♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Saturday, June 18, 2011

'seronoknya' COUPLE.


Saper yg bercoupling........BACA!!!!!!!!!!!!!!! > >

Apa perkara yg ber'manfaat' drpd ber'couple':

1) seronok (dpt fitnah)

2) seronok (dpt dosa)

3) seronok (dpt geng dgn syaitan)

4) dpt meluahkan masalah..(Allah kan ada)

5) byk habis duit (lebih baik guna utk sedekah) , tak kurang juga yg habiskan duit beli prepaid

dan bayar bil telefon yg melambung..

6) byk risau (takut awek kita org lain kebas.. berapa kali dah miss solat pasal dok asyik

berdating tak pulak risau..)

7)byk termenung dan senyum sendiri (pasal ingat peristiwa riang dgn awek.. kita sbg

muslim patutnya byk mengingatkan MATI yg boleh dtg bila2 masa..)

8) lebih mengutamakan awek drpd org lain (hidup dlm dunia sendiri, dia dan awek dia.. lain dah tak kisah..)

9) menepati masa dan janji (takut awek marah/sakit hati.. solat fardhu lewat tak takut pulak... )

10) lain2 lagi yg memberikan faedah dlm menambah saham DOSA drpd PAHALA.. > >




Hasil drpd pengalaman/pemerhatian/analisa/kajian saya terdapat beberapa sebab yg

menyebabkan PENDORONG mengapa ber'couple' terjadi;

1) Banyak sek./pusat pengajian i.e. perempuan dan lelaki satu kelas tanpa ada usaha

daripada pihak yang bertanggungjawab untuk mengawal pencampuran ini supaya tidak

bercanggah dengan syarak.

2) Perkara ini sudah jadi kebiasaan maka didapati ada pendapat (tak tahu le dalil mana dia guna)

mengatakan tak apa ber'couple' asalkan tak melanggar batas2 syarak.. Nauzubillah.. pada pendapat

mereka keluar buat date kat khalayak ramai, bukannya berduaan di tempat sunyi tak pegang tangan,

jalan pun tak rapat2 dan si awek tu pula pakai tudung...so tak pe la..dosa pun sikit jer..nanti dah kahwin

settle dan taubat le.. Saya bab ni yg payah nak jawab.. ada je alasan dia orang untuk melepaskan diri.

Orang kata kalu dah nak buat tu memang mcm2 helah. Kita nasihat kot sini dia corner kot lain.

Banyak bersabar aje le dan teruskan usaha kita, InsyaAllah lama2 dia sedar le..

3) Sudah menjadi naluri manusia ingin dibelai dan dikasih, maka sebab itu Allah

jadikan lelaki dan perempuan ada tarikan macam cas +ve dan -ve. Hasil daripada didikan /

pentarbiyahan islam yang tidak kukuh dari keluarga menyebabkan attraction between the charge

can't be control to act in a much more appropriate manner.. maka terjadinya perhubungan (kawan2)

sebelum ada ikatan yang sah, dan ada sesetengah ibubapa dengan selamba kata "tak pe le.. dia org dah besor.

. dah remaja, dah pandai fikir mana baik dan yang buruk .. bior le" . Betul juga kata ibu bapa tersebut

. Patutnya kita dah besor, tahu le menilai yang mana baik dan buruk..

tapi tanggungjawab kedua ibubapa mendidik anak pun tak boleh diabaikan...

4) Bertambahnya perempuan yang tidak menutup aurat, kalau tutup aurat pun aurat lain

tak dijaga i.e. cara bergaul, bercakap.. Maka ini membuka ruang pada lelaki2 untuk memulakan projek mereka..

Tak percaya pergi lepak (bukan lepak mcm Mat Lepakian.. lepak dengan tujuan

untuk mengambil iktibar…) kat KL (kat sini mcm2 jenis orang boleh jumpa..).

Ada yang elok tutup aurat tapi bila bersembang…tu dia, ketawa kalah lelaki…

lepas tu pandai cubit2 dan pukul2 pula tu.., lelaki apa lagi.. 'ada chance ni..'

5) Ramai perempuan semakin berani…berani menghadapi cabaran utk jadi setanding dgn lelaki

maka mereka pun goda le lelaki so dpt banyak boyfriend.. mcm Mat Cintan dan Mat Bunga yang

banyak dpt awek..

6) Ramai lelaki rasa bangga kalau ada awek, kalau tak ada awek maka mcm ada satu kekosongan

dalam jiwa ... lebih2 lagi kalau tengok member2 lain dia ada awek. Faktor sekeliling memperngaruhi

suasana.

7) Lelaki cuba nak tunjuk pada lelaki lain yang dia tu pakar dalam bab tackle/meng'ayat' awek .

. lelaki ni biasa le EGO.. ego tak kena tempat...

8) Haaa... ni paling memalukan kaum lelaki.. lelaki ni cepat sangat PERASAN

so dia pun naik semangat kacau awek. Mula2 perasan yang awek tu minat kat dia

(padahal tak minat pun), end up awek tu minat betul2…ye le dah usaha sikit punya susah

nak meng'ayat'/meng'tackle', awek tu pun accept le mat tu. ada juga awek yg manja

(dah memang fitrah wanita begitu) sikit bila nak minta tolong maka lelaki akan terperasan

yg awek tu minat kat dia maka akan try meng'ayat'. Maka dianjurkan pd kaum hawa agar

tidak menonjolkan sifat kemanjaan anda pada tempat yang tak kena. Pada kaum adam pula,

jangan le dok perasan cepat sgt..

9) Ada kaitan dgn fakta ke-8... perempuan cepat sangat kesian bila tgk

lelaki bersusah-payah utk dia. tolong nie tolong tu, tolong buat assingment

ke sbg contoh. Bila lelaki yg dok tolong tu 'ayat' sikit jer dgn mudah perempuan

tersebut termakan kata2 manis lelaki tersebut.. yg lelaki tu pula tolong tak ikhlas,

tu yg jadi mcm tu...

10) Fakta yg ke-10 ni cukup sensitif pasal mereka (lelaki) ber'awek'

disebabkan niat mereka cukup ikhlas dan jujur. Tujuannya ialah untuk

kenal antara satu sama lain dan memahami satu sama lain.. ada ngam ke tak

ngam ke sebelum berjanji utk hidup semati... > >Alhamdulillah niat bagus...

tapi niat tak boleh menghalalkan cara, ya haram akan tetap haram, sbgmana

hadis Rasulullah yg bermaksud: > > > >Drpd Abu Abdullah Al-Nu'man bin Basyir

ra :sabda Rasulullah S.A.W "Sesungguhnya yang halal itu nyata dan yang haram itu pun

nyata dan di antara keduanya ada perkara yang kesamaran, yang tidak diketahui oleh

kebanyakan manusia, maka barangsiapa yang memelihara (dirinya dari) segala yang kesamaran,

sesungguhnya ia memuliakan baginya agamanya dan kehormatannya..." > >(Mutfaq'alaih)

1-Sesunguhnya perjumpaan (keluar) antara kaum adam dan hawa itu salah melainkan ditemani mahramnya... .

2-Cintailah pasangan anda kerana Allah dengan cinta yang berlandaskan keimanan dan bukannya kerana

hawa nafsu... > >Nauzubillahi min zalik... >Wallahu'alam...

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

2 comments:

hamba Allah said...

assalamualaikum.. ana minta izin copy this article ya.. syukran :)

nurulhusna said...

tafadhol. Afwan~

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.