♥♥♥ Follow me ♥♥♥

Saturday, April 06, 2013

Keadaan yang menekan.

Saya, sejak myda remaja sukakan keadaan yang mencabar.

Contoh kradaan, bila ada 4 jam untuk siapkan satu esaimen. Atau ada 10 minit untuk siapkan tutorial sebelum dihantar.

Saat genting yang mencabar sebenarnya banyak beri kita potential energy yang tersembunyi.

Lebih kurang macam hidden energy.

Saya suka ditekan. Berada dalam keadaan yang sedikit tertekan,akan membuatkan kita memaksimakan potensi kita.

Selain tu, ada lagi sebabnya. Sebab bila keadaan menekan, kita lebih tinggi pergantungan kpd Allah.

Saya mula perasan sejak 2004, saya cenderung untuk menghabiskan banyak masa membaca Quran sewaktu keadaan menekan. Kalau waktu lapang,saya terlalu 'senang' tanpa Quran. Memang tak patut!

Sekarang saya sering berada dalam keadaan yang sentiasa ditekan. Kiri kanan atas bawah. Sehingga rasa tidak sanggup dan ingin mengalah. Tapi saya tidak pernah mengaku tewas. Sebab saya yakin ada yang sentiasa bersama saya yakni Allah. Dia melihat segala jerih payah tekanan yang kita hadapi,lebih-lebih lagi andai tekanan dengan kerja dakwah.

Keadaan kadang-kadang terlalu menekan buat kita. Tapi ketahuilah,ada baiknya keadaan yg menekan andai kita pandai menguruskan. Skill saya menguruskan hidup, diasah dalam kuali tekanan,percayalah. Dikukus pula dengan periuk kesibukan. Ternyata hasilnya lumayan. Hii. ;)

Hari ini, saya juga sedang ditekan.

Tekanan yang positif,saya yakin. Terlalu positif.

Tekanan yang ada sekarang membuatkan saya terpaksa memaksimakan kudrat saya untuk berusaha buat yang terbaek.

Yang paling menekan saya adalah akademik. Menjadi seorang pelajar harapan bangsa memang memerlukan pengorbanan yg tinggi. Rasa nak all out dalam belajar,tapi sesekali tanggungjawab dakwah harus diaulakan.

Saya sayu dapat mesej dari Ibu,

"Kakak sibuk ke harini? Takde musscall pun.."

Sibuk yang dibuat-buat. Ini bukan sibuk,ini namanya tunggang langgang. Pengurusan masa yang tunggang langgang. Itu masalah saya.

Tapi,syahdu sungguh sayu hati saya. Lebih lagi bila mesej tersebut dihantar jam 10 malam,dan saya membaca mesej tersebut dekat 12 tengah malam. Bersalahnya. ;(

Kekasih halal saya sekarang adalah Ibu. Sunyi hati bila tak dapat dengar suara Ibu. Itu kot oerasaan mereka yang sedang asyik bercinta. ;)

Hoh, hidup ini menarik bila saya ditekan.

Saya sukakannya. ;)

Moga potensi diri terus tercabar dan berfikir, menyumbang idea dan bekerja.

Saya suka ditekan. Saya positif setiap kali ditekan. Tapi sesekali pecah juga derai 'ketawa' nengenangkan tekanan yang berlambak sisanya.

Hari ini saya cukup senang hati. Walaupun dah masuk 4 hari gaduh krisis air,saya tetap mampu tersenyum. Saya gembura bila orang yg saya sayang juga gembira. ;)

Published with Blogger-droid v2.0.10

:: "Allahumma faqqihna fiddin, wa 'allimna takwil, wahdina ilas sawa'is sabiil" ::


:: Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman yang mendalam tentang ilmu agama, dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh memahami sesuatu yang tersirat, dan tunjukkanlah kepada kami jalan yang sebenar2nya. :) ::

No comments:

About Me

My photo
a very normal and 'serba kekurangan' person. sedang mencari dan menuntut ilmu Allah. Masih banyak kekurangan yang tidak perlu dicari, akan terzahir dengan sendiri.