♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Sunday, July 01, 2012

Selamat tinggal, Year 1. ;)

Alhamdulillah. ^__^

Semalam (30 Jun 2012), perjalanan menuju ke Kelantan seawal jam 10 pagi. Tiba di Kelantan tepat jam 4.15 petang. Gembira, tapi terbantut dengan rasa penat memandu tanpa henti.

Sahabat-sahabat Highbrow Caliph masih belum pulang. Mereka ada 'holiday' ke Terengganu. Ibu Ayah pula sangat susah memberi kebenaran untuk saya keluar bersuka ria. Walaupun dipujuk berkali-kali, mereka tetap tak bagi. Natijahnya, saya terpaksa balik dulu, dan sahabat sekelas sedang bergembira di Terengganu.

Result sudah keluar, alhamdulillah tidak ada subjek yang sangkut. Walaupun pointer jatuh 0.1, tapi perjuangan masih di landasan yang betul, kata Br Zainul.


Jumaat hari tu, bersamaan hari terakhir posting di HTAA, sewaktu lunch break and jumaah prayer break, saya ke UIA campus. Bertemu Madam Narina, our HOD. She gaves me a lot of advice, as usual. Nak balik tu, cari Br Zainul. Tak jumpa pulak kat biliknya. Tapi on the way balik terjumpa tengah jalan. Gembira sangat bila Br Zainul berhentikan kereta tepi jalan and we had a nice talk kat tepi jalan tu. Sampai guard pun datang ingat ada eksiden ke apa. Lama juga borak dengan Br Zainul, dah terlambat nak masuk HTAA. Lastly, at 4pm baru ada kat HTAA. Sepatutnya masuk semula after break pukul 2.45pm. Tapi dengan kebenaran HOD. ;)


last day at HTAA.
In the frame : hajar, sarah, En Akmal, En Jo, Nabilah, Ezzatul.




Minggu lepas, kami keluar dinner satu kelas. For the last time. Kalau kelas lain buat rehlah ke Pantai Sepat. Buat ekspedisi tawan Bukit Panorama. Tapi kelas kami ni asyik makan ja. ;)

highbrow caliph @ tanjung lumpur


What a beautiful when my classmate said, "Setahun kita bersama, dah terasa lama, tapi kita masih ada tiga tahun untuk terus bersama. What will happen next, kita tak tahu."

Tiga tahun lagi perjalanan ini akan berlangsung. Walaupun setahun itu dirasakan sekejap, tapi tiga tahun itu tentu banyak benda boleh berlaku.

Sorang lagi kawan kata, "Maybe next two years, susah dah nak gather macam ni. Semua orang sibuk kena posting merata-rata. Kalau ada yang dah kawin, komitmen keluarga lagi."

Dan saya ketawa. Jauhnya fikir!

Year 1, sweet memory. Kita anak bongsu. Kita adik. Kita baru. Semangat kita pun masih berapi-api.
Nanti Year 2, semangat kita lagi berapi api tau. Walaupun nanti kita dah tak jadi bongsu. Kita ada junior. Kita dah tua.

Bila saya balik kampung, sedang saya mengeluarkan barang-barang dari kereta, seorang jiran bertanya,

"Na dah habis belajar ke?"

Mahunya saya tergelak.  Memanglah ramai kawan-kawan satu batch SPM dulu dah habis belajar, tapi perjalanan hidup saya agak berbeza.

Sepupu saya, dulu kami sama-sama belajar di kelas yang sama di sekolah yang sama. Sama-sama amek SPM dan sama-sama dapat result SPM yang serupa.
Alih-alih bulan 12 nanti beliau sudah habis belajar. Dan bulan 9 nanti dah nak bertunang.
Of course lah semua orang keep on comparing saya dengan dia. ;)

Sepupu saya itu pun satu, asal datang rumah saja, buat soalan maut.
"Kau bila nak move forward ni? Tara tu ja.."

Takpe, jalan yang Allah beri pada seseorang itukan berbeza. Tak sama. ;)

Cuti pun bermula, officially.
Kalau orang lain dah start cuti lama dah, kami baru nak merasa cuti.
Merancang apa nak buat cuti nanti. Apa yang nak dicapai. Apa objektif dan matlamat.

Bila dalam kereta saya cakap kat Ibu saya nak set up kan saya punya objektif dan matlamat serta KPI untnuk cuti ni. Ibu saya kata,
"Awak ni complicated lah!"

Complicated ke?

Sepanjang dalam kereta, Ibu kerap mengingatkan saya supaya belajar menjadi surirumah. Belajar memasak, kemas rumah dan uruskan rumah. Kata Ibu, saya sudah tua, bukan budak-budak, walaupun saya 'adik', tapi nanti kalau kawin bukan suami kira pun kau adik ke tak adik.
Gelak besar saya dalam kereta. ^__^

Sesiapa yang ada tawaran kerja untuk saya, bolehlah PM saya. ;)

Insya Allah, cuti kali ini sungguh bermakna. Cutinya bermula di Syaaban, melalui Ramadhan dan berakhir di bulan Syawal. Ketiga-tiga bulan ini adalah bulan yang istimewa. Bulan yang penuh barakah. Bulan yang penuh pahala dan rahmat. Rugilah mereka yang menyia-nyiakannya. Mari kita mengambil peluang cuti ini untuk menjadi yang TERBAEK. Allahumma Ameeeen. ;)
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

2 comments:

sepupu said...

Sepupu saya, dulu kami sama-sama belajar di kelas yang sama di sekolah yang sama. Sama-sama amek SPM dan sama-sama dapat result SPM yang serupa.
Alih-alih bulan 12 nanti beliau sudah habis belajar. Dan bulan 9 nanti dah nak bertunang.
Of course lah semua orang keep on comparing saya dengan dia. ;)

Sepupu saya itu pun satu, asal datang rumah saja, buat soalan maut.
"Kau bila nak move forward ni? Tara tu ja.."

Takpe, jalan yang Allah beri pada seseorang itukan berbeza. Tak sama. ;)


hihihi. fine la miss cousin. :p
tapi kalau kita yang pilih untuk tak move forward susah jugak kan?
by the way, doakan saya ya.
in everything, still, you are the best. and of course better than me la husna. =)

husnataqwa said...

fine la fine la. ;)

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.