♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Thursday, September 20, 2012

saya pilih mengundi.

19 September merupakan hari penamaan calon. maka semalam terpaparlah di board nama candidates yang bakal bertanding dalam pilihanraya kampus yang akan berlangsung 25 September nanti.

Awareness tentang pentingnya mengundi dan memilih pemimpin yang selayaknya sangat kurang di kalangan pelajar UIA sendiri. mana tidaknya,ada yang tak tahu pun tarikh PRK! Apalagi untuk mengambil tahu calon yang bakal bertanding.

kebanyakan pelajar di universiti khususnya UIA sudah mencecah 21 tahun, kalau di dunia sebenarnya pun dah layak untuk mengundi. bermakna, umur sekarang sudah secara amnya dikelaskan sebagai umur yang matang untuk memilih pemimpin yang akan menerajui tampuk pimpinan pelajar di universiti.

Maka rugilah seandainya kita tidak mengambil peluang ini untuk menjadikan PRK sebagai medan latihan di dunia sebenar nanti. latihan untuk apa? Untuk memilih pemimpin yg selayaknya.

Mengundi adalah tanggungjawab bersama. Memilih pemimpin yg paling layak diantara yang layak adalah tanggungjawab semua. kelak kita bakal dipersoalkan Allah sekiranya kita tidak meletakkan orang yang selayaknya untuk memegang amanah yang berat.

Soal SRC bukan saja berkait dengan pangkat,jawatan dan merit, tapi ia adalah tanggungjawab yg besar. satu kaki di syurga, satu kaki di neraka.

Buat calon yang akan bertanding,masih belum terlambat untuk memperbaiki niat di hati.

Buat bakal pengundi, pilihlah yang selayaknya. Yang penting, jangan lupa, saya pilih mengundi..

All the best to all candidates!
:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

3 comments:

Anonymous said...

kenape akk tak bertanding? :-( Baru ingat nk tolong kempen dan vote.

husnataqwa said...

Family tabagi~

husnataqwa said...
This comment has been removed by the author.

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.