♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Sunday, June 19, 2011

Mereka berhijrah ^-^


Alhamdulillah syukur pada Allah yang memberikan pagi yang tenang dan damai. Pagi kat kampong lebih comel daripada pagi di CFS. Bukan tak pernah merasa pagi di CFS, lumrah benar sewal kam 6.30 pagi melangkah kaki mengharungi embun pagi yang masih bersisa menuju 'kotak berfikir'. Kadang-kadang tersenyum kerana sering menjadi orang terawal. Tapi berbaloi, sekurang-kurangnya, amanah pada masa, dalam masa yang sama, seronok menikmati embun pagi yang masih segar dan suasana yang belum sibuk dengan brothers sisters ke sana ke mari menyelesaikan urusan masing-masing. Ahh. Merindui detik dan ketika itu. J

Pagi ini, saya turut sibuk bersiap. Seawal 6.45pagi (awal ke tu?) saya terus memecut laju Kriss Purple itu. Sejuk. Menggeletar seluruh tubuh. Tapi tetap saya redah. Kesibukan trafik pula tak kurang mengganggu. Orang sibuk nak ke sekolah, saya pula sibuk nak menyibuk. Sampai di perkarangan rumah yang dituju, saya terus masuk ke dalam dan mendukung si kecil. Badannya panas.


Papa dan dua anaknya, Ali & Aleeya.

Kak Za mula bercerita,

"Dia demam teruk sangat semalam , dah berapa kali kak za suap ubat. Itupun batuk lagi. selesema pulak" (setelah dialih bahasa)

"Kasihannya dia, dah la nak jalan jauh ni.." si kecil itu dikucup dahinya. Panas. Kemudian saya menyapu air di dahi dan kepalanya. Nampak dia senang. J

family abe yu dan kakza


Perjalanan ke Johor, paling tidak memakan 12 jam, itu wajib. Atau kalau banyak berhenti, boleh mencecah 13-14jam. Bukan sekejap, lama tu. Dulu, selalu juga ulang alik dengan kereta ke Johor, tapi sejak ayah ibu sudah mencecah umur emas mereka, kami memilih jalan yang lebih 'selamat', samada keretapi, atau jalan udara yang lebih cepat, tetapi terpaksa transit di LCCT. Itu lebih baek daripada perjalanan 12jam tanpa henti. Kalau dengan keretapi, mahunya mencecah 16jam, boleh kejang rasanya duduk di kerusi yang keras macam batu, kalau bernasib baik, dapat menempah cabin atau tembat tidur, lebih selesa, tapi totap lama dan memboringkan. Yelah, dalam keretapi mana boleh online, paling tidak dalam cabin ada TV, boleh la menonton filem, itupun kalau ada cerita yang menarik.

Membawa Ali bersiar-siar di laman rumah, mengambil angin pagi. Melihat bonet kereta penuh dengan segala keperluan yang asas dan penting. Di bahagian depan pula ada bantal dan beberapa bekalan makanan. Akhirnya, mereka berhijrah kembali ke Johor.

ibu dan menantu-menantu perempuannya.

3 tahun yang lalu, mereka balik ke Kelantan daripada Johor. Dengan musabbab, mahu mencari peluang pekerjaan di sini, kebetulan, bisnes ayah ibu juga perlukan pelapis, maka mereka tinggalkan Johor, dengan beberapa matlamat lain. Setelah 3 tahun disini, mereka sekali lagi mengambil langkah untuk berhijrah mencari hidup yang lebih baek. Benarlah, di Kelantan kos hidupnya rendah, tapi peluang pekerjaannya juga terhad. Setelah mendapat tawaran gaji 3K++ daripada syarikat yang sama abang bekerja dulu, mereka bersetuju berhijrah. Alhamdulilllah. Doa saya mengiringi mereka, moga-moga mereka ketemu hidup yang lebih baek di sana. Sekali lagi mereka berkumpul di Johor. Abang Ki sekeluarga, Ayah Su sekeluarga(Bapa saudara), Abang Ji sekeluarga (sepupu), Abang Ayub sekeluarga (abang ipar), wah, ramainya di Johor. Di seremban pula masih kekal Kak Elly sekeluarga di Senawang dan Ayah Long sekeluarga di Si Rusa. Heh, taklupa rumah baru abang Ayub buat isterinya, di Shah Alam. J

momento: Aleeya bersama Nenek dan Mak Cik-Mak Ciknya yan chumell. =)

