♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Monday, October 08, 2012

5th Week : Terlalu pantas waktu berlalu.


Minggu yang kelima. Teruja melihat bilangan minggu yang banyak. Semakin banyak minggu, semakin cepat tarikh untuk konvokesyen. Its such a strong motivation bila tengok gambar orang konvo. And some people do post about their parents feeling on convocation day. Walaupun Ibu dan Ayah dah menghadiri 5 kali majlis konvokesyen(nasiblah jadi anak yang keenam), i have my own way to make them proud. Insya ALLAH.  Make me feel very bersemangat nak mendekati hari konvo. Sepatutnya, begitulah kita bersemangat menghadapi hari kematian kan. Sedangkan mati itu lebih dekat. Tapi selalu lupa mati itu dekat. *Sigh
very motivated picture.
^_^

one day i will.
Insya ALLAH

"Detik waktu terus berjalan

Berhias gelap dan terang
Suka dan duka
Tangis dan tawa
Tergores bagai lukisan"
Sesungguhnya hati orang yang bodoh itu ada di mulutnya tetapi hati orang yang bijaksana ada di hatinya

A lot of things yang memahat memori tahun dua. Ternyata lebih dewasa. Tidak laen segala yang terjadi banyak mematangkan diri dan hati. Till now, i do believe, makin lama orang tu hidup, makin banyak pengalaman. But, ada juga some people yang tak 'explore' hidup ni. Ish, rugi. Dunia ini memang sementara. Tapi ia tetap jambatan menuju akhirat. Explore dan hiduplah dengan baik di dunia ini, kerana manifestasi bagaimana natijah kita di akhirat kelak adalah bagaimana kita mengisi kehidupan dunia hari ini.

Ada yang hidupnya diisi untuk belajar semata-mata sehingga meninggalkan kepentingan dakwah. Sedangkan menjalankan dakwah adalah wajib untuk kullu muslim. Some people might say, "Aku buat dakwah juga, dakwah bil hal. Aku pakai tutup aurat, aku buat akhlak baik. Cukuplah tu."

Kalau semua orang doing the same things, sape yang akan sampaikan kalam dakwah ke seluruh pelusuk dunia? Nabi Muhammad SAW adalah orang yang dijanjikan syurga. And see, apa baginda buat untuk dakwah? Not only just show the qudwah hasanah. Yeah, baginda buat lebih dari itu. Baginda bermati-matian menjalankan dakwah. 

Terbukti berapa banyak parut-parut perjuangan di badan baginda hasil dari dakwah baginda? Dan tengok pada diri kita, apa kesan/parut kita dalam menjalankan dakwah? Hampir tiada.
Tapi kita sudah merasakan diri kita adalah seorang daie yang berjaya dengan menutup aurat dengan sempurna. It is really not enough, friend.

@ talk comparative religion by Dr Zakir Naik.
It is proudly to welcome Dr Zakir Naik to Malaysia.
Please come again, Dr!

Minggu kelima agak mendebarkan. Sebab minggu keenam adalah minggu untuk mid-term exam. Tapi minggu ketujuh membuatkan saya lebih teruja melalui minggu keenam, sebab minggu ketujuh adalah holiday week. Sejak 1 September datang ke UIA Kuantan, belum pernah lagi rasa menangis dalam hati seperti minggu ni nak balik Kelantan. Memang lumrah, nak dekat exam, sibuk struggle untuk study, waktu-waktu macam ni macam-macam perasaan datang ganggu. Perasaan nak balik lah. Perasaan nak makan masakan Ibu lah. Not only me, kawan-kawan pun do share the same things. Pernah sorang sahabat saya kata, "Waktu nak exam ni selalu diganggu perasaan nak bercinta! Adehhh!" Tergelak, tapi ada ke? T.T



Quiz Pharmacology yang sangat tough. I do wonder macamana soalan mid-term and final exam, kalau quiz pun dah rasa macam SPOILT!
Masa berlalu begitu pantas. Rasanya tadi baru 2.45 pm apabila saya berhajat untuk mengupdate blog. Now, its already 3.15 pm and i need to stop to proceed with my study. A lot of assignment yang kena siapkan sebelum balik cuti.

