. Tapi seronok. J Siapa kata diari kami tidak menarik. Itu baru sedikit, belum lagi part 'bawak masuk orang' dalam UIA pukul 1 pagi. Ya Allah… Kenangan.. Kenangan…

walau datan ujian, ALLAH yang memberikan ketenangan. Syukur Alhamdulillah.

Kat rumah, padan muka kena duduk sorang-sorang. Sapa nak teman. Pagi-pagi bangun Subuh, jenguk ibu dan ayah yang masing-masing mula sibuk dengan urusan masing-masing. Kemudian, ibu pesan macam-macam. Nanti tolong lipat kain. Tolong sapu rumah. Tolong kemas bilik nenek. Tolong masak nasi. Tapi kat akhir sekali ibu sambung lagi, kalau tak larat tak payah la buat.. J Bila ibu sudah berangkat ke sekolah, saya masuk semula ke bilik. Masa untuk mengulang. Kadang-kadang semangat mengulang, kadang-kadang, baca habiskan satu surah, kemudian terlingkup dengan Quran sekali, 'terlelap'. J Bangun semula dan siapkan apa yang ibu pesan, kalau rajin, buat apa yang ibu tak pesan juga. Dah siapkan semua, lepak baca buku-buku yang 'menarik'. Memang sejak dari dulu, asal buka buku-buku ilmiah je mesti berat semacam matanya. Kadang-kadang terlelap juga dengan buku-buku tu. Masya Allah, kerjanya asyik 'terlelap' aje. J Itulah rutin yang diulang-ulang hamper seminggu. Kadang-kadang minta juga keizinan ayahanda untuk keluar, kalau nasib baek, Alhamdulillah boleh juga bergiat. Kalau tidak, saling memandang sajalah dengan tingkap dan dinding di rumah.

"Ha, minumlah ais tu banyak-banyak, kalau tak sehat jangan harap ada orang tu boleh pergi KL minggu depan."

aku mahu tenggelam dalam cintaNYA.

Ugutan 'famous' ni. Maka terpaksa patik berpantang. Takpe, nanti ke KL, kita langgar pantang. J

Alhamdulillah. allah memberikan ketenangan. Walaupun hari-hari yang dilalui Nampak seperti bosan, tapi hati cukup tenang dan mendamaikan. Itulah apa yang dicari. Kalau punya pelbagai hiburan dan ramai disisi sekalipun, seandainya hati tidak mampu untuk tenang, maka tentu sekali rugi. Saya sentiasa mohon pada DIA, saya minta DIA beri saya ketenangan. Biarpun banyak hal yang menduga di tengah jalan, saya mohon untuk TENANG. Kerana saya yakin, ketenangan mampu membuat kita berfikir dengan lebih waras. Ketenangan jua mampu membuat hati dan jiwa dekat dengan Pencipta. Allahu Allah.

Sesekali abang dan kakak menelefon, mengajak ke rumah mereka. tapi saya menolak. Sudah dapat pekerjaan disini, tapi masih belum memulakannya lagi. kalau ke Johor, jua ada pekerjaan, tapi memilih untuk duduk di bawah 'bayang-bayang' ibu dan ayah. Kerana mungkin suatu saat nanti, peluang untuk bermanja dengan ibu dan ayah sudah tidak ada. Itu pasti. Samada saya yang mati. Atau mungkin ajal ibu dan ayah mendekati (nauzubillah, moga-moga ayah ibu panjang umur), atau mungkin saya bakal bersuami. Kehidupan 'manja' seperti hari ini tentu sudah untuk dikecapi kembali. J

Pernah juga mendapat panggilan dari UIA. Tapi tak sempat diangkat. Agaknya kenapa mereka menelefon. Tergugat sebentar ketenangan. Tapi ditunggu-tunggu panggilannya sekali lagi, tidak muncul tiba. Ah, kalau ada urusan penting, telefon lah dua tiga lagi. J Harap-harap tidak ada apa-apa. Insya ALLAH patik cuba seawalnya untuk ke UIA menguruskan segala bagai urusan yang tidak selesai (jika ada).

Tadi berbual-buat dari sahabat yang masih di CFS. Banyak cerita baru dari mereka. seronok mengupdate. J Dan sekilas teringat kenangan di Ali Bistro. Bertemankan sebiji roti planta dan the ais kurang manis, kami 'membuang masa' bercerita soal hati masing-masing. Tidak salah menceritakan soal hati. Pada sahabat-sahabatlah tempat yang sesuai selain ahli keluarga. Kalau tidak diceritakan, bimbang dicari orang yang bukan mahram untuk berkongsi cerita,uh, bahaya tu. J Dari anjung Ali Bistro, mampu melihat gelagat ramai orang. Itulah rutin hamper setiap minggu. Kerana sebuah ukhuwwah yang kita tahu, ia bakal terpisah. J

Subhanallah.

Aku bersyukur atas hati yang tenang yang KAU hadiahkan buatku. Jika tidak, mana mungkin aku meraih kegembiraan hidup seperti hari ini. Moga-moga ketenangan ini berpanjangan. Dan aku jua mampu untuk lebih dekat dengan Tuhan, senantiasa. J

Allah. Tenang ini anugerah. Tidak aku sia-siakannya. Pasti ketenangan ini akan aku jadikan jalan untuk mencariMU dan menjadi lebih dekat denganMU. Insya ALLAH.


 
Terkejut dengan liputan akhbar hari ini. Pergh. Panas. Panas.
Apabila artis dijunjung dan ulamak dipancung. Tanda kiamat semakin mendekat. Apo nak jadi.... Sobss. Sobsss..

dunia akhir zaman.


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

2 comments:

Anonymous said...

suke dengar orang tu tenang kat sana.. senang hati orang kat sini..

nurulhusna said...

hem.. alhamdulillah

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.