♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Tuesday, January 17, 2012

Cuti : Rehat dari UNIVERSITI ^_^

Berulang. Ya, berulang. Setiap tahun, lebih kurang dua kali kita akan bercuti panjang.
Ya, cuti yang berulang. Bagi saya, tiga minggu bukan tempoh yang pendek. Semua orang gembira.


 Sewaktu habis exam 13hb Januari hari tu, wajah semua berseri-seri untuk balik kampung. Termasuk saya. Walaupun saya masih belum menjejak bumi Kelantan sehingga saat entry ini ditulis, tapi saya tetap gembira dan senang hati. Almaklumlah, dah lebih dua bulan tak balik. Semua eksaited kot. Tapi, setiap kali cuti, saya takut. Takut perkara sama berulang. Perkara sama yang mana?

 Iaitu tak buat apa-apa. 

 Malanglah cuti yang panjang tapi tidak dipenuhi dengan aktiviti yang 'membina jiwa'. Lakukanlah sesuatu, walaupun sekadar membaca sebiji buku. Takpelah kalau buku tu tak habis pun, sekurang-kurangnya 1/2 buku itu dibaca. Opss. Tapi berhati-hati dengan bahan bacaan. Pilihlah bahan bacaan yang bagus dan 'membina'. Paling koman pun bacalah Solusi. =)

Saya takut sangat, sekiranya buka semester dua nanti, saya termenung panjang, berfikir tentang cuti tiga minggu yang sia-sia. Sekurang-kurangnya, masuk semester dua nanti, saya ada 'ilmu baru' hasil dari cuti tiga minggu.

Tak salah nak berehat. Orang kata, cuti itukan rehat. Tapi rehat bukan alasan untuk tidur 15 jam sehari dan marathon movie 12 jam sehari.


Istilah 'rehat' adalah rehat dari tanggungjawab universiti. Rehat dari esaimen, rehat dari kuiz, rehat dari kuliah. Itu rehat. Tapi tak bermakna rehat dari aktiviti itu dengan tidur.

Jadilah mukmin. waktu cuti itu bukan untuk mengikut nafsu, tapi untuk melentur nafsu. Insya Allah

Berehatlah dengan menggantikan aktiviti universiti dengan aktiviti yang kita tak boleh buat diuniversiti.

Contoh?

-Tolong Ibu Ayah
-Baca buku bukan akademik
-Hubung silaturrahim dengan saudara-mara
-Melawat sekolah lama

dan macam-macam lagi.

"Jangan lupa doa banyak-banyak. Natijah peperiksaan final itu belum kita tahu bagaimana. Berdoalah Allah beri yang terbaik. Jangan terlalu langha, bimbang kelaghaan itu menjadi sebab tertahannya rahmat Allah buat kita. Jauhi maksiat. Bimbang maksiat menjadi menyebab 'gagal'nya final exam kita. Manfaatkan dengan syariat. ^_^"



Boleh nak tidur. Bukan tak bagi tidur. Biasanya kita stay up sampai pukul 2 pagi dan bangun semula seawal 5 pagi di universiti. Kat rumah, tidur lah awal sedikit. Kalau takde apa-apa, tidurlah. Jangan cari pasal tidur lewat dengan tengok movie.

Tak berbaloi tidur lewat tengok movie kemudian terlepas Qiam. Lagi malang kalau TERLEWAT solat Subuh. Rugi. Rugiiii. =)

Apapun, saya menulis untuk peringatan diri sendiri. Saya cemburu mereka yang mampu menghabiskan cuti dengan baik.

Kalau mahu kerehatan yang abadi, ia akan ada selepas mati. Selagi hidup, banyakkanlah berbakti.
 

Berubahlah. Cuti masih panjnag bersisa. Gunakanlah sebaiknya. Kalau anda tidur sepanjang hari, memang anda tidak akan merasa panjangnya cuti ini. Tapi sekiranya kita menggunakan cuti ini sebaiknya, kita akan rasa, "Panjang dan bermaknanya cuti ini!"



Manfaatkan sebaiknya ya. Jangan jadi manusia rugi (Surah Al-Asr).

Alhamdulillah, saya masih di Seremban dan insya Allah esok akan ke Petaling Jaya, menziarah Sheikhuna Ustaz Muhadir serta sahabat yang masih disana, Asyitah Idris, Afiqah Zulkifli dan adik-adik menerus legacy kami.  Insya Allah,moga Allah mudahkan urusan.

Insya Allah hari Khamis akan berada di bumi Kelantan terchenta. =)

Selamat memanfaatkan cuti semua. =)

Jangan jadi manusia rugi. =)

Bersiap-siagalah untuk mati. =)


Doakan saya dan keluarga di mudahkan semua urusan ya. Allah sedang menguji kami. Besar ujian Allah buat kami sekeluarga. Dan saya yakin, ujian itu untuk lebih mendekatkan kami kepada Dia dan mendekatkan kami sesama kami. Insya Allah. Saya terfikir, ujian ini datang untuk keluarga. Tanpa ikatan kekeluargaan yang mantap, tentu kami tak mampu melaluinya. Semalam dapat tazkirah 'berbayar' dari abang, sejam juga. Panas telinga menekap telefon bimbit. =) Doakan kami sekeluarga ya!
Insya Allah tidak ada sesuatu yang sia-sia pun yang datang dari Allah. Biadikal Khair!


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.