Setelah selesai berkemas, mereka mula masuk ke kereta. Menangis juga ibu. Mungkin dengan harapan supaya mereka senang dan tenang disana. Kakak ipar dan abang juga tak kurang banjirnya, dan tak lekang dengan ucapan terimakasih dan maafnya. Saya pula hanya diam, tidak ada bicara yang sesuai untuk dituturkan. Normallah, bila tengok orang menangis, kita pun akan rasa nak menangis, tapi masih control. J

Ali dan Aleeya pula tak henti-henti dengan lambaian tangan mereka. sayu pula. Selepas ni dengan siapa lagi Cik Na nak main-main bila balik kampong. Syahdu tapi pemergian mereka ke Negeri Takzim itu kami rai, kami senang. Insya Allah, ada sesuatu buat mereka di sana.

Kadang-kadang, kita perlu berhijrah. Mungkin disini bukan untuk kita, tapi siapa tahu disana untuk kita? Mesti berani untuk berhijrah.

Erk, agak-agak, saya pun kena berhijrah jugak ke… Dari UIA nak ke mana? Argh. Tensi. Tak ada kena mengena dengan topic hari ini. J

Akhirnya lambaian mereka menghilang, mereka sudah hilang ditelan arus kesibukan jalan raya. Saya pula kembali memandu motosikal itu untuk pulang. Jaket MEDCY dipakai bangga. Kemudian, meluncur laju di Bandar Pasir Mas dan singgah sebentar mendapatkan sarapan. Alhamdulillah.

Belum apa-apa sudah kangan bangat sama mereka.

Lepas ni hari Jumaat, dah takde sapa nak datang sini. Bertambah kekosongan patik.

Mungkin lepas ni patik boleh minta ayah ibu repair dan decorate motor Kris situ supaya lepas ni patik lebih senang untuk ke mana-mana. Memerlukan sedikit bajet, tapi takpe, kan sekarang dah jadi orang yang bekerja. J Kalau motor dah OK, lepas ni patik boleh bebas, seperti burung. Boleh 'bergerak' sesenang hati. Cuma tinggal lagi nikmat kesihatan yang Allah pinjamkan. Moga-moga molek-molek saja. Patik tidak mengeluh, tapi yakin, pasti Allah memujuk dengan caranya. Insya ALLAH.

Wallahu a'lam.

Saya doakan abang kakak ipar anak saudara selamat sampai ke Johor. Baik-baik sayang~

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

14 comments:

kak ju said...

takpe, nanti adik boleh selalu datang jb lepak rumah akak.
petang ni kitorang balik awal tunggu abang yu sampai. agak-agak dalam pukul 10 jugak dyorang sampai..

nurulhusna said...

JB.. =)
Insya Allah klo ade rezeki boleh lepak sambil mengasuh Ahmad Naim. =)

Aah, kol 11 kot. Tadi pun Ali demam, mesti depa banyak benti tu..

cousin said...

kau dengan family kau memang tak boleh dipisahkan dengan jb.
kakju, cari sorang lagi menantu kamarudin orang jb. hehe

kak ju said...

dah ade dah mi, dia yang tak nak. tau2 la perangai keras kepala dia tu. hehe. ni abe ki yg kate, bukan akak.

cousin said...

hemmm.. sapelah yang dia tunggu tu......betuah bebenor... huuuuuuu\

(keras kepala diakui. guarantee betul!)

nurulhusna said...

senget. tak tunggu sape2 ok. dah2, tukar topik..

kak ju said...

sound serious. sorry cik na..

ada kenduri jap lagi.

ojokoyongonong!!

nurulhusna said...

hahaha. lawak pulak.

ok, nak sayur goreng kak~~ sobss sobss

kak ju said...

amboi, jauhnya request. macamane nk nganto tu. buat sendiri ajolah.. kan udah di ajarin...

nurulhusna said...

ngakk menjadi kok mbak. masakan sama orang jawa dengan orang kelate~~

es em kel said...

yusuf hakimi? lalalalalalalala

kak ju said...

tak de butang like nak like...

Anonymous said...

sampai hati korang kimi jadi mangsa.

nurulhusna said...

maleh nk layan

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.