♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Monday, January 09, 2012

OVERVIEW : Pharmacy di UIA


  • Pharmacy by Maisarah Hadzri



    Assalamualaikum..
    Baru berkesempatan nak menulis, xtau pun tulisan ni akan masuk blog khusna so sebelum ni buat gitu-gitu jer ingat kn nk wat dlm bntuk risalah dan dgn harapan ditokok tambah oleh khusna sendiri. (^_^) sory k husna ..

    PhArMaCY???
    Pharmacy antara kos yg terawal wujud di kuantan selepas medic. Bangunan pharmacy pun nampak baru lg (xpasti siap bila). Bak kata seorang sahabat ni, bangunannya mcm shopping complex especially time malam 


    Seperti yg semua dah tau pharmacy ialah critical course selain drpd medic dan dentistry. Xfaham jgk apa yg dimaksudkan dgn critical course sebenarnya, nk kta susah semua kos susah.. maybe kos critical dari segi peluang pekerjaan dan diperlukan. Tahun pengajian student pharmacy kat uia ialah 4 tahun.

    Ni antara subject yg akan dipelajari kat kuantan ( berdasarkan modul latest tahun 2011/2012)

    Year 1, sem 1
    - Islamic inputin pharmacy
    - Basic anatomy & histology
    - Fundamentals of physiology
    - Intro to pharmacy practice
    - Phy pharmacy 1
    Year 1, sem2
    - Organic chemistry
    - Pharmaceutical microbiology
    - Medical biochem
    - Pharmacology
    - Pharma analysis 1
    Year 2, sem 1
    - Pharmacology of peripheral NS
    - Medicinal chem
    - Anti-infectives agents
    - Phy pharmacy 2
    - Community pharmacy practice
    - Pharma analysis 2
    Year 2, sem2
    - Body system 1,2,3
    - General pathology
    - Immunology
    - Dosage design 1
    - Sterilization and aseptic tech
    Year 3, sem1
    - Research in pharmacy
    - Pharmacokinetic
    - Hospital pharmacy practice
    - PT 1
    - Body system 4,5
    - Dosage design 2
    Year 3, sem2
    - Herbal medicine
    - Body system 6

    - PT2
    - Pharmacy management
    - Pharmacy ethic & law
    - Pharmacognosy
    - Anti cancer chemo
    Year 4, sem1
    - Quality assurance
    - Pharmaceutical biotech
    - Clinical pharmacokinetics
    - Pharmacoeconomics
    - Innovation in pharm practice
    - PT3
    Year 4, sem2
    - PT4
    - Industry pharmacy

    Hush.. banyakkan subject 
    . Klu compare subject2 pharmacy di uia dengan university lain xbyk beza cumenyer di uia sahaja ad Islamic input of pharmacy, subject ni sbgai guideline pd kita how to be a good and professional muslim pharmacist insyaAllah ingatlah sesungguhnya ilmu yang bermanfaat ialah yg akan mendekatkan diri kita pada Pencipta.

    Di uia kuantan, pharmacy adalah satu-satunya kos yg guna system sem yang xde mid sem exam. Markah diambil kira melalui quizzes , lab report and assignment. Jadinyer, quiz 2 diibaratkan mid sem. Suasana belajar? Berbeza ngan CFS dan belajar dalam kuantiti yg ramai iaitu dalam dewan kuliah, jgn risau dan insyaAllah boleh focus.

    Selepas tamat 4 tahun di uia, student pharmacy diwajibkan utk mengikuti `FRP’ xsure nama penuh die tapi die lebih kurang macam houseman ship for medical student. Wajid ikuti coz tuk mendapatkan lesen A sebagai pharmacist yg sah di Malaysia. Selepas tu, kita masih ada kontrak ngan JPA selama 6 tahun tuk kerja di sector kerajaan. Untuk peluang pekerjaan di Malaysia, Alhamdulillah banyak cabang boleh pilih contohnya hospital, penguatkuasa, penyelidikan, bisnes dan beberapa sector lain. Maklumat lanjut blh rujuk baca di sini

    http://www.pharmacy.gov.my/newsmaster.cfm?&menuid=134&action=view&retrieveid=296&lang=EN
    http://www.pharmacy.gov.my/newsmaster.cfm?&menuid=132&action=view&retrieveid=297&lang=EN

    akhir kalam, ahlan wasahlan pada adik-adik yang bakal menjadi family Rx iium kuantan. Sekadar pesanan jangan letakkan target di kuantan hanya nak pulun study jer. Gunakan masa di kampus tuk timba pengalaman dalam organisasi dan tambah ilmu selain akademik coz pharmacist adalah kerjaya yg melibatkan massyarakat sekeling.



    p/s: Thanks Sarah, jadi Kak Husna letak dua-dua post kat sini. Kira ok lah kan. Semoga semuanya bagi manfaat kat adik-adik yang bakal menjejak bumi Kuantan. Insya Allah. 


