♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Saturday, June 18, 2011

Terlambat?


aku terlambat. maafkan aku.
Kereta itu dipandu laju. Selaju yang mungkin. Driving like crazy, itulah perumpamaan yang sesuai.

Nokia itu bordering lagi.

"Kat mana dah?"

Kereta diperlahankan, memandang sign board di sebelah kiri.

"Erk, masih kat Surau Kota. 5 minit lagi sampai."

Panggilan dimatikan tanpa apa-apa jawapan dari orang disebelah sana. Dada semakin berdebar. Minyak ditekan rapat. Subhanallah.

Setiba di perkarangan itu, telefon bimbit dicapai dan ditekan laju, menelefon.

"Dah sampai. Kat lobi sekarang.."

Orang disebelah sana diam. Kemudian terdengar esak tangis.

"Maksudnya?" Soalku sepatah.

"Gone…" katanya dalam sedu sedan.

"NO!!"jerit aku, tak percaya.

"One minute ago…" kata beliau lagi.

Air mata berderu turun laju. Seakan air terjun di Niagra, terjun semahu-mahunya.

Kemudian langkah aku mula perlahan menuju ke bilik itu, Wad 8, Selatan.

Setibanya di wad, orang-orang disitu aku peluh lemah. Tangisan mula reda selepas melihat wajahnya tenang menghadap yang Esa.

"Innalillahi………" kataku akhirnya sambil berlapang dada.





"Tadi dia tanya kau mana…" kata beliau.

"Kau kata apa pada dia?" soalku kembali.

"Aku kata kau on the way. Dia kena tahan sikit, sekejap lagi kau sampai. Tapi…" menangis lagi.

"Maafkan aku sebab lambat.. Aku dah cuba.. Tapi.." Aku mula gelisah, tidak sempat bertatap wajah dengan Arwah.

Lama beliau diam, kemudian bersuara,

"Tak, kau tak lambat.. Kau samapi tepat pada masanya. Tak ada yang terlambat. Ini aturan DIA."

Air mataku kian laju. Pelbagai persoalan bermain di benak. Kalau lah kalau… oh….

Aku pula yang diam. Kemudian dia bangun dan masuk ke kedai runcit berhampiran, meninggalkan aku yang masih kesal.

Kemudian beliau datang kembali. Di tangan kanannya ada 100 Plus, dan di tangan kirinya ada magi cup. Lapar barangkali.

"Nah, kau punya." Katanya sambil menghulurkan aku sebotol 100 Plus.

Aku ambil.

"Macam tau je aku suka.." kata aku, terharu.

"Kawan beb. Kalau Arwah ada dia lagi tahu banyak tentang kau." Katanya, bernada sindiran tapi mampu membuat aku diam.

"Aku terlambat."

"Stop saying that, friend. Kau tak lambat. Kau tak percaya pada Allah ke? Kalau kau percaya kau takkan cakap macam tu. Mungkin arwah pun tenang pergi tak jumpa kau, orang yang dia sayang." Tangisan aku semakin galak. Allahu Allah.

"Semoga Arwah tenang kat sana… Aku sentiasa doakan dia."

"Itulah, waktu arwah hidup, aku suro datang melawat tak nak. Bajet musuh lah tu konon. Bila arwah dah tak ada, banjir juga kau menangis." Sindir beliau lagi. aku tersenyum akhirnya, tapi masih dalam kesedihan. Sedih kerana kehilangan seorang sahabat.

Siapapun dia, apapun yang dia pernah lakukan pada aku, dia tetap pernah mengukir memori menjadi sahabat aku. Dan aku akan sentiasa doakan dia. Sentiasa…

Selamat bersemadi dengan tenang sahabat. Maafkan aku kerana banyak mengecewakan kau. Dan terima kasih bersabar dengan aku.

Dan aku utuskan Al-Fatihah, moga arwah tenang disana.

Al-Fatihah buat sahabat…

Wallahu a'lam.



p/s : Tidak ada istilah terlambat. Semuanya Allah yang aturkan, kita manusia perlu berlapang dada dalam semua ketentuanNya.

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

6 comments:

ashrafi said...

Kita yang perlu menerimanya dengan hati yang terbuka dan redha.

Wallahua'lam

ahmad imran said...

moga2 arwah tenang dengan nukilan mu disini una.. al fatihah buat arwah..

nurulhusna said...

moga2...

redha dan ikhlas kerana mati itu pasti..dan tidak lewat sesaat, tidak cepat sesaat... allahu allah

Udy said...

innalillah..

ahmad imran said...

insha ALLAH una.. Redha dengan pemergian arwah. jom pegi tahlil?

nurulhusna said...

imran- setakat ni tade dalam perancangan lagi. insya Allah klo ayah bagi kelua, sampai lah nati..

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.