♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Monday, August 27, 2012

3 Syawal : Jaulah Walimah ^_^



dashboard lovely lappy

Alhamdulillah, 3 Syawal bersamaan 21 Ogos merupakan tarikh istimewa buat mereka yang meraikan cinta. Kalau diikutkan, tiga insan bermakna dalam hidup saya, meraikan cintanya hari ini. Pertamanya sahabat baik sejak sekolah menengah, Nurhana. Tapi disebabkan 3 Syawal terlalu 'pack' dengan aktiviti keluarga + aktiviti Geng Konvoi, terpaksa saya meng'available'kan diri menghadiri akad nikahnya sehingga tengah malam. Dan mereka berdua selamat diijabkabulkan hampir jam 11 malam pada 2 Syawal. Tahniah Nurhana dan Muaamar Amin bin Othman. Kekanda kepada Mufidah Othman, sahabat se'DQ' dan se'UIA'. Malam akad nikah sempat beramah mesra dengan Kak Mufi dan keluarganya.

akad nikah My Bestfriend, Nurhana dan Muammar Amin.

 

Keduanya, majlis meraikan cinta sahabat se'DQ', Nurul Bahiah Shakiman dengan pilihan Allah untuknya, Hilmi Hatta. Hari tu janji dengan Geng Konvoi nak pergi akad nikah beliau, tapi disebabkan meeting drag berjela-jela, tak dapat memenuhi hasrat hati. Jadi untuk majlis walimah, kami gagahkan hati meredah segala 'jammed' ke teratak beliau di Jalan Bayam.


nurul bahiah dan zauj, hilmi hatta. 

Ketiganya, majlis trainer saya dalam bidang dakwah, Kak Mastura binti Razali. Kekanda kepada Mazlan Razali. Diijabkabulkan dengan pasangannya, Adham Hilmi. Alfu Mabruk. Waktu ke walimah Kak Mastura, sempat lagi dia tanyakan saya tentang perkembangan anak usrah di IKIP. Aduh, semoga terbinanya baitul haraki. Insya Allah. ^_^

Sebelum menghadiri walimah, saya menggagahkan diri menziarah ke rumah bapa saudara di Pendek, Kota Baru. Open House yang boleh dikatakan acara wajib bagi keluarga sebelah Ibu. 12.30 tengahari kami sekeluarga bertolak ke Kota Baru, Alhamdulillah, jalan sesak tapi tidak sebegitu teruk.

Di rumah Ayah Chik, saya masih dalam pantang. Tidak menjamah apa-apa makanan. Tengok makanan pun rasa nak muntah. Ujian betul di aidilfitri. Makanya, sekadar berukhuwwah dan mengasuh anak saudara yang memang 'lasak'.



Anak saudara saya, Munir bersama sepupunya, Ahmad Naim  di rumah Tok Chik






















Memandangkan berjanji dengan Geng Konvoi untuk berkumpul di depan Balai Islam Lundang, pukul 2.30 petang, maka selepas menunaikan Zuhur berjemaah saya terus bergerak ke Lundang. Nak dijadikan cerita, saya tiba agak awal di Lundang, jalan sesak, tapi untunglah bertolak awal, maka tidak lambat.  Sedang menunggu Geng Konvoi depan Balai Islam, Ibu menelefon, bertanya kunci kereta CRV. Sekali bila saya tengok dalam beg, kunci kereta CRV itu tersenyum dengan bangganya pada saya. Pada mulanya, dari Pasir Mas ke Kota Baru saya pandu CRV. Untuk ke konvoi, saya minta kunci Kancil pada Abang. Tapi terlupa nak buat sistem barter, menyebabkan dua kunci kereta ada pada saya.

Punyalah dalam hati cuak. Macamana depa nak pergi beraya ke rumah-rumah terbuka? Mustahil untuk saya kembali ke Wakaf Che Yeh dan memulangkan kunci. Jalan sesak, dan terlanjur berjanji 2.30 petang dan wajib menepati janji. Tambah pula orang yang decide masa, adalah diri sendiri. 

Alhamdulillah Ibu dan Abang tidak memaksa saya pulang, sebaliknya banyak amaran keras diberikan supaya balik awal. Kebetulan ada open house di rumah kakak ipar, Kak Farah. Abang kata, wajib pergi. Padahal kalau saya tak pergi, depa rasa sunyi. ^_^ Pastu paksa-paksa orang pulak. Masa minta kebenaran nak pergi kawen kawan pun, dah buat muka. Ceyt.

