♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Tuesday, June 12, 2012

Diary Posting : Kasih sayang sampai tua ;)

Poliklinik Beserah
Department Radiologi
(Depan kaunter)



Saya serahkan filem x-ray yang sudah siap di proses kepada seorang Mak Cik. Berumur 63 tahun. Mak cik yang disyaki menghidap PTB. Ditemani suaminya.

Kemudian mak cik itu bertanya pada saya,
"Lepas ni nak buat apa?"

Kata saya,
"Lepas ni Makcik jumpa doktor ya.."

Kemudian si suami menyampuk,
"Sebab sayang lah tu doktor nak jumpa lagi"

Dengan nada gurauan yang cukup mesra.

Kemudian saya terfikir, bahagianya mereka menghabiskan sisa-sisa kehidupan. Si suami berkopiah hitam, si isteri bertudung labuh. Gaya-gaya Pak Aji dan Mak Aji di kampung.

Saya hampir menangis. Sebab?
Teringat pada Ibu Ayah di kampung. Saya cukup cukup berharap Ibu saya juga sedang bahagia. Sedang tersenyum lebar. Sedang bergelak tawa.

Mammy Daddy,
semoga terus sihat,
senyum,
gembira,
senang hati
selaluuuuuu
^_^


Sebab lain?
Sebab saya terfikir, suatu hari nanti, bagaimana saya dan rumah tangga saya? Adakah seperti itu? Atau lepas ni datang hospital sorang-sorang, suami entah kemana.
Kalau betul sebuah rumah tangga yang mawaddah warahmah yang saya impikan, tentu ia bermula dari pemilihan calon. Makna kata, ia bermula sekarang.

Saya risau seandainya baitul muslim saya tidak seperti mereka. Bagaimana anak-anak saya kelak?

Sungguh saya pasti, memilih calon zauj itu tidaklah semudah memilih ikan di pasar. Yang paling baik, yang paling murah tapi segar, itu yang kita ambil. Tidak. Sama sekali tidak.

Sebaliknya ia berbeza. Malah lebih dari itu.

Orang kata, nak cari suami ni macam nak beli durian. Lihat kulitnya, isinya bila makan nanti baru tahu bagaimana rasanya. Sebab tu waktu beli durian kena bawa orang pro-durian untuk pilih durian terbaek. ;)

Sungguh. Saya rindu Ibu saya. Saya rindu keluarga saya. ;)


Sehingga bertemu lagi di bingkisan Diary Posting akan datang ;)
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

1 comment:

Anonymous said...

sweet lah kak husna =.=

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.