Just enjoy some pics of my journey till 5th week. It is nice. Yeah, i do explore the life very well and i will explore more and better in the future weeks to comes.

Kakak said, "Waktu belajar, explore hidup baik-baik, Nanti dah start kerja, kahwin segala bagai, banyak yang membataskan kita berbanding waktu bujang trang tang tang dan waktu belajar yang enjoy."

Lets explore! ^_^
us @ Kediaman Rasmi Menteri Besar Pahang.
^_^
“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).” – Surah AsSyuura : Ayat 30

roof-top sahur with Kelantanians; Zakirah dan Wirdah.

Ibnu Abil ‘Izz al-Hanafi berkata:
 “…tiada kehidupan untuk hati, tidak ada kesenangan dan ketenangan baginya, kecuali dengan mengenal Rabbnya, Sesembahan dan Penciptanya, dengan Asma’, Sifat dan Af’al (perbuatan)-Nya, dan seiring dengan itu mencintai-Nya lebih dari yang lain, dan berusaha mendekatkan diri kepada-Nya tanpa yang lain…” 

Congratulation to our new SRC line-up.
Re-election adalah sejarah terindah.
Manual voting adalah kenangan yang comel.
^_^

Ibnul Qayyim rahimahullah mengatakan, :
 “Waktu manusia adalah umurnya yang sebenarnya. Waktu tersebut adalah waktu yang dimanfaatkan untuk mendapatkan kehidupan yang abadi dan penuh kenikmatan dan terbebas dari kesempitan dan azab yang pedih. Ketahuilah bahwa berlalunya waktu lebih cepat dari berjalannya awan (mendung). Barangsiapa yang waktunya hanya untuk ketaatan dan beribadah pada Allah, maka itulah waktu dan umurnya yang sebenarnya.  Selain itu tidak dinilai sebagai kehidupannya, namun hanya teranggap seperti kehidupan binatang ternak. Jika waktu hanya dihabiskan untuk hal-hal yang membuat lalai, untuk sekedar menghamburkan syahwat (hawa nafsu), berangan-angan yang batil, hanya dihabiskan dengan banyak tidur dan digunakan dalam kebatilan, maka sungguh kematian lebih layak bagi dirinya.” 
Attending wedding of Uda Dalila with LOVE @ Terengganu. 

Perkataan yang lemah lembut itu melembutkan hati yang lebih keras dari batu batu dan perkataan yang kasar akan mengasarkan hati yang lebih halus dari sutera
shoot the love sight. 

Kemuncak segala dosa ialah bohong. Dua perkara yang sentiasa mengiringi bohong ialah banyak berjanji dan banyak memberi alasan

us @ wedding Misuari.

Kegagalan pertama, tidak ianya terus gagal: tetapi ianya kan membangkitkan cita cita yang bersemangat lagi teguh bagi sesiapa yang pernah mengalaminya
us @ himpunan membantah filem menghina Rasululah SAW.

1000 mancis tidak menerangi kau di dalam kegelapan buat selama lamanya tetapi cahaya keimanan dapat membawa kau ke jalan kesenangan
everything is a nice memory to remember.
Thanks to all who make my life better.
Who give me strong motivation to work-hard in this dakwah.
And who never stop me to struggle very well in my academic.
Thanks to family, thanks to friends, thanks to lecturers, thanks to all!
May Allah bless us!


Cintaku kepada Tuhan kerana aku adalah ciptaan-Nya. Cintaku terhadap seseorang itu adalah kerana perasaan yang dicipta-Nya
"Seribu mimpi berjuta sepi
Hadir bagai teman sejati
Di antara lelahnya jiwa
Dalam resah dan air mata
Ku persembahkan kepadaMu
Yang terindah dalam hidupku


Meski ku rapuh dalam langkah
Kadang tak setia kepadaMu
Namun cinta dalam jiwa
Hanyalah padaMu

Maafkanlah bila hati
Tak sempurna mencintaiMu
Dalam dada ku harap hanya
Dirimu yang bertakhta

Detik waktu terus berlalu
Semua berakhir padaMu"


Published with Blogger-droid v2.0.6

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.