Setelah berjaya mengumpulkan semua orang, tiga biji kereta dan sebuah LC (macam canggih namanya, ianya sebuah motosikal), kami menuju ke Jalan Bayam. Nak dijadikan cerita yang comel, Geng Konvoi tiba-tiba bertambah dengan kehadiran senior tahun tiga kuliah Farmasi. Dengan penuh tiba-tiba dan suspennya, terkonvoi sama-sama. Ingatkan sapa yang call dan tanya jalan ke rumah Bahiah, rupanya Yang Berhormat beserta kawan-kawannya!

Tapi suasana sedikit suram bila motosikal yang sebuah tu dah sesat sampai ke wisma. Ingatkan depa follow belakang, rupanya dah terkehadapan. Mereka bukan sesat, tapi mereka lagi tahu jalan sebenarnya. ^_^

Dengan penuh sabar menunggu kedatangan mereka. Macam stress petakan jalan pada 'adinda' tersebut, tapi nasib baeklah dia cool. Cool sokmo~ Cakap pasal Jalan Bayam dengan orang Pasir Mas, haruslah. =.=' Saya rasa beliau pun tensi dengan saya. Tapi untunglah kesabarannya tinggi.

Kami masuk bertemu mata dengan pengantin, Nurul Bahiah dan Hilmi Hatta. Erk, yang muslimin jumpa zauj, yang muslimat jumpa zaujah sajalah. Tapi waktu ambil gambar dengan penngantin, sebab nak cepat, tak sempat nak cari muslimin. Rupanya dibawah pokok, menanti 5 MINIT yang dijanjikan. ^_^ Janji ditepati!




Perjalanan diteruskan ke Paya Rambai. Erk, entah betul ke tidak nama tempatnya. Teratak baru Mazlan Razali, adinda kepada Kak Mastura Razali, kami jejak. Walimah Kak Mastura dan Adham Hilmi bertemakan hijau, sampai air minum pun hijau. Darah pun confirm hijau ni. Erk, dan yang penting, undi pun harap-harap HIJAU. ^_^





Tapi kali ni, muslimat pulak tersesat. Gara-gara hilang punca di lampu isyarat. Kali ni yang jadi leader adalah LC, disebabkan LC adalah motosikal, maka beliau akan selalu berada di depan, dan meninggalkan kami dalam kesesakan lalu lintas. Sebagai pemandu yang 'sangat berhemah', alhamdulillah sempat jejak LC, tapi sebiji kereta Myvi hijau tertinggal di belakang. Lama juga tunggu mereka cari jalan. At last, kena hantar tiga orang 'guard' tolong tunggu tepi jalan. Nasib baik semua hati baikdan tak payah suruh pun dengan sendirinya pergi tunggu. Memang calon menantu yang baik. ^_^

Selepas semuanya selamat jejak rumah Kak Mastura, kami bertemu dengan pengantin. Bagi hadiah yang harganya agak 'lumayan'. Haha. Dengar harga hadiah, sebakul muslimin berleter. ^_^

Geng Konvoi with Kak Mastura dan Adham Hilmi.
^_^


Di rumah Kak Mas, saya sekadar minum air. Mana nak tenang, telefon bimbit tak henti berbunyi. Lepas Ibu, Abang pulak yang call. Kami cepat-cepat ambil gambar dengan pengantin dan saya terus bergegas pulang ke Wakaf Che Yeh. Sementara muslimat lain meneruskan sesi menjamu selera di rumah Kak Mastura. Kata Asyitah Idris, tak tahan tengok kerabu perut. Kasihan mereka, disebabkan saya dalam 'pantang', depa tak dapat menjamu selera dengan tenangnya. Bersalah sangat rasa. Sepanjang perjalanan menuju Wakaf Che Yeh, tak henti-henti dihantui rasa bersalah. Ini semua salah kunci CRV yang tersenyum dalam beg biruku. Potong line sungguh. Kalau tak, rasanya family tak kisah pun balik sedikit lewat. Tapi untunglah mereka dapat menjamu kerabu perut. ^_^


Jalan menuju ke Wakaf Che Yeh sangat sibuk. Sejam juga dalam perjalanan yang sepatutnya 15 minit. Dalam hati bukan main cuak takut kena marah sebab sangat LALAI, terbawa kunci CRV. Habis abang kakak ibu ayah susah sebab kita. Planning depa terpaksa berubah sebab kelalaian saya. Mereka juga terpaksa balik lambat sebab saya. Tentulah, mustahil untuk saya bawa dua kereta dalam satu masa.

