♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Wednesday, December 28, 2011

2012 : Bagaimana kita menyambut kedatangannya?

Masya Allah, time-time nak exam ni, tak sedaq pun 2011 dah nak melabuhkan tirainya. Dan 2012 pula akan membuka tirainya.

menunggu mentari 2012 bersinar terang. ^_^


Antara benda yang terfikir dalam kepala, alamak, sambutan tahun baru! Masihkah sama seperti dulu? Terngiang-ngiang ceramah Ustaz waktu jadi penuntut pondok zaman muda-muda dulu. ^_^

Antara fakta yang tercatit kat buku tulis usang ini :

Manusia mencipta kalendar Hijriah dan Masihi berdasarkan peredaran bulan dan matahari. Apapun, kedua-dua sistem kalendar itu atas ketentuan Allah. Ayat 5, surah Yunus bermaksud :

Dialah (Allah) yang menjadikan matahari bersinar-sinar dan bulan bercahaya. Dialah yang menentukan perjalanan setiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat peredarannya masing-masing supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa....
Bagaimanapun, kalendar masihi lebih banyak dan familiar digunakan dalam semua urusan hidup kita seharian kan? Pastu kalendar hijrah pula sekadar digunakan waktu nak sambut awal muharam, maal hijrah, atau yang paling best, time orang hitung kalendar hijrah ni waktu BULAN PUASA DAN SYAWAL. ^_^ (MUHASABAH)






Tahu ke tak, sebenarnya Rasulullah seru ummat Islam agar mengikut peredaran bulan bagi menentukan bulan dan tahun mereka. (Dah sebut pun BULAN, kenapa kira MATAHARI? Pelik kan. ) Alamak, part ni tak jelas sangat tulisannya. Berkaitan sabda Nabi yang menjelaskan setiap bulan samada 29 atau 30 hari. Tapi kalau kita ikut masihi, ada yang 31 hari dalam sebulan. ^_^

Bila tiba tahun baru, ia menjadi satu kebanggaan. Tak kira samada hamba yang taat, atau yang melakukan maksiat, semuanya pakat melakukan apa saja aktiviti untuk meraikan kedatangan tahun baru. Ada yang menjurus kepada keredhaan Allah seperti buat solat hajat dan solat taubat (alhamdulillah) tapi tak kurang ada juga yang buat maksiat besar-besaran, berpesta dan berpekik sorak terbang habis syahadah yang diucapkan. (Masya Allah).

Marilah kita tergolong dalam golongan yang takut pada Allah. Menyambut kedatangan tahun baru ini dengan penuh rasa keinsafan atas kesilapan lalu, malah berazam untuk tidak melakukan segala mungkar, segala perangai budak-budak, segala permusuhan dan segala perkara lagha yang menjadi kebiasaan. Review semua hidup kita sepanjang 2011, sejauh mana kita lapangkan masa dalam urusan Allah dan sebanyak mana kita lapangkan masa dalam urusan maksiat kepadaNya. 

Malang sungguh di Malaysia sendiri, ada golongan yang menyambut tahun baru dengan pesta tak ingat dunia. Malah ada pula unsur syirik dan maksiat. Kepelbagaian acara sambutan tahun baru menyebabkan sesetengah masyarakat jadi keliru. Masa satu cara betul nak sambut tahun baru? Kalau keliru dan tak tahu, tak payah lah sambut. ^_^


Tengok kat TV, ada konsert, nyanyi-nyanyi, siap membazir bunga api beribu-ribu ringgit kot (Ye ke beribu ringgit? Cek dengan Najib.)


Dalam hal ini, Pengarah Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Prof Datuk Dr Mahmood Zuhdi Ab Majid, berkata walau apa pun cara sambutan ia perlu diawasi supaya tidak terkeluar daripada adab keislaman.

Menurutnya, semua masyarakat perlu menyambut tahun baru dengan penuh keinsafan, melihat kembali apa yang dilakukan setahun lalu dan cuba berfikir mengenainya supaya menjadi pengajaran dalam menjalani kehidupan.

*Menyambutnya bukan dengan memekik dan melolong. Kita kena bersyukur dan bermunajat, iaitu berdoa supaya mendapat kebaikan pada tahun baru,* Tiada tegahan dalam Islam terhadap acara menyambut tahun baru masihi, malah mengiktirafnya.


Kalau rasa kita dah hebat sangat 2011, cipta banyak sejarah, dah banyak mujahadah, kita mesti banyak bersyukur pada Allah. Ingat, hidayah Allah bila-bila saja boleh ditarik. Berdoalah gar kita istiqamah dengan kebaikan. Jangan disangkakan panas sampai ke petang, bimbang nanti hujan ditengah jalan. Jangan sangkakan beriman sampai ke akhirat, bimbang nanti tergelincir di tengah jalan kalau mendabik dada rasa hebat.


Sungguh, 2012 yang bakal datang memberi cabaran buat diri. Mana tidaknya, umur meningkat, tanggungjawab semakin meningkat. 


Banyak perkara yang dulu tak perlu fikir, sekarang dah kena fikir. So, a big deal juga tu kan. ^_^


Apa saja kisah hitam sejarah silam yang berlaku pada 2011, biarkan saja berlalu. Ambil sebagai renungan. Ambil sebagai pengajaran. Tapi jangan ambil sebagai halangan untuk maju ke hadapan. 


Kata Prof Zainul, lecterur Diagnostic Imaging saya, 


"Barang lepas jangan dikenang. CFS itu sudah jadi kenangan. Kat kuantan kita cipta kenangan yang baru."


Insya Allah. We are striving for excellence. ^_^


Superb in da'wah, Superb in academic. ^_^


Ameeen. 
2012 : Gula-gula ini dimana natijahnya? ^_^


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.