♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Sunday, August 05, 2012

Ramadhan : Separuh masa kedua untuk bermusafir

Ramadhan sudah separuh meninggalkan kita. Cepatnya, masya Allah.




Sudah 17 Ramadhan. Its Nuzul Quran.

Memegang taklifat sebagai hamalatul Quran adalah satu amanah yang perlu dimuhasabah menjelang Nuzul Quran. *Actually kena muhasabah every second.


Sekarang Imam solat terawih dah masuh juzuk tengah-tengah dah. Juzuk 15-16. Dah mula teragak-agak dah nak ikut. Dah mula lupa page mana. Lupa nak sambung ayat apa. Lupa lah pokoknya.

Kadang-kadang kita selalu selesa. Sampailah ada orang yang lebih baek dari kita, baru kita tahu, kita tak bagus sangat pun. So, kadang-kadang tu, kita perlu tengok orang yang lebih baik dari kita untuk muhasabah diri kita.

mencinta pencinta ALQURAN
Jatuh cinta dengan orang yang jatuh cinta dengan ALQURAN. Kecintaan pada AlQuran adalah kecintaan kepada Agama. Kecintaan kepada Agama adalah kecintaan kepada Allah. Dan sungguh, kecintaan kepada Allah adalah segala-galanya.

 

Ramadhan masih bersisa separuh masa lagi. Masih punya waktu kalau kita mahu memanfaatkannya. Make sure Ramadhan yang bersisa, lebih baik dari separuh masa yang sudah berlalu. Bangun awal sikit dari biasa. Tambah-tambah sepuluh malam terakhir sudah hampir sangat. Masya Allah. Subhanallah.

Insya Allah, bakal bermusafir di separuh kedua bulan Ramadhan. Musafir mencari erti. Tapi masibe berbelah bagi. Macam kesian pulak nak tinggal Geng Konvoi buat kerja. Dah la ada 4 orang saja, kalau saya cabut bermusafir, tinggal tiga orang. Macam lagu 10 budak nakal pulak. Lepas sorang, sorang collapse.
Insya Allah, kalau Allah mudahkan bakal bermusafir. Nak sangat musafir, tapi nak kena setelkan dulu urusan Ifthar Tarbawi yang bakal berlangsung tak lama lagi.

Kadang-kadang, bila kita keliru, kita perlu pergi jauh dari keadaan itu. Kita perlu mencari diri dan pendirian yang kukuh. Kadang-kadang kita kurang pergantungan pada Allah, menyebabkan kita banyak keliru dalam pelbagai urusan. Pergantungan dan tawakkal kepada Allah adalah segalanya. Bukan mudah menentukan kehidupan, memilih jalan di hadapan. Semakin kita dekat dengan pilihan, semakin banyak kita diberikan cabaran. Hanya Allah yang tahu apa yang baik untuk kita. Wajarlah kita 'bermusafir' mencari kasihNya. 

Hati kita Allah yang pegang. Hati kita Allah yang pegang. Carilah Allah dalam setiap langkahmu. Carilah Allah dalam setiap langkahmu.  


:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

2 comments:

Anonymous said...

musafir kemana? nak ikut jugak.

Ahli Kompi said...

salam kenal

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.