♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Saturday, August 20, 2011

Aku ingat. Mustahil lupa. =)


Sinonimnya, kita akan ingat sesuatu yang penting dalam hidup kita. Contohnya, mustahil anda lupa siapa nama ayah anda. Kalau lupa juga, tak tahu nak kata. J

Bila sesuatu yang penting, ia akan berada dalam 'list' kepala otak kita, betul kan?

Dalam belajar, ada urusan yang pentingnya. Dalam bekerja, ada urusan yang pentingnya juga. Dalam segala apa urusan, masing-masing punya bahagian yang terpenting.

Dan, jangan diambil remeh dengan perkara yang tak penting dalam bab ukhuwwah tetapi bermakna. Seperti? Tanggal lahir sahabat kita. J

18 Ogos 2011.

 Genap 21 tahun umur sahabat baekku. Nurul Nadiah Hassan. Merangkap roommate setia sejak dari Darul Quran, kemudian, sambung jadi roommate kat PJ. Alhamdulillah. ukhuwwah yang terjalin semakin utuh, dan punya banyak sebab untuk teruuuuus utuh.

21 tahun.

What a BIG number! Tapi suka untuk saya mengingatkan semua orang terutamanya birthday girl (Cokdi), umur yang BESAR tidak memaknakan apa-apa melainkan angka semata-mata. Tapi yang dinilai adalah pengalaman hidup dalam dunia ini mengutip pahala dan dosa. Keberkatan umur itu adalah terletak pada cara kita MENGISI umur tersebut. J

Pada 20 Ogos, tepat jam 3 pagi kalau tak silap, saya menghantar sekeping SMS buat beliau. Sebagai tanda ingatan hari lahirnya. Benarlah, lewat dua hari dari tarikhnya. Tapi, jujurnya, bukan saya terlupa pada tanggal lahirnya, namun dek kerana kekangan yang tak boleh nak cerita, pagi tadi baru saya Berjaya juga akhirnya menghantar salam ingatan buatnya.

Terkesima juga dengan responnya. "..ingatkan dah lupa.."

Subhanallah. Mana mungkin saya melupakannya. J Walaupun tak ada reminder dalam telefon bimbit, saya tetap ingat. J

suasana bilik bila beliau mula mengajarku subjek Chemistry. Terima kasih jadi cikgu yang paaaaaaaling baek. =)


Kerana saya mahu menggunakan segala cara untuk membuktikan pada anda dan semua sahabat saya, saya menghargai anda. J Dan sangat memerlukan sahabat seperti anda. J

Tidak mampu saya membalas keberadaan anda disamping saya melainkan dengan menghargai anda, dan mendoakan kesejahteraan anda. 
meja study yang sentiasa kemas. ehem. =)

Oh ya, teringat lupa kenangan tahun lalu. Sewaktu ulangtahunnya, kami bertiga (saya, Farah Adlina dan Yeni Mardhiyyah) memesan dua biji Domino's Pizza untuk meraikan ulangtahunnya. Selepas mengambil pizza dari lobi Mahallah Khadijah, kami bertiga menunggu kepulangan birthday girl di dalam bilik. Bila birthday girl masuk, kami bertiga yang memakai lab coat menyanyikan lagu Negaraku. J Macam lawak tapi serius, tak menjadi langsung gimik tu. Sebab birthday girl dah boleh agak. Erk, semua orang macam tu kot. Asal birthday je dah boleh agak mesti ada orang nak kenakan ni. Tapi tengok pada kepakaran si pengena juga. Ada yang tak terdetect. J

kita sahabat. =)


Lepas dah wish segala bagai, kotak pizza kami buka dengan semangatnya di meja jepun berkelip-kelip milik saya. Belum sempat dibuka sepenunya, NOKIA saya memainkan lagu Insya ALLAH, tandanya ada panggilan masuk. Pemanggilnya cukup dikenali kerana urusan kerja. Sebelum panggilan di jawab, mereka berdua (Cokdi dan Farah Adlina) sudah boleh mengagak. Saya pula yang rasa tak sedap. Seperti biasa, ad-hoc. Kena pergi meeting, sudah ditunggu di LY. Kalau tak silap, waktu tu saya sedang bergelumang dengan GCI, first event adik-adik di bawah training saya, LG bergabung dengan adik-adik di bawah training Syarah Munirah dan Syahir Yusuf, Enginius. Pizza itu sempat saya gigit sedikit, kemudiannya terpaksa meninggalkan mereka berdua.

Syahdu pula rasa bila teringat. Betapa saya bukan seorang sahabat yang baek. Sobssss. Tapi Allah kurniakan sahabat sebaek beliau untuk saya. Alhamdulillah. beliau memahami. Walaupun pizza tersebut tak sempat kami jamu ramai-ramai, tapi beliau tidak merungut. "Ad-hoc la tu. Pergi laaa. Dah agak da.." Itulah ayat 'redha' yang sering beliau keluarkan. Alhamdulillah. cokdi, kau sebaek-baek sahabat. J



Terima kasih atas segalanya sahabatku. Mempunyai roommate seperti aku, yang jarang berada di bilik, tentu membosankan, kan? Tak selalu bersama, tak selalu menjadi yang setia. Betapa tidak bertuahnya kau mempunyai sahabat seperti aku. Sedangkan betapa bertuahnya aku mempunyai sahabat seperti engkau. J dan betapa sabarnya engkau melayan mejaku yang selalu bersepah-sepah (alamak kantoi). Kau menjadi sahabat yang paling setia untuk mengemaskannya. Subhanallah. Hadiah Allah mempunyai sahabat sepertimu sungguh berharga buatku. J

Harapannya, semakin meningkat umur, semakin matang kita sama-sama melalui hidup ini. Mungkin keadaan selepas ini berbeda bukan? Sebagai pelajar medic, tentu kau tak punya banyak masa untuk 'melayan' seorang aku. Namun, aku akan sentiasa doakan yang terbaek buat kau. Dan semoga Allah melindungi engkau sahabatku.

Erk, nak minta maaf atas semuuuuua salah silap aku selama hamper 4 tahun kita saling mengenali. 
Semoga Allah merahmati dirimu dan diriku jua semua orang.

Insya Allah.

Wallahu taala 'alam. J

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.