Dalam hati berdebar, drive bukan main laju, undang-undang jalan raya tak kisah dah + pulak sedih sebab tak sempat berlama-lama dengan Bahiah, dan Geng Konvoi yang kattang. ^_^

Tapi alhamdulillah Allah mudahkan. Ayah Ibu Kakak Abang semua tak marah. Sebut pun tidak. Tapi saya yang mengaku awal-awal, "Maaf, saya lalai. Lain kali tak buat lagi." Semua senyap dan tak respon apa-apa. Sekadar senyum dan paksa saya makan Mee Kari di rumah Kak Farah.

Kemudian kami sekeluarga pulang kerumah, keletihan. Kasihan tengok Aina Nuha tertidur kepanasan menunggu saya. Seriously, sangat rasa bersalah. Bersalah dengan kawan-kawan + bersalah dengan family.

Tapi kata pada hati, ini aturan Allah, pasti ada hikmah yang tersembunyi. Tapi kita manusia yang memang tak sedar akan hikmah Tuhan berikan. Bila saya tanya pada Ibu, "Ibu marah kakak tak? Kakak dah susahkan semua orang. Abang kakak marah kakak tak?" Tapi jawapan Ibu sangat cool, "Tak marah, bukan kakak sengaja kan? Allah yang aturkan begini begini. Tak payahlah kecewa. Kakak bukan jenis yang lalai, tapi kali ni kakak lalai. Peringatan Allah tu, kakak. Ada hikmahnya. Dah la, tak payah nak rasa bersalah. Abang Kakak semua OK, tak marah pun."

Senyum panjang dengar jawapan Ibu. ^_^

Balik rumah, kena ambil hati semua ahli keluarga. Walaupun depa tak marah, tapi tetap hati mereka akanku tawan. Rajin terlebih malam ni. Itu taktik nak mudah dapat kebenaran keluar selain daripada ceritakan dan kenalkan kawan-kawan kita pada parents dan keluarga. ^_^

Mungkin untuk cuti semester kali ini, inilah kali terakhir Geng Konvoi bersidang dan bertemu seta berkonvoi. Next planning, insya Allah ke Teluk Cempedak di Kuantan.
K.A.M.I


Kadang-kadang Allah beri kita ruang dan peluang untuk mengenali antara satu sama lain, dan Allah akan beri kita jarak. Jarak itu adalah ujian untuk kita. Sebenarnya, jarak itulah yang mendekatkan kita, walaupun mungkin kita terseksa. 

p/s : Tension tengok gambar sahabat rapat, sahabat se'GEN' kahwin. Dah tua bangka dah rupanya. Fokus Husna, Fokus. Jangan hilang fokus. HAHA *sigh




:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

7 comments:

#thelagidanlagi said...

tergugat hati bile tegok kawan2 bernikah... aduuss ..

bila gua nak bernikah nie makk!!
bagi la gua kawen....

ojokoyongonong said...

comel lah geng konvoi ni. nanti datng kuantan konvoi tak kuantan pulak. sweet la korang. hebat hebat..

Anonymous said...

dua2 gambar kak hsna dok seblah pengantin. itu satu petanda yang baik. mungkinkah anda pengantin seterusnya?

husnataqwa said...

the fikirman, takpe, sudah ditetapkan masa yang sesuai. Usaha + sabar menunggu. ^_^

Ojo, sweet kat mane tu? Ala kulli hal, alhamdulillah. Konvoi kat kuantan? Insya Allah sekiranya ada masa. Kat kuantan busy ^_^

Anon, mungkin YA, dan sangat besar kemungkinan TIDAK. Perancangan dan calon pun belum ada. ^_^

barise kelape said...

kat kuantan nt konvoi haraki pulak kak.... jom2. semangat sikit geng konvoi ada. aura geng konvoi hebat!

husnataqwa said...

Konvoi Haraki? Insya ALLAH buleh jah...

Lagi ramai la konvoi lepas ni.. ahha

Anonymous said...

lawa la gambar korang 5 orang tu. kalu buat colour lagi lawa,ni macam nak tak nak je tunjuk muka. pasni nak tengok muka2 kattang ni di kuantan pulak

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.