♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Sunday, June 19, 2011

Akulah daie itu.


Sendirian saya termenung memandang kelapa di pohonnya yang rendang. Masih kuat kelapa itu berpaut pada pohonnya. Bimbang takut jatuh. Bimbang takut terdampar ke bumi, lantas tidak dapat bersama dengan kelapa lain. Seperti juga aku, semakin lama, semakin takut ketinggalan. Takut menjadi mutasaqitun.

Orang memanggil aku "daie".

dakwah itu cinta.


Sedangkan aku dengan gelaran-gelaran itu nyata sungguh jauh. Sangat jauh.

Benarkah seorang daie sekiranya hari-hari yang dilalui dia sering meninggalkan kewajipannya sebagai pendakwah?

Seolah terlupa. "Aku daie". Tapi aku on-off. Kalau rasa nak dakwah, aku dakwah. Kalau rasa malas, hari-hari aku kosong tanpa dakwah.

Itukah sikap seorang daie?

Sedangkan istiqamah itu karamah.


Berapa ramai orang yang aku seru pada jalan kebaekan?

Tidak perlu dikira berapa ramai yang berubah dengan seruanku. Tidak perlu.

Yang perlu aku ambil kira, usaha aku sendiri. usaha untuk berdakwah.

Zaman Rasulullah, baginda berdakwah sentiasa. Walaupun hanya dengan akhlak dan kelakuan baginda. Baginda lebih banyak mehnah dan tribulasi. Tapi baginda tsabat berdakwah.

Sedangkan aku?

Cukup selesa, punya pelbagai kelengkapan dan teknologi, punya pelbagai wadah untuk berdakwah.

Tapi sayang, semuanya digunakan untuk kepentingan diri sendiri, bukan UMMAH.

Tanggungjawab yang terletak dibahu, seolah ringan, padahal diakhirat kelak, hitungannya cukup berat. Malah boleh membawa ke neraka.

Mengajak orang kearah kebaekan bukan tanggungjawab semata-mata, tapi ia AMANAH.

Mencegah orang dari kemungkaran bukan demi kebanggaan kita, tapi AMANAH.

Ramai orang boleh menyeru manusia pada kebaekan, tapi hanya segelintir yang mampu mencegah manusia dalam kemungkaran.

Aah, bagaimana diri sendiri mahu mencegah dari kemungkaran, sedangkan diri sendiri pun melakukan kemungkaran. (nauzubillah).


Kononnya nak jadi daie yang berani. Sekali di serang, sepuluh lagi mengundur diri.

Kononnya nak jadi daie yang istiqamah, sekali di herdik, seribu hari mendiamkan diri.

Kononnya nak jadi daie yang kreatif, sekali dakwah ditolak, sejuta hari membisukan kalam hati.

better u start now, before u are late!

Seolah-olah tidak serius dalam urusan dakwah. Seolah-olah dakwah itu kemahuan, bukan keperluan. Seolah-olah dakwah itu bukan amanah, tapi pekerjaan. Tidak! Anda salah jika anda beranggapan begitu. Dakwah itu amanah. Dakwah itu keperluan. Dakwah itu perlu serius.
sayalah orangnya. Pendakwah itu!

Kalau bukan kita, siapla lagi? kalau bukan di sini, dimana lagi? kalau bukan sekarang, bila lagi?

Renung-renungkanlah para daie yang berikrar dengan Tuhan. J

Selamat memperbaharui niat seorang daie. Selamat bertanggungjawab dalam menjalankan amanah sebagai seorang daie.

Anda daie. Anda daie. Anda daie.

Ya, kita daie. Kita daie. Kita daie. J

Wallahu a'lam.

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.