♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Friday, September 23, 2011

Dewasa.. dan Berjaya..


Alhamdulillah.

Syukur pada ALLAH yang memberi ruang terus menulis. Walaupun, sejak dua menjak ni bila tengok blog sendiri macam sunyi je, empunya pun malas nak menulis.

Semua orang melakar impian untuk berjaya. Terpulang sama ada dalam sudut yang bagaimana, dalam bidang apa, tapi semua orang mengimpikan kejayaan. Sama ada dalam akademik, urusan dakwah, ekonomi, urusan 'perhubungan' dan sebagainya. Bercakap soal kejayaan memang memberi sesuatu yang positif. Memberi semangat secara automatik tanpa kita sedari. Percaya atau tidak?

Kalau tak percaya, mulai hari ini, setiap pagi, sebelum memulakan hari anda, mulakan perbualan dengan bercakap tentang kejayaan yang anda ingin cipta. Sejajar dengan teori Law of Attraction. Kita kebiasaannya menarik aura yang kita hasilkan. Jadi, keep on repeating your wish. Moga-moga its become true. Insya ALLAH.

Oh ya, sejak akhir-akhir ini saya selalu merasakan saya sentiasa dan kerap kali tertewas dengan nafsu. Ya, semakin kerap.

Terlalu memanjakan diri dan mengikut perasaan. Sedangkan bermimpi sakan untuk hidup dalam MUJAHADAH.

Saya kira, mengatasi NAFSU, menjaga dan menguruskan NAFSU dengan baik adalah satu aspek yang saya TIDAK BOLEH GAGAL dalam menanganinya. Kerana, gagal menangani nafsu, bererti GAGAL menuju jalan ke arah KEJAYAAN.

Kejayaan itu subjektif bagi saya. As long as anda berubah ke arah kebaekan, yes, itulah kejayaan anda. So, make sure, everyday, sila buat SATU paling minimum kejayaan untuk diri anda sendiri. Semoga dengan cara itu, kita sentiasa berusaha untuk mengubah diri ke arah kebaekan.

Semua orang berimpian untuk menjadi baik. Tapi jarang orang istiqamah mencari jalan kebaekan. Sedangkan ISTIQAMAH itu KARAMAH. J

Menjadi dewasa, perlu berdikari dan perlu pada pengorbanan. Semuanya perlu pada proses MENUNDUKKAN NAFSU.

Saya teringat kisah seorang Ustaz. Caranya melatih nafsu sungguh UNIK. Setiap kali Ustaz berniat untuk makan sesuatu yang dihajati, tentu sekali beliau tidak menuruti kehendak nafsu. Contoh, kalau tiba-tiba teringin nak makan Mee Goreng Basah Special. Tapi beliau sengaja mengajar nafsu untuk tidak selalu mendapat apa yang dihajati. Dibelinya nasi goreng kampung. Hebat tarbiyyahnya. Pesannya pada saya, NAFSU itu biar kita yang menunggangnya. Jangan NAFSU yang menunggang kita. J

Dewasa juga semakin banyak dugaan. Makin besar umur, makin besar ujian. Datang dalam pelbagai bentuk. Tanpa mengira keadaan kita dan kesediaan kita.

Itulah perlunya mendekati ALLAH. Kerana dengan TAWAKKAL yang tinggi, jiwa pasti tenang dalam IMAN. J

Patutlah ramai orang KAHWIN bila usia mula dewasa. Sama ada dewasa secara fizikal atau kronologi, atau biologi, atau pemikiran, DEWASA memang STAGE untuk BERKAHWIN.

Takpe, kalau anda bersedia dan ada kesediaan, semoga ALLAH memudahkan urusan yang molek itu. Ameeen! J

Rasanya demikian saja untuk saat dan ketika ini. Semoga ALLAH merahmati setiap tinta dan bingkisan hamba.



Dan di sini jgua saya mengambil kesempatan untuk menukilkan ribuan kerinduan buat keluarga nun jauh di sana. L

Semoga ALLAH melindungi Ibu Ayah Abang Kakak Adik dan semuanya. J



Sehingga ketemu lagi. J

Insya ALLAH jika ALLAH panjangkan umur kita.



Semoga bertemu kembali dalam IMAN. J

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

4 comments:

n08N said...

wah k husna, nak kawin dah ke?

best je dengar cite kat kuantan. huhu

husnataqwa said...

eh, manada. akk budak kecik lagi.

best2. mai la melawat sini! =(

kak ju said...

miss u too dekna. studi molek2. insya allah abe ki kate kalau ada outstation kat pekan dia melwat dekna lagi. jangan tension2 ye dik.

jemput2 balik johor. naim rindu cikna dia ni.

n08N said...

kt gombak totally differ. sedih au kak.. :(

orang kat sini, bukan nak kawin, tapi seronok kapel. sigh

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.