    Pharmacy? Hm… xtau nk start mcm mn  memandang 
    kan di cfs, semua kos belajar asas yang sama anda semua xnampak apa sebenarnya pharmacy 2.. ni sekadar pandangan beberapa pihak, ‘pharmacy is very enjoy when we enjoy it’, bila masuk 1st year kita akan didedahkan dengan pelbagai jenis ‘drug’ bukan dadah erk, tapi ubat-ubatan. Anda akan belajar teknik-teknik untuk membuat ubat contohnya cream dan sirap penadol, sangat best bila dapat buat ubat sendiri. 






    Memandang semua student pharmacy mendapat biasiswa JPA, selepas tamat belajar pharmacist akan terus diserapkan untuk bekerja dengan kerajaan. Walaupun ada khabar angin menyatakan pharmacist dah ramai sekarang coz mereka ramai hanya menumpu di klinik @ hospital. Skop untuk pharmacist sangat luas contoh, menjadi pensyarah, penyelidikan di kilang-kilang ubat, penguatkuasa bahagian ubat-ubatan dan lain-lain. 




    Di kuantan, pharmacy terkenal dengan kos yang sangat padat masanya kerna biasa kelas akan start 8.00 pagi - 5 ptg@ 6ptg, lg padat dari medic dan dentist. Sangat banyak experiment dan report kena hantar (1st year xbyk lagi). Bukan bertujuan untuk menakut-nakutkan tapi sebagai persediaan awal untuk adik2. Sejujurnya ramai antara batch kami culture shock dengan suasana study di kuantan. 

    Sekadar beberapa pesanan pada adik2 bagi 
    • Semai minat pada kos pharmacy di cfs 
    • Melatih diri study smart ( jgn study last minit)
    • banyak merujuk senior

    Antara sedikit kelebihan student pharmacy, dapat biasiswa JPA rm5+++ per sem,mempunyai bangunan kuliyyah yang besar, cantik dan lengkap kemudahan. Pensyarah-pensyarah pun sangat baik termsuk pensyarah luar Negara.

    Anything adik-adik boleh contact senior pharmacy :


    Untuk brothers pulak, do contact :



:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

10 comments:

ibrahsalami said...

Saya menyokong usaha2 senior2 semua dlm berkongsi overview kos kat kuantan... nice job sisters! ecehh..hihi. tapi kalo ada jgak overview utk kos2 di Gombak lagi okay! ada org request. =D

syahrir said...

Utk tahu lebih lanjut lagi pasal teknik belajar di universiti dan cara bekerja dlm bidang farmasi, boleh tengok blog ni http://www.rahsiafarmasi.com/

Anonymous said...

maaf khusna saya xsempat nk edit balik.. ingatkan khusna xpost lagi.. bru nak mengarang yang lain

husnataqwa said...

maisarah, boleh edit lagi, klo edit nanti kakhusna tambah je kat sini. tambahlah, rela hati menerima. hihi. ramai sangat orang tanya pasal post farmasi. ^_^

Anonymous said...

satu batch selalunya berapa student? currently dekat cfs 100++ student. kalau lepas pointer confirm ke dapat sambung degree?.

husnataqwa said...

farmasi memang ramai. rasanya takde kuota. kalau ada kuota pun, ramai la. ^_^

kalau kuota dah lebih, uia akan strictkan pointer. katakanlah uia cuma nak 80 orang pelajar farmasi, jadi pointer yang paling tinggi akan terpilih. yang lain, transfer ke lain kot ^_^

wallahu a'lam. yang tu boleh rujuk admin kot. hihi.

kalau lepas pointer, insya ALLAH boleh sambung degree. doa banyak2 allah murahkan rezeki. Ameeen

Anonymous said...

"Selepas tamat 4 tahun di uia, student pharmacy diwajibkan utk mengikuti `FRP’ xsure nama penuh die...."

mnx maaf, kak..kalau xsilap, sbenarnya bukan 'Frp'..tapi Prp..hehe..

*blog ni best.. ;)

Aisha Ali said...

bestnye.. xsabar nak sambung belajar dalam kos farmasi. :)

Anonymous said...

salam. saya nak tanya degree in pharmacy kat uia ni berape tahu eh ? and time degree tu ade biasiswa offered ke ?

Balkis said...

Mcm mana ya nak apply biasiswa jpa tu? Hanya student terpilih or mmg semua dpt? -akn masuk bulan 9 /2017 nanti. Hehe

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.