♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Thursday, April 19, 2012

Yang Menyayangi aku +__+

Dalam kelas, aku menjadi pelajar yang begitu aktif. Setiap soalan yang dilontarkan guru, aku jawab dengan tepat. Malah, kesilapan guru pun, aku betulkan dengan hemah.

Sehingga aku menjadi terkenal di dalam kelas. Setiap kali kertas peperiksaan diserahkan kepada pelajar, kertas aku menjadi tumpuan semua classmates. Markah aku jadi bualan semua orang. ^_^

Aku belajar siang dan malam. Aku mengulangkaji tanpa mengira penat dan bosan. Aku membaca tanpa mengenal erti jemu. Aku bertungkus lumus demi segenggam ilmu.

Dalam kelas, guru sangat menyukaiku. Namaku, wajib disebut setiap kali sesi pembelajarannya. Bukan sekali, malah berkali-kali. Banyak pujian yang guru beri kepadaku.

Sehingga satu masa, markah peperiksaanku menjunam. Entah dimana silapnya. Kehidupan yang terlalu tenang menyebabkan aku bersenang lenang, sehingga markah peperiksaan pun lintang pukang.

Semenjak hari itu, setiap kali guru beri esaimen untuk disiapkan, dia pasti beri lebih untuk aku. Dua kali ganda berbanding classmates yang lain.

Setiap kali peperiksaan datang, dia beri soalan yang begitu susah untukku. Sehingga aku menangis merintih sayu. Aku bersedih hati. Aku pilu.

Semua ujian itu aku lalui. Meskipun payah dan air mata yang menemani. Aku lalui.



Saban hati, guru memberi latihan istimewa untuk aku. Kadang-kadang aku rasa ingin putus asa. Beban yang aku pikul berganda daripada mereka yang lain.

Semakin banyak soalan yang guru beri, semakin mencabar jawapan yang perlu aku cari. Disebabkan itu, semakin dekat guru itu aku dampingi. Saban waktu, dengan guru aku bersama selalu.

Terdetik di hatiku, "rugi menjadi pelajar cemerlang."

Rupanya, bila tiba di penghujung jalan, baru ak sedar. Guru sedang melatih aku berjiwa besar. Dia sedang mengujiku agar tegar. Dia juga sedang mengasah aku agar tabah.

Rupanya, segala ujian itu, kerana dia sayang kepadaku.

Sehingga hari ini aku menjadi OSEM. ^_^

Begitulah cara Tuhan menunjukkan kasih sayangNYA.

Semakin DIA sayang, semakin banyak ujian dihantar. Bukan benci, tapi tanda sayang.

Bukan dihantar ujian untuk melemahkan kita, malah diberi ujian agar kita 'lebih' berbanding yang lain. Cuma natijahnya entah bila, hanya DIA yang mengetahui.

Seperti itulah Tuhan. Semakin sayang DIA pada hambaNYA, semakin banyak rintangan yang diberi. Agar semakin dekat hati hambaNYA dengan DIA.

Semakin banyak ujian, lumrahnya, semakin kita mencari DIA kan?

Besarkan hatimu menempuh ujian TUHAN.

Bukan sia-sia diberikan kesusahan.
Sesungguhnya selepas kesusahan itu, pasti ada kesenangan.

Maaf, beginilah cara aku memotivasikan diri.
Kisah di atas (guru dengan pelajar), bukan kisahku.
Erk, aku pelajar biasa-biasa saja. ^_^

Kadang-kadang, dengan memberi peringatan kepada orang lain, insya ALLAH terperingat pada diri sendiri.

Semoga ujian yang datang, tidak melunturkan semangat yang mekar di jiwa muda ini.
Semoga ujian yang datang, tidak menyebabkan berat diri ini untuk berjuang dan berkorban.

Ujian, aku ada ALLAH. Tempat mengaduku, tempat meminta pertolongan.

Ujian, sebesarmanapun engkau, aku  yakin, ALLAH ada kuasa yang MAHA BESAR. Mengatasi segala kebesaran yang ada dibumi dan dilangit. ^_^

Kata lecturer UNGS, "Husna, Isbir! Isbir!" (Beliau suruh sabar sebab lain. Tapi bermotivasi dengan perkataannya. ;p)

Bersabarlah.

Mohonlah pertolongan pada DIA dengan solat dan sabar. ^_^

Insya ALLAH, Allah ada disisi, menemani. Carilah DIA, dekatilah DIA.

Dia yang menghantar masalah ini. Dia juga yang akan menyelesaikannya.

p/s : Maaf, kalau asyik 'high' dan 'lost'. Tak sengaja. Maaf kalau asyik masam tanpa disedari. Maaf kalau terlebih cerita tanpa menyedari. ^_^

Sehingga ALLAH mempertemukan kita kembali. Insya ALLAH.

Tinta OSEM-to-be,
Husnataqwa. ^_^
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

2 comments:

mar_ said...

allahu allah..
allah sayang sangat kat awk dik..
saya pun sayang awk, sebab awk ni unik. hihi.

take care dear lil sister. c u soon!

Rintihan HambaMu said...

Allah...
bnyak cara Allah utk mentarbiyak kita..
kadar ujian yg dtg kpd kita, mengikut kadar keimanan kita.
Allah sygkn dirimu.^_^

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.